Fanny Ødegård startet Moodie helt alene, og har i dag et team på totalt fem personer, og 1500 brukere. Her med to skjermdumper fra appen. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Fanny Ødegård digitaliserer "turen på by'n": Fikk drahjelp av cocktailglass i Paradise

Publisert Sist oppdatert

Hvis du har hørt om Moodie før, kan det være fordi logoen deres er på glassene i en mye omtalt TV-serie. Nå har selskapet planer om å innta London og Stockholm.

Fra et kontorlokale på coworking-spacet 657 Oslo jobber nå Moodie-teamet med et heftig mål: "Å bli den beste og eneste plattformen for uteliv og sosiale begivenheter".

-- Det skal ikke være nødvendig å benytte Messenger for å kommunisere. Brukeren skal kunne unngå å bevege seg til telefonens hovedmeny for å “snappe” eller chatte, for deretter å gå inn på Instagram for å dokumentere alt -- samt å bestille taxi hjem. Alt skal løses i Moodie, sier Fanny Ødegård.

Hun startet selskapet i september 2016, og i en kortere periode drev hun det fra StartupLab. Tanken var å lage en sosial plattform for utelivsbransjen, og den delen av livet der mange er ute på byen ofte.

-- Mitt utgangspunkt var at jeg ønsket å forenkle utelivsopplevelsen, sier Ødegård.

Fra A til Å

Teamet bak Moodie er alle mellom 18 - 35 år, målgruppa til tjenesten, og har selv sett at det er behov for tjenesten i dagens utelivsbransje.

-- Bransjen er veldig konservativ, og utviklingen har stått stille utrolig lenge. Garderobelappen av papir eksisterer ennå, og denne bør selvfølgelig være elektronisk. Målet mitt er at Moodie skal være «din lille venn i lommen», som løser alle problemer som måtte oppstå, fra A til Å, sier Ødegård.

Moodie har startet utvikling av en samkjøringsfunksjon med Oslo Taxi, og appen har allerede kartoversikt og chattetjeneste. Arrangementsoversikt med billettpriser er også blant appens funksjoner. Selskapet er i gang med utvikling av en tjenester for kjøp av billetter, og jobber også med en ID-løsning for utesteder.

I tillegg er det lagt inn en funksjon der du kan være synlig for vennene dine en kveld dere skal ut på byen. Utestedene kan også i løpet av høsten sende ut meldinger til kundene sine. Dermed kan de for eksempel gi rabatter til kunder som kommer før klokken 23, i stedet for at alle kommer rundt midnatt og det oppstår kø.

Samkjøringstjenesten i samarbeid med Oslo Taxi, skal man kunne plukke opp vennene på veien og dele regningen ved reisens slutt som ikke eksisterer på dagens marked.

Teamet bak Moodie, fra venstre til høyre: Yvonne Johnsrud, Nicholas Khandji, Fanny Ødegård, Herman Bøgeberg og Eirik Skarstein. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- Målet er at taxituren skal være like billig som en nattbussbillett, sier Ødegård.

Paradise-effekten

Ødegård forteller at selskapet frem til nå har hentet 3,5 millioner, med en verdi på 20 millioner i en emisjon. Andre emisjon, gjort etter lansering, er verdien 30 millioner. Investorene er blant annet privatpersoner fra EVRY Norge og Danske Bank, men gründeren selv sitter fortsatt på 83 prosent av eierskapet til selskapet. Med på partnersiden har Moodie blant annet Vipps, Oslo Kommune, SANDS, Nordea og MTG -- og sistnevnte har særlig ett TV-program som appellerer til Moodies målgruppe.

-- Moodie passer veldig bra inn i en realityserie som Paradise Hotel, og for oss betyr det ekstrem synlighet. Vi har fått produktplassering, reklamefilm og egne cocktailglass med vår logo i programmet. Dette har vært veldig vellykket, sier Ødegård, som forteller at dette ga den første store boosten med brukere.

Stockholm neste

Nå er målet å ekspandere videre til Stockholm og London. Ødegård forteller at det avgjørende i hver by er å få med seg taxinæringen på laget, slik som de har fått med seg Oslo Taxi. På spørsmål om hvordan hun stiller seg til konkurranse fra lignende aktører, henviser hun til fordelen ved å være først, noe hun hevder de er.

-- Det kan selvfølgelig komme konkurrenter, men det vil i så fall kun være motiverende. Uansett handler det om å være først. Tinder er et godt eksempel. De tok hele datingmarkedet. Det kom veldig mange konkurrenter i kjølvannet av Tinder, men de klarte aldri å få følgerbasen, sier Ødegård.