Eirik Wahlstrøm har gründet Moviemask sammen med Harald Manheim. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Slik fant filmbrillegründerne den perfekte fabrikken i Kina, og hentet millioner fra kjente investorer

Publisert Sist oppdatert

Verdens tredje yngste dollarmilliardær, en velkjent suksessgründer i Trondheim og en meget aktiv techinvestor er blant de som har skutt inn penger i Moviemask, røper Eirik Wahlstrøm i Shifters seneste podcast.

På kort tid har filmbrillegründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim med selskapet Moviemask blitt et meget synlig startup. De siste månedene har de jobbet med en ny og billigere "folkeversjon", Moviemask Go, der de nå kjører en forhåndssalgskampanje som i løpet av kort tid har nådd målet på 100.000 kroner. Men gründerne har også jobbet med å få inn investorer som er villig til å satse på masken som ved hjelp av spesiallinser og mobiltelefonen gjenskaper mest mulig av kinofølelsen.

Kjente navn

Bak de to millionene selskapet har hentet inn, skjuler det seg noen meget kjente navn, går det frem i podcasten med Eirik Wahlstrøm.

Gustav Witzøe, som også er inne i Key Butler og Gobi, er blant de som har valgt å spytte penger inn i selskapet. Det har også Zedge-gründer Tom Arnøy, som i fjor fikk notert selskapet sitt på New York-børsen. En annen meget kjent personlighet, ikke minst i startupmiljøene, er  den tidligere McKinsey-toppen Trond Riiber Knudsen.

– Vi har fått inn eksperter innen det vi ikke har så mye erfaring med. Vi synes vi har vært fantastisk heldige som har fått inn så mange flinke folk, som er bedre enn oss på mange områder.

I podcasten med gründer Eirik Wahlstrøm får dere høre mer om Moviemasks investorjakt og får alle navnene.

Kinesisk fabrikk

Han forteller også om hvordan de gikk frem for å finne en fabrikk i Kina som kunne produsere brillen, og at de gikk inn på sidene til internettgiganten Alibaba og sendte av gårde eposter til flere titallsselskaper som hadde laget noe tilsvarende.

– Vi opplevde det som kjemperisikabelt. Jeg husker da vi sendte den første betalingen på en del titusen kroner, uten å vite helt hva som kom til å skje videre. Det var skummelt, sier Wahlstrøm.

Dere får høre hvordan det likevel endte godt, men med noen vanskeligheter på veien.

Ellers får vi høre om ideutviklingen, samarbeidet med Telenor, hvordan skrive effektive søknader om støtte, m.m.