Mobilkamera-gevinst på vent: Derfor er det uaktuelt for investorene å selge seg ut nå
Alliance Venture og Viking Venture vil vente til Polight vokser seg stort, før de går ut.
Da Polight denne uka debuterte på Oslo Børs var det en etterlengtet milepæl for både selskapet og de mange investorene.
— Realiteten er at ting tar tid, og da spesielt på hardware. Men man har milepæler underveis, hvor ting har gått positivt. Det har imidlertid gått litt saktere enn forventet — ja. Men Spotify ble startet i 2006, for 12 år siden, sa partner Erling Maartmann-Moe i Alliance Venture i et intervju i sommer. Han beskrev den gangen Polight som et selskap som var overmodent for exit eller en børsnotering.
Det var derfor en meget fornøyd investor som kommenterte denne ukas nyhet overfor Shifter.
-- Det er alltid viktig å få en børsnotering, det er jo det «ultimate» for venture-selskaper, fastslår Maartmann-Moe.
Dobler
Alliance-partneren ønsker ikke å gå ut med hvor mye de som investorer har tjent på selskapet, men kaller det «en positiv utvikling» i forhold til verdien de gikk inn på.
Årsrapportene taler imidlertid for seg. I forbindelse med emisjonen på 22,1 millioner kroner i 2009, der Alliance gikk inn og sikret seg en fjerdedel av selskapet, opererte man med en aksjekurs på 41 øre per aksje. Det betyr at Alliance betalte rundt 10 millioner den gangen. Siden den gang har deres andel av selskapet blitt redusert til 7 prosent -- blant annet etter en emisjon på 146 millioner kroner i 2015, der svenske Industrifonden gikk inn. Når Polight nå har gått på børs til en verdi på 270 millioner før noteringen, 401 etter, begynner det trolig å nærme seg en dobling for investorene som gikk inn i 2009.
-- Vi tror det er et stort potensial videre. Børskursen ville vært høyere hvis flere kontrakter var klare, men vi har god tro på at de vil komme. Så vi har stor tro på selskapet videre, og har ingen umiddelbare planer om å selge oss ut.
Viking også på vent
Viking Venture har vært med i alle investeringsrundene i Polight, og heller ikke de har noen planer om noen snarlig exit.
-- Vi har et langsiktig perspektiv, og ønsker å se at Polight blir et stort og suksessrikt selskap. Det er vår hovedplan, sier Eivind Bergsmyr i Viking.
Børsnotering har aldri vært noen exit-strategi, men heller en finansieringsstrategi ved at det gir tilgang på kapital.
-- Selskapet har på ingen måte tatt ut sitt potensiale, mener Bergsmyr.
Mer penger til utvikling
Maartmann-Moe mener Alliance har hatt en sterk rolle i utviklingen av selskapet gjennom aktivt styrearbeid. Før børsnoteringen gikk de imidlertid helt ut av styret, slik at de nå bare er vanlige aksjonærer.
-- Hva betyr børsnoteringen for Polight?
-- Det er en stor milepæl etter mange års arbeid, gir tilgang på betydelig kapital, både for utvikling og for å bygge produksjon.
Nye områder
Mobilkameraselskapet utvikler en ny autofokuslinse som "gjenskaper" måten et menneskeøye fokuserer. Og det er et knallhardt globalt marked de opererer i. Selskapet har utstedt 2,6 millioner nye aksjer til en kurs på 50 kroner. Og børsnoteringen gir selskapet nærmere 130 millioner kroner å rutte med. Pengene skal gå til finansiering av den nåværende driften i selskapet -- inntil produktene kommer på markedet -- og finansiering av ytterligere produktutvikling.
-- Hva er det som er unikt med Polight som får deg til å tro at de vil lykkes?
-- Vi synes produktideen holder seg veldig godt. Jeg tror vi har brukt tida bra, og forbedret og tilpasset produktet til markedet, og ser ikke veldig mange andre som ligger like langt fremme. Dessuten har vi nå flere interessante bruksområder, som strekkodelesere, kamera til AR-briller, med mer, sier Eivind Bergsmyr i Viking Venture, styreleder i Polight.
Lang utviklingstid
-- Hardware tar jo tid å utvikle, men ut fra et forbrukerperspektiv har det jo skjedd veldig mye i dette markedet de siste ti årene. Har det ikke gått veldig lang tid?
-- Utvikling av ny teknologi tar ofte lang tid. Autofokusprinsippet som brukes i de aller fleste kameraer i dag, ble utviklet for veldig, veldig mange år siden. Mange har en overdreven tro på hvor fort ting går, spesielt i et høyvolum-forbrukermarked.