Silicon Valley-gründeren om startups og suksess: «Fantastiske team kan bli ødelagt av dårlige markeder»
Tidligere VP for business-strategi hos Twitter og ansvarlig for produkthåndtering hos Google, Elad Gil, mener det er ambisjonene som skiller selskaper i milliardklassen fra hverandre.
I Shifters nyeste podcast, snakker Elad Gil om hva som skiller vellykkede startups fra de som mislykkes, og hvordan man i visse tilfeller kan "se" hvem som kommer til å lykkes. Dette mener han blant annet er basert på hvordan selskapet fungerer de første månedene og årene.
Gil trekker særlig frem viktigheten av at man tidlig har etablert om markedet har et behov for produktet man vil utvikle. Selv relativt dårlige produkter kan overleve lenge i markeder der det ikke finnes konkurrenter, så lenge dette ene produktet fyller et behov.
Han trekker frem Twitter - i selskapets tidlige år - som eksempel på dette.
-- Jeg tror den mest avgjørende faktoren for et selskaps suksess er markedet det er i. Fantastiske team kan bli ødelagt av dårlige markeder, men også veldig middelmådige team kan gjøre det ekstremt bra i gode markeder, sier Gil i podcasten.
Gil har erfaring som medgründer, styremedlem og CEO av Color Genomics, og er i tillegg investor og rådgiver for selskaper som Airbnb, Coinbase, Checkr, Gusto, Instacart, OpenDoor, Pinterest, Square, Stripe og Wish. I tillegg er han tidligere VP for business-strategi hos Twitter og ansvarlig for produkthåndtering hos Google.
Begrenset av manglende ambisjoner
Videre i podcasten trekker Gil frem at gründere ofte blir overrasket over hvor mye tid de bruker på å være mentor, organisere og lytte til de ansattes bekymringer og ønsker - og at ikke alle gründere har de rette egenskapene for å håndtere disse utfordringene.
-- Hvis du vil starte et selskap, så bør du starte det. Samtidig må man huske på at gründing er en veldig brutal bransje, både for ekteskap, familie og livet. Du må være sikker på at du virkelig kan og vil gjøre dette. Det er ikke noe som passer for alle, sier Gil i podcasten.
Selskapenes syn på seg selv preger dessuten suksessen de etterhvert vil oppnå. Til og med globalt vellykkede selskaper kan ha begrensede ambisjoner, mener Gil.
-- Forskjellen mellom et selskap verdsatt til 10 milliarder dollar og et selskap verdsatt til 100 milliarder dollar, er til syvende og sist ledelsen. Er de frempå og ønsker å fortsette å vinne terreng? Ser de selskapet som en plattform for å endre verden? Selskapene som ser plattformen sin som essensiell for suksess og å gjøre en forskjell, vil gjøre det.
Hør Elad Gil fortelle mer om hva som gjør at noen selskaper lykkes og andre mislykkes. Abonner på podcasten på iTunes eller i din foretrukne klient i Android.
Eller lytt her i nettleseren: