Nissan lanserte ny el-bil på DOGA i Oslo 2. oktober.
Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Elbil-salget økte med nesten 40 prosent: Norge i toppsjiktet
Nær hver tredje av alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2018, var en nullutslippsbil.
Totalt sett var imidlertid nybilsalget lavere enn ventet.
– 2018 var året da nye personbiler som går på alternativt drivstoff befestet sin sterke posisjon i markedet, slår direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) fast.
31,2 prosent av alle nye personbiler som ble solgt i fjor, var nullutslippsbiler. Tar man med de ladbare hybridene, utgjorde de 49,1 prosent av markedet. Det er 9,9 prosent opp fra 2017.
– Med dette befester Norge seg i toppsjiktet i verden når det gjelder salg av biler med alternativt drivstoff, sier Solberg Thorsen.
Totalt sett gikk bilsalget noe ned i 2018 sammenlignet med toppåret 2017. Til sammen ble det registrert 147.929 nye personbiler, vel under OFVs prognose på 157.700 biler. Tross nedgangen var fjoråret det året med det sjette høyeste bilsalget i historien.
– Vi varslet en nedgang, men særlig på grunn av leveringssituasjonen for elbil og overgangen til ny målemetode for forbruk har den nedadgående trenden vært noe sterkere enn ventet, sier Solberg Thorsen.
Nissan Leaf ble fjorårets mest populære modell. I alt ble det solgt 12.303 nye slike biler i 2018, noe som tilsvarer 8,3 prosent av hele nybilsalget. Volkswagen var det mest populære merket, og Golf-modellen var den nest mest solgte av alle bilmodeller i fjor.
Mens hybrid- og elbiler utgjør en voksende markedsandel, faller salget av dieselbiler. I 2017 var dieselandelen på 23,1 prosent, men i fjor falt andelen til 17,7 prosent.
Les også: Nissan-toppene om fremtidens transport: – Det ligger ikke i menneskenaturen å dele ting