Fanny Ødegård (t.h.) og deler av hennes team i Moodie. Fra venstre: Dovile Daskeviciute, Gediminas Meskauskas
og Herman Bøgeberg. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Festen fortsetter for Fanny: Henter nye millioner til digitalisering av byturen
Selskapet henter nå tre millioner kroner fra investorer for å få ytterligere fart. Verdivurderingen og hvor mye investorene har vært villig til å betale for aksjene har også steget kraftig -- fra 20 millioner til 30 millioner i de første rundene, til 53 millioner kroner i denne runden.
Tjener penger
Annonse
Fanny Ødegård startet selskapet i september 2016, og i en kortere periode drev hun det fra StartupLab, før hun nå holder til på coworking-spacet 657 Oslo. Moodie landet tidlig en avtale med Oslo Taxi, og det har siden lansering vært mulig å bestille transport rett i appen. Startupen tar fire prosent av hver transaksjon, og tjener med dette allerede penger.
-- Vi ønsker at appen skal være så ren som mulig. Det er det brukerne sier til oss at de ønsker. De vil ikke ha reklame, fastslår Fanny Ødegård.
Videre er tanken at det skal være mulig for utesteder og andre aktører å være «medlem» hos Moodie. Betaling av inngangspenger og garderobeavgift skal skje gjennom appen. I tillegg er det lagt inn en funksjon der du kan være synlig for vennene dine en kveld dere skal ut på byen. Utestedene kan også i løpet av høsten sende ut meldinger til kundene sine. Dermed kan de for eksempel gi rabatter til kunder som kommer før klokken 23, i stedet for at alle kommer rundt midnatt og det oppstår kø.
-- Jeg tror vi må ta hele markedet, slik Tinder gjorde med dating. Visjonen er å bli den beste og eneste plattformen på utelivet og sosiale begivenheter, påpeker Ødegård.
Annonse
Høy verdivurdering?
Før denne runden hadde selskapet hentet 4,3 millioner kroner. Gründeren ønsker ennå ikke å gå ut med hvem de nye investorene er. Hun selv sitter fortsatt på en solid majoritet i selskapet, med 70 prosent.
Annonse
-- Jeg ønsker å sitte med kontrollen så lenge som mulig, og forme det så mye som mulig etter min visjon. Etter hvert som vi eventuelt skal hente hundrevis av millioner, vil jo eierskapet bli mindre og mindre.
Hun har ingen planer om å selge seg ut tidlig, og har minst en tiårsplan med selskapet.
Annonse
-- 50 millioner høres mye ut. Hvordan har dere kommet frem til en så høy verdivurdering?
-- Vi får juridisk bistand fra advokatselskapet Sands, som er vant til å sparre på dette. Vår verdi tar utgangspunkt i de ulike forretningsmodellene og at vi allerede generer gode penger. Facebook og Snapchat brukte jo mange år på å komme dit. Vi har allerede bevist at plattformen fungerer ved at folk bestiller taxi hos oss, videre også vår sosiale del med “check-in”-funksjoner og chat. Det viser at brukere og markedet ønsker tjenesten vi utvikler.
Hun viser til at Moodie skal bli markedsført på nakkestøtter hos Oslo Taxi. Videre har Moodie fått tilgang til selskapets teknologi for alle bilene i Oslo og de andre store byene i landet, rundt 3000 i Oslo. Noe som er de færreste forunt.
-- De var interessert i den unge målgruppen, et publikum de ikke har kontroll på i dag. Vi som går ut på byen bryr oss sjeldent om hvilket selskap vi kjører, vi vil bare hjem, og da har det en verdi for Oslo Taxi og samarbeide med Moodie.
Framtidsplanene
Videre ser de for seg hvordan de kan etter hvert skal kunne tilby ulike former for samkjøring via appen.
-- Dere vokser her i Norge, men der ute er London, New York, og andre storbyer. Det er en lang vei dit?
-- Hovedfokuset er å ta Norge i første omgang, og få mest mulig kompetanse om hvordan produktet brukes og hva folk ønsker. Neste ut er København og Stockholm neste år, og vi diskuterer hva vi skal gjøre etter Skandinavia. Vi har allerede interessenter i London og Berlin.
-- Men det må jo være mange som har tenkt på akkurat det samme, og på verdensbasis strømmer det på apper som har noe med uteliv å gjøre. Hvorfor skal akkurat dere være best rigget for å vinne dette racet?
-- Vi tar for oss hele brukerreisen, og der ser vi faktisk ingen konkurrerende løsninger pr. i dag. Selskaper har satset på billetter eller transport, men ingen har tatt for seg turen på byen fra start til slutt. Her er sosial kommunikasjon nøkkelen til å lykkes, mener Ødegård.
Moodie består i dag av fire personer pluss innleide utviklere i Hviterussland og Ukraina.
-- Dette har fungert over all forventning. Kommunikasjonen går via Slack, Zoom og epost, og de fikser endringer raskt når vi spør om det, forteller Ødegård.