Facebook-gründer Mark Zuckerberg. Foto: JD Lasica/Flickr

Én fjerdedel av alle amerikanere har slettet Facebook-appen fra mobilen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 6. september 2018

De eldre blir værende på Facebook, mens de unge «flykter» fra det sosiale mediet som opprinnelig ble skapt for dem. 

Det seneste året har budt på flere dårlige nyheter for Facebook, og nå kommer det tilsynelatende én til: Ifølge en undersøkelse fra det amerikanske Pew Research Center har en fjerdedel av alle amerikanere slettet Facebook-appen i løpet av det siste året. Den nye trenden ledes av folk i aldersgruppen 18 – 29 år, skriver Breakit. I denne gruppen har hele 44 prosent slettet appen.

47 prosent i samme aldersgruppe har tatt en flere uker lang pause fra det sosiale mediet. Det er riktignok ikke bare brukerflukt som preger tallene i undersøkelsen — amerikanere i aldersgruppen 65+ ser ut til å trives godt med Facebook. I denne gruppen har bare 12 prosent slettet appen.

I februar 2018 ble det kjent at mindre enn halvparten av unge i aldersgruppen 12 – 17 år bruker Facebook minst én gang i løpet av måneden. Det var første gang Facebook hadde en såpass lav andel brukere blant de yngste, siden det sosiale mediet ble gründet.

Stabilt brukertall, tross mulig masseflukt

Breakit skriver videre at det som i utgangspunktet kan se ut som den unge befolkningens «masseflukt» fra Facebook ikke nødvendigvis er det, når man tar en nærmere titt på antallet amerikanske og kanadiske brukere per dag.

Dette tallet har stått stabilt på 185 millioner i løpet av de seneste fire kvartalene, noe som setter spørsmålstegn ved undersøkelsens gyldighet. Én mulig forklaring er at folk har gjeninstallert appen etter å ha slettet den, eller at Facebook finner nye brukere i samme tempo som andre forsvinner.

En tredje mulighet er at folk — til tross for at de har slettet appen — ikke greier å holde seg helt unna Facebook, og besøker det sosiale mediet minst én gang om dagen. Dette vil i så fall være en utfordring for Facebook, som i stor grad er annonsedrevet og ønsker at brukerne er innom flere ganger daglig.

Brukertallene for Facebook følger i rekken av flere nyheter der Facebook har vært hovedfokuset det siste året. Foruten diskusjoner om hvordan og hvorfor Cambridge Analytica har samlet inn data om Facebooks brukere, har det sosiale mediet også måttet håndtere falske nyheter på plattformen.