Tibber-gründerne Edgeir Aksnes og Daniel Lindén. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Tibber-gründerne Edgeir Aksnes og Daniel Lindén. Foto: Vilde Mebust Erichsen

I fjor omsatte Tibber for 70 millioner. Neste år er målet å runde milliarden

Publisert

Med Silicon Valley-fondet Founders Fund på laget, jekker sjefsrebellen i strømbransjen opp ambisjonene. – En slik mulighet får man bare én gang i livet. Vi må ta den.

Nylig gjorde norsk-svenske Tibber ansettelse nummer 24, opp fra 13 årsverk i fjor og sju i 2017.

– Vi har hentet gode talenter fra nettverket til svenske enhjørninger, som Klarna. I løpet av året blir vi nok 40, og så må vi doble det i 2020, sier gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes.

I fjor omsatte konsernet, som består av to norske og ett svensk selskap, for 69,2 millioner, mot 11 millioner i 2017, og fikk et negativt resultatet 9,9 millioner, mot minus 2,3 millioner året før.

Én milliard om ett år

– Det er sjugangen omsetningen på ett år, og det skyldes i hovedsak kundevekst, sier strøm-gründeren.

Han forteller at det er jungeltelegrafen som har stått for mye av "markedsføringen".

– Tradisjonelt vokser denne bransjen gjennom telefonsalg eller folk som stopper deg på gata. 95 prosent av veksten vår er drevet av at kunder verver andre kunder, hevder Vårdal Aksnes.

Samtidig har Tibber lansert flere nye produkter som har vært med på å øke populariteten, inkludert en «pulsklokke» for boligen og en smartlader for elbil, som lader når strømprisen er lavest. Nylig omfavnet Jaguar, som det sjette store bilmerket, Tibbers løsninger.

– Gjennom det seneste halve året har vi vokst med 15 prosent hver eneste måned. I løpet av året ser vi for oss en fire-femdobling, sier Vårdal Aksnes, og legger til:

– Neste år sikter vi oss inn på milliardomsetning, og i 2021 skal vi ha én million abonnenter.

Leker med de store

Tidligere i år hentet selskapet 100 millioner kroner, fra både nye og eksisterende aksjonærer.

Petter Stordalens Strawberry skjøt inn mer penger, mens laksearving og teknologi-investor Gustav Witzøe kom inn gjennom investeringsselskapet Wiski Capital, som han har satt opp sammen med Boost-gründer Øystein Skiri.

Den mest spennende nykommeren var imidlertid det Silicon Valley-baserte fondet Founders Fund, som ble grunnlagt av blant andre PayPal-gründerne Peter Thiel og Ken Howery. Fondet har investert i selskaper som Facebook, Spotify, SpaceX og Airbnb. Tibber ble deres tredje europeiske investering.

Amerikanerne eier nå 15 prosent av selskapet, mens drøyt 50 prosent fortsatt er på gründernes og de ansattes hender.

Vårdal Aksnes forteller at Silicon Valley-fondet allerede har hatt stor innflytelse på selskapet.

– Det er ekstra verdifullt å få tilgang på "mindsettet" som finnes i vekstselskaper man ellers bare hører om. Å bli sammenlignet med dem, og å få innspill på neste steg i utviklingen av selskapet, er innsikt og kunnskap vi ellers ikke ville hatt. De blir kjempeviktig for oss, sier Vårdal Aksnes.

– Bør ikke det snart medføre lønnsomhet?

– Det er enkelt å se på overfladiske nøkkeltall. Men man må se på hva som virkelig driver butikken. Vi er flinke til å tenke lønnsom vekst, og vil nå lønnsomhet i Norge og Sverige i år. Men i Silicon Valley lærer man også hva som er godt nok i nøkkeltallene, før man setter ekstra raketter til for å øke veksten. Vi har mye å lære i Norge og Norden. Nå ser vi en aggressiv vekstrate, og en modell som skalerer seg selv. En slik mulighet får man ikke mer enn én gang i livet. Vi må ta den.

Silicon Valley ispedd norsk nøkternhet

Derfor er planen hurtig ekspansjon i Europa. Om få uker etablerer Tibber seg i to nye byer, men vil ikke avsløre hvilke ennå.

– Mange har brent seg på store penger og ambisjoner før. Hvorfor vil dere lykkes?

– Mange er også flinke til å bruke store penger feil. Vi må beholde vår norske fornuft, og ikke gå helt bananas. Den norske nøkternheten er god å ha med seg. Men vi må tørre å trøkke til når det er "bra nok" på en del områder.

– Så nye runder med kapitalinnhenting er aktuelt?

– Akkurat nå er vi komfortable, både med kapital og eiere. Det vi har hentet nå, er for å ta selskapet til neste nivå. Men om vi får den utviklingen vi ser for oss, vil det absolutt komme flere runder.