Slush 2016: Johan Brand lanserer tech-båt. Lager startup-space til sjøs
Kahoot-gründeren inviterte gründere ombord på Entrepreneurship 1 fra scenen på gigantkonferansen Slush.
Det var kanskje litt "off season" for de av oss som ikke er hardcore seilere. Ute hadde det vekslet mellom sludd og lett snøvær det siste døgnet, da Johan Brand inntok hovedscenen rett før Daniel Ek i Spotify, Ilkka Paananen i Supercell og Niclas Zennström i Atomico. Brand var der for å snakke om hvordan man passer på egne verdier og visjon når et selskap vokser seg større (Growing Up & Staying True).
Men han brukte også scenen til å promotere sitt nye prosjekt, en entreprenørbåt på Oslofjorden, et slags flytende mingle- og møterom for startups og deres samarbeidspartnere.
Ny sjef seilte inn
Johan Brand har tidligere fortalt til Shifter at han varmet opp den tidligere Opera-direktøren Erik Harrell ombord på seilbåten sin, for å få ham til å ta toppjobben i Kahoot.
– Vi var ute og seilte da han spurte om jeg egentlig «ville tjene penger på Kahoot». Det er jo mange som tror at dette er bare en «misjon» for meg. Jeg sa «helt klart, selvfølgelig, for vi ønsker å være bærekraftige», sa Johan Brand den gangen.
Det å skape et selskap som går i overskudd, som kan reinvestere, er spennende for denne typen mennesker, ifølge gründeren.
– Da hjelper det å stå i en seilbåt og vise hva du elsker, men samtidig fortelle at vi ønsker å være en god arbeidsgiver.
Seiling som metodikk
Seilingen er blitt en slags busineessmetodikk for Brand. Fra scenen på Slush fortalte han at han også har vært på seiltur med Andy Weissman i det kjente investeringsfondet Union Square Ventures i New York. Fondet investerer i noen av konkurrentene til Kahoot. Også gründer Andrew Sutherland i konkurrenten Quizlet har vært med ombord.
– Vi er del av det samme økosystemet, som forsøker å løse det samme problemet, sa Brand fra scenen.
Med ombord var blant andre også en lærer som brukte begge produktene. Etter båtturen er Brand og Sutherland gode venner.
– Vi har den samme passion for å gjøre læring «awesome», sa Brand.
Nordisk tech ombord
Fra scenen viste han frem sin seilbåt X99. Den vil bli omdøpt til Entrepreneurship 1. Båten vil være full av teknologi fra nordiske selskaper. Den vil ha elmotorer fra Oceanvolt. Den vil ha en drone fra norske Staaker, selskapet som tidligere har tiltrukket seg oppmerksomhet fra en rekke investorer, blant annet kinesiske. Seilbåten vil også ha en undervannsdrone fra BlueEye Robotics. Båten kan bli booket gjennom MESH.
– Folk kan dra ut og bli bedre kjent, akkurat som jeg møtte min konkurrent og lagde en felless rute fremover. Jeg mener at flere bør gjøre det.
Brand mener at man kan få mye ut av slike samarbeid, spesielt innenfor edtech der markedet ennå ikke er åpnet opp, og man har mye å tjene på å trekke lasset sammen.
– Vi pusher alle mot det samme markedet, sier han.
Mange nordmenn på plass
Johan Brand er ikke den eneste som er på plass på Slush. En rekke norske startups og investorer deltar på kjempekonferansen i Helsinki i dag og i morgen. Kronprins Haakon var æresgjest på første rad da hele konferansen ble åpnet. Kronprinsen vil delta på flere happenings under eventen, og skal blant annet presentere Nordic Showcase, en samling av nordiske startups som satser på å bli de nye store innen tech og nyskapning.
Norske selskaper er også blant partnerne på konferansen. Både Freska og Startupmatcher er offisielle Slush-partnere, henholdsvis på renhold og rekruttering. Freska er en onlineplattform på renhold i norden, mens Startupmatcher er en rekrutteringsplatform for startupselskaper.
– Slush er utrolig spennende, eventen er enorm og for mange vil det være god læring og delta, og ikke minst en ildprøve for din forretningside. I fjor pitchet jeg for første gang for et venturefond, to måneder etter vi lanserte Freska, sier gründer Erik Dallan.
Shifter kommer tilbake med mer fra Slush.
Om SLUSH
- Arrangeres 30. nov - 1. des i Helsinki
- Europas ledende festival for startups, teknologi og investorer. 17.000 menneskere gjester konferansen.
- Siden 2013 har møter på SLUSH resultert i mer enn en halv milliard dollar i VC-investeringer.
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake». I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende «kvinnesaken», og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.
Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: