Rett og slett reMarkable: Solgte "papirnettbrett" for 1,5 millioner kroner på 24 timer!
Målet var en million kroner på tre måneder. En vanvittig dag, melder gründerne.
Nyheten om nordmennene som skulle ha klart å gjenskape papirfølelsen digitalt, gikk smått viralt her på Shifter og andre steder denne uka. Techcrunch,
Engadget, CNet, ZDnet, Slashgear, det tyske teknologinettstedet Golem og en rekke internasjonale medier skrev om reMarkables nye produkt.
Den digitale notatblokka beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.
"Helt utrolig!"
Shifter sendte avgårde en epost til de travle gründerne på Bislet, for å høre hvordan salget gikk. Det gikk en stund før de ga lyd fra seg:
"Sorry for sent svar! Det har vært en vanvittig dag med trafikk og bestillinger over all forventning," skriver kommunikasjonsansvarlig Henrik Faller i eposten til Shifter.
Siden de lanserte reMarkable på nettsidene sine onsdag klokken 15 har responsen vært hinsides all forventning:
"I løpet av de første 24 timene har vi omsatt for mer enn 1,5 millioner kroner. Faktisk så var den interne målsetningen vår å selge tablets for 1 millioner kroner innen utgangen av februar. At vi klarte det målet på under et døgn, er helt utrolig!"
ReMarkable har solgt nettbrett til alle markedene de har rettet seg inn mot, i Europa og Nord-Amerika.
"Det virker som vi har truffet en nerve, spesielt i USA og Norge, men vi har også solgt en god del i Tyskland, England og Canada," skriver Faller.
Småhemmelig
Det var tre års hardt arbeid som kulminerte i «prelaunch» onsdag ettermiddag. ReMarkable har forsøkt å ligge lavt med det de har hatt på gang. Men det skal visstnok ha gått rykter om at en liten gjeng oppi nord har fått til noe Amazon, Apple og Samsung skal ha gitt opp – lage et nettbrett som gjenskaper papirfølelsen, den digitale notatblokka.
– Det er ikke så mye informasjon om oss der ute. Men vi har ikke vært så hemmelighetsfulle, det er mer at vi har vært «hard at work», sa gründer og CEO Magnus Haug Wanberg da han møtte Shifter før lanseringen.
Knakk treghetskoden
Helt siden de første håndholdte datamaskinene kom på markedet på 90-tallet, har hardwareprodusentene syslet med å få til en like god skrive- og tegneopplevelse som på papir, uten at de har fått det til. Beskjeden da gründerne startet opp, var at det angivelig var umulig å gjenskape papirfølelsen fullt ut, fordi «digitalt papir» var for tregt. Den norske startupen brukte to år på å knekke nøtten.
– I det siste har det gått en buzz om at noen i Norge har klart det man trodde var umulig. Det var vi som knakk treghetskoden, sier Haug Wanberg.
For å få til dette, har de samarbeidet med flere globale hardwareselskaper, blant annet E Ink, verdens største aktør innen e-papir. Sintef har også bidratt. reMarkable eier imidlertid all den proprietære teknologien.
"Papirmann"
Gründeren av reMarkable beskriver seg selv som en «papirmann» som elsker ny teknologi. Han er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi fra NTNU og har vært innom Harvard og MIT. Han har hele tiden hatt det nyeste av telefoner og laptops, men tidlig kjente Magnus Haug Wanberg på den konstante belastningen av hele tiden «å være på».
– Vi bøgges på alle flater. Det er notifications og pushvarsler, og hele tiden noe som frister, sier Haug Wanberg.
Han kaller det en «epidemi», der vi til stadighet avbrytes av våre digitale enheter.
– Det er lett å hoppe ut av sonen hvis du har muligheten. Alle snakker om kunstig intelligens, men vi jakter på menneskelig intelligens. For hva skjer med konsentrasjonen når vi «angripes» på alle disse flatene, spør han.
Direktesalg
ReMarkable har valgt å selge produktet på egne nettsider, og ikke på Kickstarter, som for eksempel Flowmotion, en av de andre ledende norske hardwarestartupene for tiden.
– Det gir mer direkte kontakt med kundene, og vi får dem inn på vår Facebook-gruppe. Informasjonen vi får fra kundene bruker vi til å polere ferdig produktet, sier Haug Wanberg.
Det har altså vært mye kontakt siste to døgn.
UPDATE!
Fredag ettermiddag nærmet salget av nettbrettene seg tre millioner kroner. Det vil si nærmere 1000 solgte enheter.
Se video av reMarkable:
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook ogTwitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Otovo-gründer Andreas Thorsheim.
I podcasten er han blant annet innom hvordan han fant teamet sitt, hvorfor solceller er undervurdert i Norge og hvorfor kraftmarkedet er utsatt for disrupsjon.
Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster eller hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.