Nyheten kom i forbindelse med at den norske læringsbedriften deltar på South By Southwest EDU i Austin i Texas.
Like før jul var det klart at Kahoot hadde passert 40 millioner aktive månedlige brukere. Nå har selskapet altså nådd totalt 110 millioner spill, med svimlende en milliard opprettede spillere siden lanseringen i 2013. Dette gjør det til en av de raskest voksende læringsplattformene i verden.
– Vi er veldig glade over å dele dette med alle som bruker Kahoot over hele verden. Vi ønsker å skape det beste, mest relevante, globalt tilgjengelige læringsverktøyet, og med totalt 1 milliard spillere så langt kan vi med stolthet si at vi nærmer oss dette målet, sier Erik Harrell, administrerende direktør i selskapet i en pressemelding.
Annonse
Annonse
Stolt av å være skoleverktøy
Kahoot-gründer Johan Brand er ikke så opptatt av selve milliardtallet, men mer av hvem som bruker plattformen.
– For meg er det mer interessant hvor mye Kahoot brukes i undervisningen, sier Brand til Shifter.
Han viser til at mer enn to millioner grunnskolelærere i USA har opprettet brukerprofil, og 21 millioner amerikanske grunnskoleelever bruker Kahoot aktivt månedlig.
Annonse
– Det interessante er at de mest populære spillene er i fag der elevene i vestlige land sliter med manglende engasjement, påpeker Brand.
"Vi er på vei"
Annonse
– Men hadde du i dine villeste tanker trodd at dere kom til å nå slike tall da dere startet opp?
– Vi håpet og trodde at vi kunne få til noe som kunne nå mennesker globalt i stor skala, det var jo tross alt det som var målet. Men det at vi faktisk har klart å skape et produkt som har blitt brukt en milliard ganger, og hovedsakelig i klasserom i undervisning, det er jo noe annet. Så vi er på vei, sier Brand.
Annonse
Visjonen er som kjent å gjøre læring morsomt og engasjerende for alle, på tvers av alder, geografi og kultur, både i klasserommet og utenfor. Kahoot satser nå tungt på videre utvikling. En rekke nye spill og spillformater, samt mobilapper er under utvikling; både for bedrifter, merkevarer, publisister og eksisterende brukergrupper.
I Norge har mer enn 600.000 brukere registrert seg, og Kahoot har blitt spilt 2,5 millioner ganger siden 2013.
Om Kahoot!
Siden lanseringen i 2013 har Kahoot! utviklet seg til å bli et spillbasert, pop-kulturelt læringsfenomen. New York times skriver blant annet at “kahooting” nå er et verb i USA. Den nyskapende læringsplattformen har 40 millioner månedlige, aktive brukere (MAUs), og et bibliotek på over 15 millioner læringsspill. Spillene lages, spilles og deles i nærmere 200 land. Kahoots visjon er å forbedre læring og utdanning globalt, ved å hjelpe mennesker i alle aldre og i alle situasjoner med å oppdage magien som oppstår i et læringsøyeblikk. Kahoot er i dag et globalt selskap med kontorer i London, Oslo og Austin.
Vil du høre mer fra Johan Brand i Kahoot? Da bør du sette av 20. april, for da går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:
Foruten en lang rekke ledende norske gründere, blant andre Johan Brand i Kahoot, kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.