Han var Kahoots ursjef: Nå blir han sjefen igjen

Publisert   Sist oppdatert

Åsmund Furuseth tar over etter at Erik Harrell ikke ble enig med styret om veien videre.

Det er en av ur-kahooterne som nå blir ny sjef i selskapet. Furuseth har vært med i Kahoot siden våren 2013, før selskapet lanserte sin første offisielle versjon av quizappen som har utviklet seg til å bli en av verdens mest populære læringsverktøy, med 70 millioner unike brukere i måneden.

Furuseth tar over etter Erik Harrell og styret ikke klarte å bli enige om strategien videre. Mens Harrell ønsket å gi mer gass og ha flere prosjekter gående på en gang, ville styret ha Kahoot over i overskudd.

– Jeg ville investere mer i nye forretningsområder tidligere, mens styret ville fokusere mer på positiv kontantstrøm, sier Harrell til Dagens Næringsliv som var først ute med nyheten tirsdag ettermiddag.

Bruddet er imidlertid ikke mer vondt enn at amerikaneren nå går nå inn i Kahoot-styret.

"Superexcited"

Det er liten tvil om at Kahoot har hatt et stort press på seg fra eierne om å tjene penger. Da Erik Harrell tok over, var hovedoppgaven å lage en plan for å tjene mye penger, og det raskt. I forbindelse med at Shifter intervjuet Harrell tidligere i år, kunne han melde om at selskapet hadde fått en rekke nye kunder til det nye premiumproduktet.

— Vi er «superexcited». Jeg skulle ønske jeg kunne vist deg alle navnene, det er ganske imponerende. Det er store banker, flyselskaper og forsikringsselskaper, sa Harrell.

 Erik Harrell, nå tidligere sjef i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Erik Harrell, nå tidligere sjef i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Han ønsket ikke å si konkret hvor mye det betydde i kroner og øre, men kalte det en «very strong ramp in recurring subscription revenue». Inntektsøkningen var altså ikke stor nok til at han kunne fortsette med planene han hadde.

Skal ta Kahoot til pluss

Furuseth, som nå tar over, understreker at selskapet er på et mye bedre sted nå enn for 18 måneder siden da Erik Harrell begynte.

-- Vi har fått på plass et veldig bra team, og vi går i riktig retning kommersielt, mot å få oss over i en cashpositiv situasjon.

Han sier at målet på kort sikt er å komme opp i 100 millioner unike brukere i måneden, og nå en inntjening på 2 millioner dollar. Dette igjen vil føre selskapet til "break even" i 2019.

-- Min rolle er å sørge for at vi kommer dit, sier Furuseth til Shifter.

I dag lanserte selskapet Kahoot Pro, en bedriftsversjon som kommer i tillegg til Kahoot Plus. Den kan brukes internt i bedrifter, mot en lisens. Det vil bare være i skole og private sammenhenger at det er lov å bruke Kahoot gratis lenger. Kahoot Pro vil være for bruk for bedrifter i offentlige sammenhenger.

-- Styret ønsket å holde fast på løftene til de eksterne investorene sist vi hentet penger. Så når vi henter penger en siste gang nå til våren, er det for å gå i balanse.