Statsminister Erna Solberg fikk i oppgave å åpne Explorer-programmet -- «Norges nye utstillingsvindu for grønne løsninger». Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Erna åpnet The Explorer-programmet: Skal «matche» norske, grønne løsninger med internasjonalt behov

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 31. mai 2018

Statsministeren sammenlignet den digitale tjenesten The Explorer med Tinder, da programmet ble åpnet i anledning Innovasjonstalen 2018. 

Det var Erna Solberg som fikk i oppgave å erklære The Explorer-programmet — «Norges nye utstillingsvindu for grønne løsninger» — for åpnet. Målet med The Explorer er at Norge skal bli like kjent for bærekraftige løsninger, som for olje og natur.

— The Explorer er litt som Tinder for næringslivet, har vi tenkt, men så er jo Tinder en opptatt merkevare. Så da fikk programmet heller hete The Explorer, spøkte Solberg fra talerstolen.

Tjenesten er en del av den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge. Den vil bestå av ulike aktiviteter, inkludert et «brand centre» med visuell identitet og historier om Norge og norsk næringsliv, eksportrettede programmer for næringslivet, strategisk tilstedeværelse på internasjonale arrangementer, samt nasjonale besøkssentre.

I anledning Innovasjonstalen 2018, var det flere som sto på talerstolen og snakket om merittene, men også potensialet, i norsk innovasjon. Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland, nåværende statsminister Erna Solberg og NTNUs rektor, Gunnar Bovim, var også blant talerne.

— Å investere i gode lærere og kunnskap i dag er å sikre næringslivet for i morgen, sa Solberg i sin tale, og trakk linjene til viktigheten av at utdanningsmulighetene i Norge står i forhold til utviklingen i resten av verden.

Videre gikk hun inn på regjeringen vil forenkle bedrifters arbeid med å melde inn nye opplysninger. Det skal dermed holde å melde inn noe én gang, og dette vil så frigjøre arbeidstid de ansatte kan bruke på andre ting — for eksempel innovasjon av Norge.