Espen Myklebust synes det ble for ensomt å være bankutfordreren Revoluts eneste mann i Norge, og går nå til en jobb der han skal gi gode råd til bankene i fintech-revolusjonen.
— Det er ekstremt høye krav. Man skal «ta over» de landene man har ansvar for. Litt sånn «kill your marked, and we will reward you”, fortalte Espen Myklebust om den nye jobben i den britiske fintech-raketten.
Nå er det imidlertid over for Revoluts norske representant.
Annonse
I stedet venter konsulentgiganten PWC, og en jobb der han blant annet skal hjelpe nettopp norske banker med forretningsutvikling innen finansiell teknologi.
-- Jeg har hatt en fantastisk kul reise. Det har vært vanvittig lærerikt å jobbe med en av de raskest voksende bedriftene i verden, sier Myklebust.
Veksten flatet ut
Annonse
Etter en kjempestart, der tusenvis av brukere strømmet til de første par ukene, flatet veksten ut, og Revolut melder nå om forholdsvis moderate 35.000 kunder her til lands. Myklebust presiserer at han på ingen måte har blitt presset ut, at han fortsatt har et veldig godt forhold til sin tidligere arbeidsgiver, men at det ble for ensomt å være Revoluts eneste mann i Norge.
-- Jeg er en sosial person. Det å være helt alene i det norske markedet fungerte ikke for meg, forteller Myklebust.
Annonse
Mens Norge og Danmark har hver sin representant, har det svenske kontoret blitt bygget opp som hovedkvarteret i Norden. Da Myklebust innså at det ikke kom til å bli flere i Norge med det første, og samtidig fikk et godt tilbud fra PWC, der han kunne gå dypere inn i temaene han er opptatt av, var valget forholdsvis enkelt.
Revolut ble grunnlagt av Nikolay Storonsky og Vlad Yatsenko i 2015.
Mobilbanken har vokst raskt internasjonalt, får 25.000 nye brukere hver dag, og har over 7 millioner registrerte brukere – med transaksjoner for over 8 milliarder dollar i måneden.
Etter lanseringen i Norge i fjor høst har banken nå 35.000 brukere her til lands.
-- Vi hadde et skikkelig bra team i Norden. Men jeg savnet «face to face»-kontakten, det å være i samme rom.
Annonse
Nådde målene sine
-- Er det noe med jobben i Revolut som har holdt deg våken om natta?
-- Jeg er en veldig lite stresset person, så det er egentlig ingenting som har holdt meg våken om natta. Jeg ønsket jo at alle skulle begynne å bruke Revolut, og det var en veldig god vekst gjennom tiden jeg var der, selv om den alltids kunne vært enda bedre.
-- Du gikk jo ganske høyt ut, med hårete mål. Har du nådd målene, eller er det også en av grunnene til at du nå gir deg?
-- De tallene vi snakket om utad, hadde jo ingenting med de interne målene å gjøre. Jeg nådde mine KPIer, og de var fornøyd innad i selskapet.
For breial?
-- Du levnet jo ikke de tradisjonelle bankene mye ære da dere lanserte i Norge, men veksten har jo ikke gått rett opp. Burde du vært litt mindre breial?
-- Kanskje litt. Men samtidig gir det jo en del oppmerksomhet, og er jo også en del av språkbruken til Revolut. Så jeg fulgte profilen deres, men kanskje burde jeg passet litt mer på hva jeg sa.
-- Slike utsagn legger jo lista ganske høyt?
-- Problemet med å gå ut så hardt, er jo at folk tenker at det ikke går bra mens det likevel går bra, selv om det ikke går så bra som man sa. Vi har hatt en fin vekst og masse fornøyde kunder. Men på grunn av ordene jeg brukte, ble det kanskje ikke anerkjent.
-- Gründer Nik Storonsky virker til å være en som stiller høye krav og kan være ganske nådeløs hvis man ikke når målene sine.
-- Nik er en kjempeålreit fyr. Det er jo mye greier utad, men internt i selskapet er det ikke slik. Det er en «high performance»-kultur, men folk hjelper hverandre. Samtidig jobber Nik hardt, han er ikke en slik sjef som forventer at andre skal jobbe ræva av seg, hvis han ikke selv gjør det.
Mer verdifullt å lære
-- De norske bankene ligger jo forholdsvis langt fremme. Hva var egentlig salgsargumentet ditt for å få kunder til Revolut?
-- Først og fremst god brukervennlighet. Plattformen er bygget på en moderne måte fra bunnen, og gir en annen brukeropplevelse. I tillegg får man veldig god oversikt over forbruket ditt og kan spare mye når man bruker kortet i utlandet.
Han tror ikke nødvendigvis features som bitcoin-veksling, kjøp og salg av aksjer, concierge og avanserte reiseforsikringer betyr mye i massemarkedet, men at de som er opptatt av teknologi, synes slike ting er gøy.
-- Du har jo nevnt tidligere at du kunne tjene deg opp aksjer i Revolut etter hvert som tiden gikk. Hvis du hadde vært med videre, kunne det jo da gitt en stor finansiell gevinst. Hvorfor gjør du likevel dette?
-- Det som er aller viktigst for meg er personlig læring og utvikling. Hvis jeg klarer å bygge meg opp som menneske, og jobbe med masse dyktige folk, vil det i det lange løp være mer verdifullt enn alle pengene jeg kunne fått fra Revolut-eventyret.
Vinn-vinn
Han ser frem til å jobbe med det han beskriver som «et bredt spekter av fete prosjekter» som konsulent i PWCs «Risk advisory services», med finansiell teknologi spesielt.
-- De har sterk kompetanse innen «open banking», betalingstjenester og forretningsutvikling. Jeg kan bringe inn en kul og annerledes erfaring fra Revolut. Jeg tror det er vinn-vinn.
Myklebust påpeker at jobben i Revolut ikke bare har bestått av å pushe kort i Norge. Han har også jobbet med å bidra til å bygge opp det globale pionér-programmet og hvordan man automatiserer onboardingen av nye Revolut-ambassadører.
-- Jeg gleder meg til å møte spennende aktører innen teknologi og finans, og håper å jobbe med Norges banker videre inn i fintech-revolusjonen. Bruke min kompetanse fra en av verdens raskest voksende startups på dette området.
Hjelper rivalene
-- Hjelper du ikke egentlig rivalene til din tidligere arbeidsgiver Revolut?
-- Jo, men all konkurranse er sunt . Og mitt «end game» er at verden skal gå fremover, og at sluttbrukeren får så gode tjenester som mulig. Jeg hjelper rivalene, men da må Revolut bare pushe enda hardere og utvikle enda flere og bedre produkter.
-- Hvorfor er det egentlig håp for de tradisjonelle bankene i denne fintech-revolusjonen?
-- Det norske bankmarkedet ligger lysår foran store deler av det europeiske og spesielt det amerikanske markedet. Når de norske bankene møter teknologiselskaper som Google, Amazon, Revolut, N26 og andre, er de allerede ganske godt forberedt. Klarer de å fortsette å rekruttere smarte folk og tenke som et tech-selskap i stedet for en tradisjonell bank, tenker jeg at de har gode muligheter for å gjøre det bra i fremtiden.