Espen Sundve forlater Schibsted til fordel for kolonial.no. Foto: Schibsted.

Espen Sundve går fra direktørstilling i Schibsted til Kolonial.no

Publisert Sist oppdatert

Espen Sundve, som de siste årene har vært direktør for produktledelse i mediedivisjonen til Schibsted, har sagt opp jobben for å bli Kolonial.nos nye Chief Product Officer.

–Det var ingen enkel avgjørelse. Jeg har vokst opp i Schibsted-systemet og har fått gjøre mye spennende, og det er ting jeg fortsatt har tro på. Samtidig har jeg personlig vært interessert i endringene som skjer i bransjer som er digitalt umodne, og det var lett å bli begeistret av Kolonial.no, sier Sundve til Shifter.

Sundve har jobbet i Schibsted nesten sitt hele voksne arbeidsliv. Det begynte med en sommerjobb, så via trainee-programmet og jobber i alle deler av selskapet bortsett fra «Schibsted Vekst».

–Og vekst er det jeg nå skal jobbe med i Kolonial.no, sier Sundve og ler.

Han lister opp tre ting som var viktige for å ta avgjørelsen.

  1. Kolonial.no tar brukeropplevelsen dønn seriøst, og skaper opplevelser ingen andre klarer i dagligvarebransjen. I tillegg har de en underliggende teknologiambisjon som er spennende og unik.
  2. Det virker som et team som både kulturelt og måten de jobber på, tilnærmer seg innovasjon og brukere på en bra måte. -i tillegg til å være utrolig hyggelige.
  3. Dette har så vidt begynt i dagligvarebransjen og vi har mange år foran oss med mye gøy vi kan gjøre. Mulighetene for innovasjon er kjempespennende, og spesielt det som gjøres rundt maskinlæring for en stadig bedre brukeropplevelse og operasjon. I tillegg er det spennende å være med å bygge en produkt- og techorganisasjon som vokser fort.I tillegg er det spennende å være med å bygge en organisasjon som vokser fort.

Vil ikke endre kurs

–Jeg har jobbet mye med digital brukeropplevelse, men ser at kolonial.no er sterke der, så det handler ikke så mye om å endre kurs, men om å støtte og speede opp det de allerede er gode på. Jeg vil fokusere på hvordan vi kan skalere det opp. Hvordan vi kan innovere i parallell langs mange punkter samtidig. Og hvordan vi kan bygge en organisasjon som ikke er bare rask de første leveårene, men også de ti neste, sier Sundve.

Han har akkumulert erfaring fra det digitale landskapet gjennom å kjempe mot de store internasjonale tech-gigantene.

–Jeg har vokst gjennom den reisen. Samtidig er det spennende muligheter i de lokale bransjene. Å jobbe med å legge til rette for en videreutvikling av journalistikken har vært gøy. Nå går jeg over til angrepsposisjon i en mer digitalt umodne bransjer hvor det er lov å tenke nytt og hvor veien til markedet er kort, sier han.

Sunt med bevegelse fra store til små

–Er det en trend at stadig flere Schibsted-folk forlater den store skuta til fordel for mindre oppstartsbedrifter?

–Det vil alltid være bevegelse fra store til små, men det vil også gå personer andre veien. Vi tilegner oss kunnskap i store bedrifter som vil være nyttige for små når de begynner å vokse. Samtidig har store selskaper behov for folk som kan løpe kjapt. Egentlig ønsker man å få til en flyt begge veier. Hvis vi klarer å få til det i Norge, har vi rustet oss godt innovasjonsmessig. Store og små kan leve godt sammen i samme økosystem. For kolonial.no sin del, er det mye hos dem som nå begynner å bli utfordrende når de vokser så fort, men som jeg har vært eksponert for mange ganger. Jeg håper å kunne bidra til å løse dette, slik at de kan fortsette å fokusere på brukervennligheten, sier Sundve.

–Var det en vanskelig avgjørelse å ta?

Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

–Ja, det tok litt tid. Det handlet om at jeg måtte bli kjent med Kolonial, og de med meg. Det viste seg å være en god match. Nå er jeg i pappaperm, som betyr at mange av mine oppgaver allerede er delegert videre, og da var det også praktisk, sier Sundve, som starter opp hos nye arbeidsgiver i januar 2018.

Han avviser at det er mistillit til Schibsted som er hovedgrunnen for overgangen.

–Hovedgrunnen er at Kolonial.no er et selskap fra vår generasjon som innoverer på et permanent behov - en god dagligvareopplevelse. De har unike muligheter for mange sluttbrukere og det er et privilegium å få være med å forme dette fremover. Jeg tror virkelig på det Schibsted har satt opp på mediesiden, og der vil vi se mange spennende lanseringer fremover, sier han.

Satser på å vokse med 100 prosent fra fjoråret

At nettmataktøren er i vekst, er det ingen tvil om. Daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas forteller til Shifter at selskapet i 2017 sikter mot å doble fjorårets omsetning på 424 millioner, og ble ved siste emisjon verdsatt til 1,5 milliarder kroner.

–Vi vokser mye, og vi ønsker å investere i et stadig bedre produkt. Espen er en superstjerne i Schibsted-systemet, og en mann som vi er sikre på også vil gjøre en fantastisk jobb som produktsjef hos, sier Munthe-Kaas til Shifter.

–Er det vanskelig å rekruttere flinke folk?

–Nei, egentlig ikke. Vi har hatt et bra år i år. Vi får vanligvis de vi ønsker. Når vi ser at vi trenger mer kompetanse, så undersøker vi hvem som er best på området, så kontakter vi dem, sier han.

–Hvorfor er det så lett?

–Jeg tror det er viktig å omsette momentum i bedre kompetanse. Vi har kommet langt med gründerteamet vi har, men med veksten vår, så øker det også mulighetsrommet for å rekruttere. Det er viktig å tenke på rekruttering i medgangstider, for det er viktig å hele tiden forbedre kompetansen til selskapet, sier han.