Sean Percival (t.h.) leder teamet som velger ut kandidatene til Katapult Accelerator, her fra første runde, der de brukte Appear.in som verktøy til intervjuene. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Etterlyste gründere som vil gjøre gode gjerninger: Nå har de hundrevis av selskaper å velge mellom

Publisert Sist oppdatert

Tharald Nustads akselerator for selskaper som vil gjøre noe godt for verden, ble rent ned. Denne uka startet Katapult jobben med å plukke ut de 12 heldige, blant 1000 aktuelle kandidater.

I et «war room» i Kongens Gate i Oslo sitter teamet som skal bestemme hvem som får komme gjennom nåløyet hos Katapult Accelerator. Rustet med frukt, kaffe, appear.in og et Huddly-kamera «speed dater» de hundrevis av startups på videooverføring, for å finne kandidatene som kan leve opp til de store amibsjonene for akseleratoren. Enten det handler om miljø, utdanning, smarte byer, helse, demokrati, eller andre ting - kravet til selskapene som får plass i Nordic Impacts nye akselerator er at de skal gyve løs på «de store problemene», men samtidig tjene penger på det.

Etterspurt

Bare 12 selskaper får plass i akseleratoren. Hele 575 selskaper søkte om å få plass i akseleratoren. I tillegg har Katapult undersøkt ytterligere rundt 400 selskaper som ikke har søkt, men som kan passe inn i konseptet. Da Shifter besøkte Haakon Brunell og Sean Percival, med deres team, denne uka, hadde de intervjuet 35 bedrifter på videooverføring.

Sean Percival, som kom til Norge i forbindelse med at den kjente akseleratoren 500 Startups skulle etablere seg i Norden, er imponert. Den gang hadde han «bare» 120 søkere.

– Selv med «500»-navnet i ryggen, var vi ikke i nærheten av den pågangen som er her, sier han.

Han tror det skyldes flere ting – blant annet at det har vært en mangel på akseleratorer for såkalte impact-gründere.

– Det er masse interesse og begeistring rundt entreprenørskap og det å gjøre en forskjell, sier Percival.

I tillegg har det blitt jobbet hardt for å få ut budskapet om den nye akseleratoren. Innovasjonsfestivalen Katapult Future Fest var en stor suksess, og gjorde sitt til å skape oppmerksomhet rundt temaet. Katapult har også brukt en AI-chatbot, som har gjort at søknadsprosessen har vært enklest mulig for selskapene.

– Vi leter jo etter selskaper som bruker eksponentiell teknologi i sine prosjekter, så da bør jo også vi bruke denne type teknologi for å utvikle vår business, påpeker Percival.

Afrika, Asia og Latin-Amerika med

Katapult har fått inn søknader fra hele verden, også fra Afrika.

– Budskapet har spredd seg fort. Og vi ble kontaktet av to forskjellige afrikanske journalister som har skrevet artikler om «den fantastiske» norske akseleratoren, forteller Haakon Brunell.

– Flere av de afrikanske selskapene gjør det godt, er aktive i flere land, og har tusenvis av brukere. Det er et luksusproblem å velge ut de vi vil ha med videre, sier han.

Sean Percival understreker at de foretrekker selskaper som allerede har hentet noe kapital, og som på den måten er validert av andre investorer i markedet. Men for afrikanske startups er det annerledes.

– Det er veldig vanskelig å hente penger der, det er begrenset kapital tilgjengelig, sier Percival.

Han viser til hvordan de afrikanske selskapene derfor kommer raskere ut i markedet.

– De står på hardt, og bruker pengene godt.

Slik går de frem

Intervjuene med hver «kandidat» er på rundt 15 minutter. Shifter får være flue på veggen i et av videomøtene. Percival leder an i spørsmålene knyttet om foreløpige tall, andre investorer, teamets styrker, og strategiene for raskt å komme ut i markedet.

– Det er utrolig gøy. Det er imponerende hvor mye man kan få ut av 15 minutters intervjuer, så lenge du stiller de riktige spørsmålene, sier Brunell.

– Vi vil ikke at de skal gjøre en tradisjonell pitch, men høre hva de faktisk gjør og hva som er planene, sier Percival.

– Men det er jo også psykologi. Huddly-kameraet deres er jo fint, men det er jo gjerne viktig å møte noen personlig for virkelig å lære noen å kjenne. Hvordan tenker dere rundt dette?

– Det er jo krevende når du ikke møtes ansikt til ansikt. Men vi forsøker å se etter driven hos gründerne, om de er skikket til oppgaven.

Gründere som ikke klarer å svare tydelig på spørsmål om ting som teknologi, marked, team og gjennomføring, ligger ikke spesielt godt an.

– Men dersom vi er usikre, blir det et intervju nummer 2, sier Percival.

Software og hardware

Selskapene som skal delta i den nye akseleratoren, må allerede ha inntekter, eller ha en god plan for det. Samtidig bør det helst være selskaper innenfor såkalte eksponentielle teknologier, som kunstig intelligens, blockchain, virtual reality og internet of things.

Det er mye software, men også solcellepaneler, droner og mye annet i søknadsbunken. Men de aller fleste hardware-selskapene som har søkt, har også en digital komponent.

– Det er jo lettere å se hvordan man kan komme seg raskt ut i markedet når det er software, mener Percival.

Nordic Impact

Det er altså Tharald Nustads Nordic Impact som står bak Katapult Accelerator. Fra før har Nordic Impact investert i selskaper som Iris.AI,  No Isolation og Otovo.

Gjennom Katapult Accelerator vil Nordic Impact ikke bare tilby oppfølging fra en gruppe erfarne mentorer og eksperter innen spesielt blockchain og kunstig intelligens. men de vil altså investere opptil 100.000 dollar i hvert av selskapene som får plass i akseleratoren. De samarbeider med den kjente tech-akseleratoren ERA i New York, som for øvrig også har ansvar for Norwegian New York Accelerator.

Det første tremånedersprogrammet starter 31. juli.