Lotte Børnick-Sørhaug er ny markedssjef i Nabobil.no. Foto: Nabobil.no.

Nabobil kaprer ny markedssjef fra DNV GL

Publisert Sist oppdatert

Nok en gang klarer en liten startup å rekruttere fra et stort, etablert selskap. 

–Etter flere måneders leting har vi i Nabobil ansatt Lotte Børnick-Sørhaug som ny markedssjef. Hun kommer til oss fra DNV GL - Business Assurance,  og har blant annet erfaring fra arbeidstakerorganisasjonen Econa, sier daglig leder i Nabobil, Even Heggernes til Shifter.

Børnick-Sørhaug, med mastergrad fra Handelshøyskolen i København, er enda en person som gir opp arbeidslivet i en stor bedrift for å være med å bygge en startup.

I fjor sa blant annet Lars Syse Christiansen opp CFO-stillingen i Circle K, for å jobbe i solcelleenergi-selskapet Otovo.

–Hvorfor velger du å slutte i et stort selskap for å begynne i en liten startup?

– Å få jobbe i en norsk startup med resultater som det Nabobil kan vise til var bare en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg. Det er veldig mye bra med å jobbe i store selskaper, men å få sitte så tett på gründerne, beslutningstakere og interessenter som jeg får gjøre nå blir utrolig spennende, sier Børnick-Sørhaug til Shifter.

– Hva ser du mest frem til i din nye rolle?

– Fordi vi er så "unge" er det veldig mye som prøves for første gang. Det liker jeg. Å ikke komme til dekket bord er på mange måter mindre skummelt enn å komme inn i en kultur der etablerte sannheter rår og alle rundt deg vet hva som bør gjøres og ikke gjøres. Dette er "learning by doing", og jeg gleder meg til å stake opp veien sammen med nabobilteamet, sier hun.

–Hva tror du blir en utfordring for Nabobil fremover?

– Jeg tror den største utfordringen er å lære folk at å leie ut bilen sin ikke er skummelt eller farlig, sier hun

–Hvorfor er akkurat du den rette personen til denne stillingen? Hva vil du si er dine styrker?

–Jeg tror det er mange som kunne gjort denne jobben, men jeg tror det krever tempo og litt guts. For å vokse kan vi ikke sitte bakpå og vente på at noe skal skje, vi må stimulere til aktivitet og engasjement i publikum hver dag for å lykkes med dette, forteller hun.

Hun sier hun brenner for å dele, og lurer på hvorfor alle skal ha en bil hver.

–De står og tar opp gate- og garasjeplass når de nærmest ikke er i bruk. Å eie mindre, og å leie mer, er absolutt en sak jeg brenner for. Det er bra for miljøet, bra for økonomien og bra for infrastrukturen, sier Børnick-Sørhaug.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør også vår seneste podcast med bok-tech-gründer Anders Storbraten i Pulsereads. Han møtte veggen hos den mektige bokbransjen da han ville lage «Spotify for bøker», men nå har han brukt lærdommen fra nedturen til å utvikle «Facebook for bøker», der lesehester kan få betalt for å anbefale bøker til andre. I podcasten får vi høre om den tøffe veien frem til lanseringen, og hvordan han i toppidretten og den internasjonale finansbransjen lærte seg å jobbe hardt og ikke gi seg.

Ellers: Om hvilke bøker han selv liker. Om søvnløse netter. Om kjipe forsinkelser. Om hvorfor norske selskaper ikke bør bruke tid på å jakte funding i Silicon Valley. Om hvordan det er å brenne egen formue for å bygge en startup. Og forøvrig en påstand underveis om at det kan lønne seg å være født sent på året, for å gjøre det godt som gründer.

Hør hele podcasten med Anders Storbråten på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».