Det tidligere slalåmesset Tom Stiansen investerer i gründerne som vil revolusjonere reiselivsformidlingen på nett.
Annonse
Opplevelses-appen Outtt deltok i Angel Challenge i fjor høst, men måtte se seg slått på målstreken i finalen i desember.
– Vi hadde fått svært gode tilbakemeldinger og da andreplassen var et faktum, var det bare å gi full gass, sier Mari Mathews, COO i Outtt AS.
Da tidligere toppalpinist Tom Stiansen ledet an, gikk det ikke lang tid før Outtt hadde så mange interesserte investorer at selskapet måtte gi beskjed at det dessverre ikke var plass til flere.
Annonse
Annonse
– Målet var å få inn to til tre millioner, nå ble det fire millioner kroner, sier Mathews.
Foruten Tom Stiansen, som nå er sportskommentator og programleder i 71 grader nord på TV Norge, var det 12 andre investorer – blant andre StartupLab med presåkornmidler og stiftelsen Kimen til vekst, opprettet av Sparebank 1. Også engleinvestor Carine Zeier er å finne blant de som nå har gått inn i Outtt.
Henter ut lokalkunnskap
Annonse
Daglig leder Erlend Eggen beskriver Outtt som «et konsept som har oppstått med utgangspunkt i et ønske om å formidle god lokalkunnskap om enestående friluftsopplevelser på en smart og engasjerende måte».
– Det handler om kunnskapen om de bortgjemte perlene, men også om å kjenne lokale interesser og diskusjoner og få folk til å samarbeide. Det har vi vært innmari gode på fram til i dag og kommer til å bli enda bedre på framover, mener Eggen.
Annonse
Etter lansering av betaversjonen i juni 2016 har selskapet allerede fått med seg over 20 regioner og destinasjoner som kunder – fra Lofoten i nord til Ytre Hvaler i sør. Kundene lager selv innholdet, men under veiledning og kvalitetssikring av Outtt. Innen sommeren håper turgründerne å ha dobbelt så mange kunder.
– Hovedformålet med Outtt er å inspirere folk ut på tur, og ikke minst gi dem muligheten til enkelt å dele sine egne opplevelser med andre, forteller Eggen.
Annonse
Mer enn pølse og pommes frittes
Alle i Outtt-teamet er «passionate» når det kommer til friluftsliv.
– De vi tar inn i teamet må brenne for friluftsliv, sier Mari Mathews, som er født og oppvokst i den berømte skidestinasjonen Whistler i Canada.
Hun har fått interessen for «outdoors» inn med morsmelka. Faren har designet alpinanlegg rundt i verden. Mathews er en entusiastisk snowboarder og skikjører, og kom akkurat hjem fra en tur i Alpene. Hun er opptatt av å bedre det norske reiselivet, blant annet ved å få frem at skikjøring handler om mer enn bare ski, at det er en hel kultur som Norge ikke helt har taket på.
– Hvis du er blant de 20 prosent rikeste i verden, hvorfor skal du da spise pølse og pommes frittes i bakken? Norge må bli smartere i reiselivet sitt, mener Mathews.
Tech?
– Men er dere egentlig et tech-selskap?
–– Vårt fokus ligger på å presentere bra innhold på en kul måte, det er det som er det viktigste. Så du kan si at vi er et content-selskap, mer enn vi er et tech-selskap, sier teknologisjef Espen Oldeman Lund.
Selv om Outtt legger mest vekt på innholdet, er det åpenbart også mye avansert teknologi i det teamet gjør. Blant annet har de bygd opp kartløsningen fra bunnen av.
– Det er mange dårlige kart der ute. De fleste av dem er ikke gode nok for vår tjeneste. Google Maps er optimalisert for gater og byer, men vi trenger mer enn det, så derfor bygger vi det selv, sier teknologisjef Oldeman Lund.
Han viser til at guidekonkurrentene gjerne opplyser hvor turen starter, mens Outtt viser hvor turen går.
Mari Mathews understreker at Outtt ikke er et “Iris.AI” som ligger i front innen kunstig intelligens og annen høyteknologi, men for mange av de lokale kundene representerer tjenesten noe veldig innovativt. Når alternativet er brosjyrer og statiske nettsider som sjelden eller aldri blir oppdatert. Ved hjelp av tjenesten kan de nå enkelt oppdatere informasjonen ut mot brukerne løpende, ettersom det er sommer eller vinter, og hva som ellers skjer.
– Vi bidrar til at de kan holde seg mer relevante og at reisende får den informasjonen de trenger.
Farvel til brosjyrene
I det lange løp ønsker Outtt å gjøre de tradisjonelle trykte turkartene og -bøkene overflødige. Dette har også vært en av årsakene til at selskapet har fått med seg mange kunder i betaversjonen av løsningen.
– Noen av kundene våre har tidligere brukt opp mot en halv million årlig på å trykke opp kart og brosjyrer, som de nå har erstattet med en løsning som de kan oppdatere jevnlig og markedsføre over hele verden til en langt lavere pris, forklarer Eggen.
Appen er også et verktøy for tilbydere av guidede opplevelser, som blant annet fjellførere. Alle opplevelser kan nemlig knyttes til én eller flere guider som brukerne av appen kan kontakte direkte gjennom Outtt-løsningen. Dette er en av flere funksjoner som vil få seg et ytterligere løft når Outtt-plattformen nå skal utvikles videre. På sikt har de også ambisjoner om å kunne tilby flere tjenester, slik som transaksjoner av ulike betalte friluftsaktiviteter.
Internasjonal såkorn
Foreløpig er Outtt i stor grad en norsk tjeneste. Selskapet har en pilot gående i en nasjonalpark på Island, og har «sådd noen frø i Europa og Canada».
Drømmen er å bygge en plattform for opplevelser i flere ulike land.
– Men hvordan skal dere klare å skalere dette, det er jo arbeidskrevende med slikt innhold?
– Vi er i dialog med flere aktører i Europa, og ser for oss et franchise-system der vi kobler oss opp mot lokale krefter som vi deler inntektene med, sier Mathews.
Outtt har også flere ambassadører på radaren. Og har fra før den kjente fotografen Samuel Taipale, @eljackson, i teamet.
Spredt team
– Dere er en liten startup, og har kontorer både i Oslo og Valdres. Er det utfordrende?
– Det viktigste for oss er å få samla folk med den riktige kompetansen og et brennende engasjement for friluftsliv og gode naturopplevelser, ikke hvor de bor og starter arbeidsdagen. Vi er en bedrift som gir folk muligheten til å leve det livet de ønsker, uavhengig av om de bor i by eller på bygda, i Norge, Sverige eller Canada. Vi skal fortsette å vokse og spille på lag med de som lever av å levere gode naturopplevelser, understreker daglig leder Erlend Eggen.
Det spredte teamet gir forskjellige perspektiver, og det er oftere lettere å selge seg i distriktene når man har deler av teamet i distriktene, men det gir også selvfølgelig visse utfordringer.
– Dersom vi hadde vært fem personer i ett rom hele tiden, ville det vært en del ting som hadde vært lettere. Men mange selskaper har team som er mer spredt enn oss, understreker teknologisjef Oldeman Lund.
– Vi reiser mye som team, og vår tjeneste gjør jo at vi uansett må komme oss ut i naturen, sier Mathews, som viser til at de fleste teamseminarene og strategisamlingene blir holdt i Valdres.
Optimistiske investorer
Blant investorene i emisjonen finner vi, foruten de ovennevnte, også Roger Gildseth.
– Outtt har store ambisjoner for turist- og reiselivsindustrien, og jeg har stor tro på både ideen og teamet. Det at de allerede har solgt konseptet til mange regioner og destinasjoner i et såpass tøft marked, viser at Outtt kan ha et stort potensial, sier han i en melding fra Outtt, der han tilføyer at han har spesielt tro på muligheten for å dele egne turopplevelser med andre brukere av plattformen.
Styreleder er Øystein Walle, daglig leder i den lokale Sparebank 1-baserte stiftelsen Kimen Til Vekst. De investerte i selskapet første gang allerede i 2012, og ble med også i denne runden.
– Her snakker vi om dedikerte gründere som skaper et høyteknologisk utviklingsmiljø i Valdres. Dette er nettopp den type miljøer vi ønsker å bidra til å videreutvikle, og med denne kapitalen får selskapet muligheten til både å styrke posisjonen som markedsleder nasjonalt, og på sikt også eksportere produktene internasjonalt.
Fakta Outtt
Etablert i 2011 under navnet TurApp.
Selskapet jobber fra Vang i Valdres, og StartupLab i Oslo.
Lanserte tjenesten Outtt i betaversjon juni 2016.
Selskapet leverer en egenutviklet plattform for markedsføring, forvaltning og deling av turmål og opplevelser på nett og mobil.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!
Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».