Instagram skal utvikle shoppingapp, IG Shopping. Foto: energepic.com fra Pexels
Instagram utvikler egen shopping-app
Appen, som vil få navnet IG Shopping, vil la brukerne scrolle gjennom 'feeden' hos folk de følger - og kjøpe produktene direkte.
Instagram er i gang med å utvikle en enkeltstående app for shopping, som samtidig vil basere seg på brukermassen Instagram allerede har, skriver The Verge.
Per i dag har Instagram 25 millioner selskaper som brukere, og 2 millioner markedsførere. Appen har mer enn 800 millioner individuelle brukere per måned.
Dette er ikke første gangen Instagram, som Facebook kjøpte for én milliard dollar i 2012, signaliserer at de har shoppingplaner. I mars 2017 lanserte de en shoppingfunksjon der selskaper kan tagge poster med diverse produkter. Brukerne kan dermed kjøpe produktene direkte -- mens de ser på bildene. Instagram tester også en funksjon som lar brukerne shoppe fra Instagram stories.
Det er hittil ikke offentlig kjent når IG Shopping vil lansere, men gitt at appen overlever fra tegnebordet og blir lansert, blir det Instagrams -- og Facebooks -- største satsning på netthandel.
Fra før av har Instagram lansert meldingsappen Direct og Youtube-konkurrenten IGTV.