Facebook sin konsernsjef, Mark Zuckerberg, fotografert på en av selskapets pressekonferanser. Foto: Robert Scoble

Facebook skroter funksjon som skal markere «fake news»

Facebook sine brukere har vist seg å tro mer på «falske nyheter» når de markeres som nettopp dét. 

Breakit.se melder i dag at Facebook har planer om å avslutte «fake news»-funksjonen de lanserte i mars 2017, og som skulle sørge for at de falske nyhetene ble markert, slik at leserne kunne se at de så på falske nyheter. Én av årsakene skal, ifølge et blogginnlegg fra Facebook, være at markeringen fungerer stikk motsatt: Folk har vist en tendens til å tro mer på nyheter som oppgis som falske, enn de som ikke oppgis som det.

Facebook markerte de falske nyhetene med røde flagg — «Disputed Flags», men så at hvis antallet delinger gikk ned hvis de i stedet valgte å linke til relaterte — sannferdige — artikler like ved den falske artikkelen. Den nye funksjonen Facebook vil bruke for å få bukt med de falske nyhetene er dermed «Related Articles». Tessa Lyons, Product Manager hos Facebook, skriver i blogginnlegget at de ønsker mer innsikt i hvordan de best kan bekjempe falske nyheter.

— Ved å vise Related Articles, i stedet for Disputed Flags, kan vi sørge for at folk får bedre kontekst [til det de leser]. Å forstå hvordan folk avgjør hva som er falskt og hva som ikke er det, vil være svært viktig for vår suksess over tid, skriver Lyons.

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg