Erlend Torgnes (til venstre) og Yunfei Wang. Foto: Privat/Illustrasjonsfoto, Scanpix

Fast fisk med kunstig intelligens: Håver inn 15 millioner, men mener bransjen oversvømmes med tomme AI-løfter

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 2. august 2019

Nå rigger Optimeering Aqua til global vekst. 

Det bergensbaserte selskapet hentet nylig 15 millioner kroner fra en «stor industriell aktør», forteller daglig leder Erlend Torgnes, uten å ville røpe hvem per nå.

Optimeering Aqua ble startet i 2014 og leverer en SaaS-programvare til oppdrettere. Den kan forutsi et optimalt tidspunkt for slakt og når fisken har best kvalitet. Tiden det tar å lage en kompleks produksjonsplan kuttes dermed fra dager til minutter.

– Det tilsvarer 25 til 100 millioner norske kroner i økt bunnlinje, sier Torgnes. 

Global ekspansjon

Selskapet har i dag betalende kunder i Norge og Skottland, deriblant Grieg Seafood, en av verdens ledende oppdrettere av atlantisk laks. 2018 var selskapets første år med ordinære salgsinntekter. De beløp seg til 1,2 millioner kroner med et cirka tilsvarende tap, forteller sjefen.

– Vi har allerede passert dette på inntektssiden i år. Så vi får se hva vi ender opp med, men med veksten vi skal ha, så går det nok noen år til før vi kan vise til et positivt resultat, sier han.

Optimeering Aqua hadde inntil denne uken tre personer på lønningslista. Nå har de ansatt kinesiske Yunfei Wang, tidligere bosatt i Frankrike. Han går inn i rollen som «Modelling Analyst», og selskapet planlegger å bli totalt åtte i løpet av senhøsten.

Like rundt hjørnet venter også en global ekspansjon til Skottland, Canada og Chile, alle på listen over de store markedene for havbruk i dag, samen med Norge, Irland, Australia og New Zealand.

AI med bismak

Optimeering Aquas omtaler seg selv som et «deep tech»-selskap som anvender numerisk optimering. I programvaren henter algoritmer informasjon om blant annet forhold i vannet, fisken i merden og lokaliteten – som i sin tur generer produksjonsplaner.

Teknologien faller dermed inn under paraply-begrepet AI. Det er ikke Torgnes alltid like fornøyd med.

– For oss som har drevet med dette i snart ti år, er det jo stas at det blir fokus på det, men samtidig ser vi også at bransjen oversvømmes med lovnader om hva kunstig intelligens skal kunne levere, sier han og fortsetter:

– Vi har fått god hjelp av AI-«hypen», men samtidig kan det være en utfordring da en pågående «hype» uten faste resultater, skaper en utfordring for alle som oppfattes å levere noe lignende. 

Han påpeker at næringen riktignok er ung.

«Endrer hvordan man jobber»

– Men en lenger pågående trend, der mange snakker mye om et område, uten at kundene ser og får noe nytte av det, kan og vil skape skepsis til området generelt, og til nye selskaper som leverer løsninger basert på den type teknologi, sier han og legger til:

– Da er det gøy å være en del av gruppen selskaper som tar AI-hypen videre til å levere håndfaste resultat, som i vårt tilfelle er gode og realistiske produksjonsplaner og fundamentalt endrer hvordan man jobber.

Selskapet har tidligere hentet cirka 15 millioner norske kroner fra støtteordninger i Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge og NTNU Discovery, opplyser selskapet. Den siste runden er øremerket salg, videreutvikling og global ekspansjon.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.