Fredrik Syversen (t.v) i IKT-Norge og Nassir Achour i Reodor ser frem til å se hvilke forslag og innspill som kommer inn til prosjekt Bydugnad. Foto: Henning Torp/Trigger Oslo

Giganter slår seg sammen for å gjøre Oslo bedre: Disse problemene vil folket løse

Publisert Sist oppdatert

Smartere trafikklys, én app for kollektivtilbud og flere hjertestartere. Slik skal Coop, Telia, Fortum, Entra og Sopra Steria gjøre Oslo smartere. 

– Dette er bedrifter som stadig endrer seg og innoverer. De leverer løsninger innen blant annet energi, avfall, eiendom og connectivity. Ofte blir man sittende på hver sin tue med dette arbeidet, mens selskapene her vil sitte fokusert sammen og forhåpentligvis vil det forløse noen nye synergier, forklarer Nassir Achour i Reodor til Shifter.

Sammen med IKT-Norge har innovasjonsstudiet Reodor satt i gang prosjektet Bydugnad, som skal koble Oslo-innbyggernes utfordringer i hverdagen, med smarte løsninger fra fem store selskaper.

Med seg på laget har de Coop, Telia, Fortum, Entra og Sopra Steria - som skal finne smarte og innovative løsninger på innbyggernes problemer.

Fem ideer velges ut

– Vi vet at det er mange som i dag sitter inne med ideer til hvordan man kan gjøre Oslo bedre og smartere, og at det er behov for nye og gode løsninger som svarer til utfordringer befolkningen har, sier Fredrik Syversen i IKT-Norge i en melding.

Frem til 23. august skal plattformen bydugnad.no være åpen for at folk skal kunne gi innspill til hva de trenger av smarte løsninger i byen.

Innspillene som kommer inn via plattformen skal utvikles gjennom en «innovasjonssprint». Her samles aktørene på faste tidspunkter gjennom fem uker for å utvikle løsningskonsepter basert på innspillene.

Hver enkelt partner tar eierskap til sin løsning, og ambisjonen er å utvikle dette ytterligere etter endt sprint.

Mange forslag

Etter sprinten vil fem ideer velges ut, en for hvert selskap, og så vil ideene presenteres under Oslo Innovation Week i september.

Og allerede har det kommet inn flere ideer på plattformen som åpnet på søndag.

«Jeg sykler til jobben om morgenen ved sekstiden. Da er det nesten ingen biler i gatene ved Kvadraturen, men jeg må stoppe på mange røde lys. Det er irriterende og unødvendig. Trafikklysene burde være smartere»

«Jeg skulle ønske det var flere hjertestartere tilgjengelig der folk bor»

«For å komme meg rundt nå, må jeg ha seks sparkesykkel-apper, en ruter billett app, i tillegg til bysykkel-appen. Kan man ikke lage en løsning hvor jeg har alt i ett, og jeg kan se den beste måten å komme meg fra A til B?»

Ønsker lav terskel

– Det er spennende å se ideene tikke inn. Dette er ting vi hverdagen kanskje ikke tenker på, men som er reelle utfordringer for innbyggerne, forteller Achour.

– Dere er ikke redd for å bli oversvømt av problemer som ikke kan løses av smarte løsninger da? 

– Nei, vi tror det vil bli en fin balanse. Vi ønsker å senke terskelen på hva som er utfordringer. Ting som ved første øyekast ikke virker som en smart-city-utfordring, kan fort kreve en smart løsning, sier Achour.

Flere av utfordringene som nevnes på plattformen, er utfordringer som gründermiljøet allerede har snust på. Shifter har tidligere skrevet om SammeVei, som ønsker å tilby en app som ønsker å samle alle kollektiv-apper og samkjørings-apper på en plattform. 

Åse Lunde, Direktør fordigitalisering og forretningsutvikling i Entra. Foto: Entra

Achour håper også at  gründere skal fatte interesse for flere av ideene på plattformen.

– Hvis det er noen gründere der ute som ser ideer de allerede har løsninger på, må de gjerne ta kontakt med selskapene. Jo flere av disse utfordringene vi får løst, jo bedre, sier han.

Kan søke om millionstøtte

Åse Lunde, Direktør for digitalisering og forretningsutvikling i Entra, gleder seg til å starte samarbeidet om å gjøre Oslo til en smartere by.

– Entra jobber med teknologi og smarte bygg, og vi har stor tro på samarbeid på tvers av selskaper, og ikke minst med kommunen. Vi er veldig opptatt av byutvikling, og håper prosjektet kan gi mange nye ideer som kan bidra til en bedre by, sier hun til Shifter.

Entra har også tidligere brukt innbyggernes mening til å skape nye løsninger i sine prosjektet, blant annet under fornyelsen av Tullinkvartalet i Oslo, som de jobber med nå.

– I arbeidet med Tullinkvartalet har vi vært ute og snakket med folk som beveger seg i området, om hvordan de ønsker å bruke området, hva trenger de, trengs det større åpne plasser? Dette er ideer vi tar med oss inn i prosjektet, slik at vi kan gi noe tilbake til byen, forteller Lune.

"Dugnadsånden står sterkt"

Prosjektet er støttet av Oslo kommune, som også vil stå for kobling til offentlige samarbeidspartnere, samt muligheten til å søke om opptil én million kroner i støtte for videre utvikling gjennom deres nye støtteordning for test- og utviklingsprosjekter.

Morten Fraas, seniorrådgiver i byrådsavdelingen for næring og eierskap, ser frem til å se hvilke utfordringer og innspill Oslos innbyggere kommer med.

– At næringslivet nå går sammen om å utvikle nye løsninger basert på Oslo-innbyggernes egne innspill, viser at vi har et næringsliv som vil dra i én felles retning, og som ønsker å utvikle byen vår. Dugnadsånden står sterkt i nordmenn, og jeg ser virkelig frem til å se hvilke innspill vi får, og ikke minst hvilke løsninger vi kan utvikle gjennom dette samarbeidet, sier Fraas i en melding.