Skal vi tro Seth Bannon, må selskapet ditt gjøre godt i verden hvis du ønsker at det skal overleve.
–Hva hvis du visste om en trend før alle andre?, slik begynner foredraget til Seth Bannon på Kaptapult Future Fest, i Oslo på torsdag. Han er partner i investeringsselskapet «Fifty years», som investerer i selskaper som «løser verdens største problemer» ved hjelp av teknologi.
Hans hovedbudskap er at det skjer et skifte i hva som er bra business, både for lommeboken , men også for samvittigheten. Dette er også gjennomgangstema for festivalen Katapult Future Fest.
Primus motor bak er Tharald Nustad, gründer, investor og Selvaag-arving.
På Vippe-tangen i Oslo har han og Ida Faldbakken samlet foredragsholdere, frivillige og deltagere fra hele verden, som gjennom to dager skal boltre seg i «Impact Investing», eller enkelt sagt investeringer som gjør en forskjell i verden i tillegg til å skape gevinst.
–Folk må tenke på forretning som noe mer enn penger. Business er et verktøy for både å tjene masse penger , men også for å gjøre verden til et bedre sted, sier Bannon til Shifter.
Hvis et selskap vil overleve, er det helt nødt til å forandre seg, mener han.
–Flesteparten av de yngre talentene, som alle selskaper trenger for å konkurrere, ønsker å jobbe for selskaper som har like verdier som dem. Hvis du ikke tilbyr disse verdiene, så vil du ikke klare å rekruttere dem, og du vil ikke klare å beholde dem, sier han.
Ifølge Bannon mener 87 prosent av «millienials» at en bedrifts suksess bør dømmes ut fra mer enn økonomi.
–Men 54 prosent mener at selskaper kun tenker økonomi. Det betyr at 66 prosent planlegger å forlate disse selskapene i løpet av de neste fire årene, sier han.
Hvordan bygger du vekst i en bedrift hvis dine ansatte planlegger å forlate deg i store hopetall, spør han.
Utfordring for etablerte bedrifter
–Hva skal etablerte bedrifter gjøre?
–Det er veldig vanskelig for eksisterende bedrifter som ikke har et solid verdisett bakt inn i deres forretningsmodell å overleve. Det vil være vanskelig for mange av dem å konkurrere. Yngre selskaper, derimot, som starter i dag, vil ha en stor fordel, for de kan bake det inn i modellen fra starten. Men for store selskaper, vil jeg anbefale å se etter nye forretningsområder som de kan lansere, som eksplisitt handler om å både tjene penger, men også gjøre noe godt i verden, sier han.
–Noe annet de kan gjøre, er å seriøst begynne å tenke på hvordan deres eksisterende business påvirker samfunnet rundt. For hvert nye produkt du lanserer, kan du kjører en intern revisjon, en sjekkliste for å se om produktet påvirker samfunnet negativt eller positivt, sier han.
Selskaper gjør ikke engang det, mener Bannon. Han understreker at når de vurderer suksessen av et nytt produkt, er det nesten alltid kun i økonomi i et regneark, som han mener er feil.
–Men tror du deres aksjonærer vil la dem gjøre disse forandringene?
–Jeg tror at dersom de ser på statistikken og hvis de går nedi dybden på hvor næringslivet er på vei, så tror jeg det bør være overkommelig å endre mening. Mange selskaper som skiftet fra «desktop» til «cloud», gikk gjennom nøyaktig det samme. Noen oppegående administrerende direktører sa: Vi må over på skyen, mens mange aksjonærer sa,: Vi vet ingenting om dette, vi vil ikke over på skyen. Vi blir værende på «desktop», det er det som har gjort vår bedrift suksessfull, forteller han.
De aksjonærene som skjønte hva som var i ferd med å skje, som for eksempel i Netflix, har senere gjort stor suksess. De som ikke gjorde den overgangen, er i dag enten ikke veldig lønnsomme eller er døde, poengterer Bannon.
–For startups er vel dette en «no brainer»?
–Ja, det er en «no brainer». Hvis det er tre personer i et rom som skal bestemme seg for hva de skal gjøre de neste 5-10 årene av livet deres, kan de like gjerne velge noe som både vil gjøre dem rike og noe som vil gjøre besteforeldrene deres stolte, sier han.