Brødrene Peder og Theodor Remma i Boneprox da de vant pris under DNBs helsteknologikonferanse. Foto: Johannes Jakobsen

De fikk ideen fra bestemor: Brødre med benskjørhets-tech vant én million kroner og reklame på Time Square

Publisert Sist oppdatert

Av Johannes Jakobsen

Da Peder og Theodor Remman så hvordan bestemoren slet med benskjørhet, laget det et nytt diagnostiseringsverktøy. Denne uka gikk de til topps hos DNB.

-- Jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg, dette var jeg ikke forberedt på, sa en forfjamset BoneProx-gründer Peder Remman fra scenen etter at vinneren hadde blitt annonsert.

Da prisutdelingen under DNB Nordic Healthcare Conference var over, hadde imidlertid sjokket lagt seg og Remman hadde et litt mer reflektert svar.

-- Prisen betyr utrolig mye for oss. Det er et stort kvalitetsstempel for virksomheten. Prisen viser at konseptet er bra og at det finnes et behov for løsning vår. Det kreves fullt fokus for å få fremdrift. Pengene gjør at vi det neste året kan fokusere hundre prosent på å få løsningen ut til klinikker rundt om i landet, sier Remman.

BoneProx har laget en programvare som forenkler diagnostisering av osteporose, bedre kjent som benskjørhet, i tidlig fase. Ved å analysere røntgenbilder av kjeven som man kan ta hos tannlegen, kan programvaren enkelt diagnostisere sykdommen.

Utradisjonell pitch ga til slutt seier

BoneProx var først ut av de seks selskapene som hadde blitt valgt ut til å pitche for publikum. Brødreparet og gründerne av BoneProx Peder og Theodor Remman hadde valgt en utradisjonell presentasjonsform som blant annet involverte rekvisitter og simulering av besøket hos tannlegen.

-- Hvorfor gjorde dere det slik?

-- Vi ønsket å få frem hvor stort dette problemet faktisk er, samtidig som vi ønsket å ufarliggjøre vår tjeneste ved å vise hvor enkelt man kan gjennomføre en slik undersøkelse, sier Peder Remman.

Seks selskaper kjempet i år om prisen. Vinneren ble kåret av publikum som kunne stemme på sine favoritter og en jury bestående av fagpersoner i helseteknologi-feltet. Det var veldig jevnt mellom bedriftene og for første gang i helseprisens historie var det ingen vinner etter første runde med stemming.

Etter at stemmene var talt opp var det uavgjort mellom Tidewave, Otivia og BoneProx. De oppmøtte måtte derfor stemme en gang til for å avgjøre hvem vinneren skulle være. Her trakk BoneProx det lengste strået.

Lite bevissthet om benskjørhet

Gründeren Peder Remman mener at benskjørhet får for lite oppmerksomhet, noe som igjen gjør at svært få er klar over sykdommen.

--  I Skandinavia er vi spesielt utsatt for å få benskjørhet. Her får halvparten av alle kvinner benskjørhet etter at de har fylt 50 år. Det tilsvarende tallet for menn er én fjerdel, sier Peder Remman.

-- Hva er problematisk med måten man i dag diagnostiserer benskjørhet?

-- Hvis man drar til legen med mistanke om at man har benskjørhet, får man beskjed om at de ikke begynner med undersøkelser før pasienten har opplevd et brudd. Da er det allerede for sent, sier han.

Remman påpeker at benskjørhet er relativt enkelt å behandle om man oppdager det tidlig.

-- Ved å ta bedre livsstilsvalg, trene litt mer, og ta kosttilskudd som kalsium og vitamin D er mye gjort. Dersom sykdommen er mer utviklet, må man ta man medisiner som hemmer nedbrytingen av gammelt benvev, sier han.

Tre gründere, tre byer, en bestemor

Selskapet skal nå delta på messer og satse mer på målrettet reklame i sosiale medier for å gjøre folk oppmerksomme på sykdommen og deres løsning.

-- Det er enda ikke slik at folk tenker at man kan gå til tannlegen for å få en undersøkelse knyttet til benskjørhet. Her har vi en jobb, sier han.

De har allerede fått litt drahjelp, for i år innebar prisen ikke bare penger. DNB samarbeider med Nasdaq-børsen i New York som disponerer en stor reklameskjerm på Time Square. Som en overraskelse fikk BoneProx sitt navn og logo på skjermen i dag.

Selskapet ble startet i 2014. BoneProx kan på mange måter sies å være en familiebedrift. I dag består kjerneteamet av brødreparet Theodor og Peder Remman, samt Anton Kärrbrink og hans bestefar tannlege Kjell Kärrbrink. Idéen til BoneProx ble inspirert av problemene Remman-brødrenes bestemor hadde med benskjørhet.

Teamet består foreløpig kun av tre personer. Men de møtes ikke fysisk hver dag. Én sitter i Oslo, én sitter i Stockholm og én i Gøteborg.

-- Er det ikke ineffektivt å ikke sitte sammen?

-- Nei, det fungerer bra for oss. I 2017 finnes det en del verktøy som gjør det relativt enkelt å holde kontakt. Ettersom det er gode transportmuligheter mellom byene er det heller ikke så vanskelig å møtes, sier Remman

Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

BoneProx har allerede lansert produktet på markedet og har foreløpig analysert røntgenbilder av mer enn 4000 pasienter.

-- Vi har gjennomført piloter med en rekke klinikker i Sverige og Norge med gode resultater, og vi er del av et stort forskningsprosjekt akkurat nå

Disse selskapene konkurrerte om prisen: BoneProx, Otivio, Tidewave, Cardiaccs, OncoImmunity, Vaccibody.


Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 5 diskuteres kjønn og entreprenørskap.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør episoden her.