Simon Souyris Strumse mener han har truffet en gullåre, og flytter til London.
I fjor skrev Shifter om hvordan Simon Souyris Strumse og Filmgrails dramatiske snuoperasjon. Startupen hadde fått stor oppmerksomhet et par år tidligere da de fikk sjokkerende 40.000 nedlastinger i løpet av det første døgnet etter lansering, på tjenesten som ga oversikten over hvor du kunne finne filmer fra strømmetjenester. Men inntektene hadde uteblitt, og gründeren bestemte seg for en aller siste «pivot», for å se om det var liv laga.
Etter å ha siktet seg inn på strømme-markedet bestemte Filmgrail nå seg for å gå «all in» i kinomarkedet. Det skulle vise seg å bli full klaff. Siden den gang har selskapet fortsatt å vokse raskt, og er nå på vei ut i den store verden. Etter rundt ti turer til kundemøter i London de siste månedene flytter nå Simon Souyris Strumse til den britiske hovedstaden.
Tar steget ut
Flyttingen skjer samtidig med at Filmgrail dekker 27 prosent av det norske kinomarkedet. Kinoene selger rundt 3 millioner billetter i året. Det siste året har omtrent 15 prosent av billettene gått gjennom Filmgrail-appen. Selskapet regner med å håndtere det meste av billettene etter rundt 3 år.
-- Vi brukte lang tid på å bli kjent og få tillit. Kinomarkedet er et lite marked, med mange av de samme folkene som snakker med hverandre. Men når vi først har fått det til, får det ringvirkninger når det er mange i den norske bransjen som kjenner andre ute i den internasjonale kinoverdenen. Vi har allerede fått «connections» i flere nye markeder. Så vi har bestemt oss for å ta steget ut og kjøre på for fullt, sier gründer Strumse.
Responsen har vært god, og i disse dager er selskapet i forhandlinger om store kontrakter med ledende kinoselskaper i både Storbritannia, Danmark og Tyskland.
Flerdobler inntektene
Inntektene er også kraftig økt. I oppstartsåret 2016 hadde Filmgrail 300.000 kroner i inntekter. I fjor rundt de 3 millioner kroner. Selskapet regner med at inntektene vil øke kraftig videre. Simon Souyris Strumse mener de har «truffet en gullåre». Og at av de 50,000 første som har lastet ned appen, er det 80 prosent av dem som er inne hver eneste måned.
Da de i første omgang gikk inn i kino i tillegg til strømmetjenester, som var den første ideen, visste de lite om innovasjon i kinomarkedet.
-- Vi oppdaget at det skjer få innovasjoner rundt brukeropplevelsene. Der har det ikke skjedd så mye etter at billettbestillingen gikk fra papir og telefon til web, hevder Simon Souyris Strumse, som mener Filmgrail nå endrer innovasjonstakten i kinomarkedet.
Oppskriften
Filmgrail lar deg bestille og betale billetten via appen, men har flere tjenester på trappene. Om ikke lenge kan man bestille for eksempel popcorn og annet få levert det til setet.
Gründeren understreker at dette i seg selv ikke er særlig «revolusjonerende», men innovasjon ligger i selve skaleringen.
Simon Souyris Strumse viser til at kinomarkedet er dominert av noen fåtall billettsystemer. Filmgrail «gjenbruker» store deler av appen når de ruller ut til nye kinoselskaper. Selv om appen ser ut som kinoens «egen», så er det i virkeligheten svært mye som er likt. Slik kan de bruke tjenester de utvikler for en kino på 1000 andre kinoer.
Kinoene betaler en månedlig avgift til Filmgrail.
-- For oss har det vært viktig å ikke ta en cut av billettavgiftene, for dette er en modell som kinoene ikke synes er særlig hyggelig når kinogjestene ser avgiften som ligger på toppen, sier gründeren.
Da Shifter skrev om Filmgrail i fjor høst, hadde de hentet investorkroner fra blant andre Sagene Tech. I tillegg har Martin Kværnstuen, Eilert Hanoa, Oslotech, Inge Andre Sandvik, 500 Startups og Kim Daniel Arthur investert i selskapet. Nå er de igjen på investorjakt, blant annet for å speede opp den internasjonale satsingen, med et større salgsteam.
-- Vi tjener penger, og det er ikke like trangt som før, men samtidig velger vi å hente penger for å holde tempoet oppe. Det er mye, mye mer vi kan gjøre, og det er ingen grunn til å vente med å gå inn i nye markeder. Vi skal kjøre en ganske aggressiv strategi nå fremover.
I dag står Simon Souyris Strumse for mange av salgsmøtene. Dette handler om å lære kundene bedre å kjenne.
-- Dette er jo ganske store deals. Kinoene betaler oss fra flere hundre tusen til opp mot en million kroner i året for dette produktet. Men dette handler like mye om å lære, og hvordan vi videreutvikler produktene etter hva kundene har behov for -- treffe bedre og tilpasse oss.
Tanken med å flytte til London er å komme nærmere markedet, og de største mulighetene er akkurat nå i nettopp Storbritannia.
-- Det gjør det også lettere å reise til andre steder, når vi har London som base. Og bare det å være til stedet i markedet du skal jobbe med, har ekstremt mye å si.
Satser på norske penger
Filmgrail har inntil nå hatt et relativt lite team, med medgründer og teknologisjef Rashid Lepshokov. I tillegg har selskapet et eget utviklingskontor med seks utviklere.
Selv om Filmgrail nå satser internasjonalt, går de primært etter norske investorer når de nå skal hente kapital -- rundt ti millioner kroner.
-- Vi jobber i Norge og andre land, men har hovedfokus mot Norge. Vi gjør det ikke mer komplisert enn det trenger å være. Vi bygger en suksesshistorie ut fra Norge, og det ser ut til at det er mange som har lyst til å være med på, sier Souyris Strumse.