Filmgrail fikk full klaff da de gikk "all in" i en bransje som tech-folk flest synes er "usexy". – Gøy og uvant for en startup som ikke har tjent en krone frem til nå, sier gründer Simon Souyris Strumse.
Det var rett over sommeren i fjor at Filmgrail bestemte seg for å snu om. Startupen fikk stor oppmerksomhet den gangen for et par år siden da de fikk sjokkerende 40.000 nedlastinger i løpet av det første døgnet, på tjenesten som ga oversikten over hvor du kunne finne filmer fra strømmetjenester. Men inntektene hadde uteblitt. De skulle nå pitche for Sagene Tech, der en million presåkornmidler lå i potten. Etter flere års utvikling følte gründer Simon Souyris Strumse på at dette var aller siste «pivot». Det var nå eller aldri, denne gangen måtte det være liv laga, han hadde ikke råd til å prøve og feil lengre, det måtte virke.
Etter å ha siktet seg inn på strømme-markedet bestemte Filmgrail nå seg for å gå «all in» i kinomarkedet. Det skulle vise seg å klaffe. Samtidig som selskapet landet Sagene Tech som investorer, signerte de Bergen Kino som første kunde.
– Vi sa at vi skulle lage den beste kinoappen. Vi hadde teknologien og plattformen til å få det til, sier Simon Souyris Strumse når Shifter møter ham denne uken.
Skummel lanseringsdag
Advarslene var det imidlertid nok av. Gravlunden var full av digitale kinoprosjekter, unnfanget, født og begravet av både store selskaper og startups.
– Vi satte ambisjonsnivået høyt, og sa at vi kunne levere på tre måneder, forteller Souyris Strumse.
På selveste første juledag skulle plattformen være klar.
– Det er den beste kinodagen i hele året, men også den skumleste dagen å lansere på.
I noen hektiske måneder gikk det på høygir i Filmgrail, og første juledag kunne kinogjengere i Bergen bestille billetter via den nye kinoappen. Lanseringen gikk som en romjulsdrøm, og nå hadde oppstartsbedriften vist at de kunne levere, og ikke minst visste gründer Simon Souyris Strumse retningen videre.
"Et produkt i verdensklasse"
Filmgrail har gått grundig til verks. I stedet for å bygge en enkeltstående app har de utviklet en publiseringsplattform for kino-apper. Slik kan de bygge all ny funksjonalitet som er relevant for kinoappene inn i plattformen, og med noen klikk gjøre det tilgjengelig i de neste hundre kino-appene de lager. Slik kan de tilby kundene det Souyris Strumse selv kaller «et produkt i verdensklasse», til en pris de fleste har råd til.
– Vi har brukt våren på å bevise at produktet er skalerbart og har livets rett. Vi lanserer vår andre kino-app med Edda Kino (Haugesund red. anm.) neste uke, og vil lett kunne bygge nummer to, tre, fire og fem. Vi tilpasser appene til hver nye kunde, sier Souyris Strumse.
Forretningsmodellen
Nå har Filmgrail i samarbeid med samarbeidpartner CAPA Kinoreklame landet avtaler med åtte nye kinoer og flere er på gang.
– Hva er forretningsmodellen?
– Vi selger lisenser på produktet, men appen selv åpner også for mange nye inntektsmuligheter. Det gir nye annonseflater og vil gjøre det mulig for kinoene å selge både tilleggstjenester og varer til publikummet sitt. For kinoene skal det ikke fryktelige mye til før en slik app skaper mer inntekter enn det koster dem å kjøpe den inn.
Utfordringen med kinoannonsemarkedet er at det til nå har vært begrenset til det det som skjer på lerretet.
– Det er et kjempeattraktivt publikum å treffe, men er utsolgt lang tid i forveien. Vi åpner for nye muligheter til å nå dette publikumet. Det samles også inn data om hva som er populært for den enkelte bruker, slik at tilbudet i sin tur tilpasses.
Høyt engasjement
Souyris Strumse forteller om en «engagement rate» over all forventning, andelen daglige aktive av de månedlige brukerne er høy.
– Industristandarden er ti til 20 prosent, og vi ligger på omtrent det dobbelte av dette. Med tanke på at gjennomsnittsnordmannen er fire ganger på kino i løpet av ett år er dette et tall vi er veldig fornøyd med. Folk har til nå ikke hatt noen grunn til å gå inn på en kinoapp ellers i året. Men ved å lage den personlig, med anbefalinger og varslinger når det er noe som er interessant, øker vi engasjementet og får folk til å gå på kino oftere.
Stor mulighet
Simon Souyris Strumse peker på det han kaller en «kjempeopportunity» innen kinomarkedet, selv om det i noen år er sagt her og der at «kinoens død er nær».
– Vi har sett tydelig hvor mye som kan gjøres. Vi opplever at kundene våre har inntrykk av at det meste de drømmer om er tungt og vanskelig eller tar lang tid å gjennomføre. Vi har grunnlaget som skal til for å lansere etterspurt funksjonalitet på løpende bånd, og øke innovasjonstakten.
– Er det slik at det er sett på som en gammeldags bransje, og tech-folka er opptatt av å innovere på ting som ligger et stykke frem i tid, i stedet for å løse problemer som er virkelige de neste ti til 15 årene?
-- Selv om veksten i besøkende på kino stagnerer noe, ser vi at omsetningen øker. Det er en kjempevital bransje. Det er egentlig litt merkelig at det ikke er flere startups innen dette. Mens techselskapene stort sett lager produkter innen strømming, VR og annet som er nytt og sexy, er det veldig få innovative teknologileverandører i kinomarkedet.
Tjener penger
– Er dere en overskuddsbedrift nå?
– Vi ligger an til å nå ”break even” i løpet av året. Å kunne gjøre det så raskt etter en ”pivot” er gøy og uvant for en startup som ikke har tjent en krone frem til nå, sier Souyris Strumse.
– Vi har tatt de ti første kinoene. Nå skal vi ta de neste 100, sier Filmgründeren.
Han har vært på flere internasjonale kinokonferanser det siste året, og opplevd at intereressen har vært stor.
Og når han nå er på vei inn i nye markeder, angrer han ikke på fjorårets «pivot».
– Med Filmgrail-tjenesten vi har satset på frem til nå måtte vi penetrere et helt marked og få kritisk masse i hvert land. Nå holder det med en kino og en by som har et eget marked. Det har en helt annen skalerbarhet.
Telenor-samarbeid
I tillegg til å rulle ut appene i kinoverden bygger også Filmgrail videre på Streaming-guiden sin ved å gi ut appen ”Min Video” i samarbeid med Telenor. Samarbeidet kom i stand gjennom «Meet the corporates»-opplegget til StartupLab.
Her tilbys Telenor-kunder en egen plattform der de kan både se utvalgte serier, samt følge programmer og serier de er interessert i på ulike strømmetjenester. Det hele kobles opp mot en oversikt over datatrafikken, slik at brukerne har kontroll over hvor mange gigabyte en video, serie eller film vil bruke og hvor mye de har igjen.
Ros fra kundene
Filmgrail får gode skussmål både fra Telenor og Capa.
-- Filmgrail har vist seg å være en leverandør og samarbeidspartner som får ting gjort, raskt - uten at dette går utover sluttproduktet. De er meget kompetente og dyktige, samt at vi sammen forstår markedet godt, skriver Erling Hjorthaug i Capa i en kommentar.
-- Filmgrail har en plattform der du finner masse bra innhold, men de har også en hel del spennende kunnskap og kompetanse innenfor feltet som gjør de til en interessant samarbeidspartner. Sammen med Filmgrail kan vi tilby våre kunder den beste destinasjonen for å finne fram i jungelen av “alt” som er av TV- og filmrelatert, skriver Gisle Pedersen i Telenor.
Funnet retningen
– Trenger dere nå mer funding?
– Det eneste vi skal funde nå, er den internasjonale ekspansjonen. Det er jo egentlig bare gøy. For jeg har vært litt lei av å pitche en idé og egentlig si at ”vi skal bruke pengene deres på å bevise at det fungerer”. Nå har vi et produkt kunder vil ha, en forretningsmodell som fungerer og vi har vist at det lar seg replisere.
– Det er vel deilig for deg personlig med en inntektsstrøm?
– Det deiligste er å vite nøyaktig hva vi holder på med. Vi har vært innovative innenfor et «space» ganske lenge. Det har vært en tanke om at hvis vi bare bygger god funksjonalitet, da kommer det til å være mulig å skape en brukermasse som vi kan kapitalisere på. Det vi nå gjør, er superkonkret, vi vet hvem kundene våre er, hva de vil ha og hvordan vi skal tilby det.
I tillegg til selve kinoappen, har de nå også festival-apper og streaming-apper i plattformen og utelukker ikke at det vil komme flere produktkategorier etterhvert.
CTO Rashid Lepshokov og Simon Souyris Strumse er de største eierne i Filmgrail. I tillegg til Sagene Tech har blant andre Martin Kværnstuen, Eilert Hanoa, Oslotech, Inge Andre Sandvik, 500 Startups og Kim Daniel Arthur investert i selskapet. Selskapet har 14 medarbeidere, hvorav to i Norge, og har egne utviklingskontorer i Russland og Ukraina.
Hør forøvrig podcast med Simon Souyris Strumse fra tidligere i år her: