Deler av Ducky-teamet - der alle er ledere, og dermed like viktige for å lykkes, ifølge selskapet selv. Foto: Privat

Finansieringskampanjen ble stoppet: Slik henter Ducky millionene på egenhånd

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 11. februar 2019

Klima-startupen lot seg ikke stoppe da Folkeinvest-planene ble kansellert. Nå henter Ducky over 3 millioner i egen kampanje, og deler sine 10 beste tips. 

Like før jul i fjor ble Folkeinvest stoppet av Finanstilsynet, deriblant også flere startups som skulle hente penger på plattformen.

– Da vi har ekstreme ambisjoner har vi også behov for både kapital og gode ambassadører, så vi er meget skuffet over at Folkeinvest ble stoppet, sa medgründer Mads Simonsen til Shifter den før jul i fjor.

Men Ducky reagerte med å ta saken i egne hender: Bare litt over én måned etter at kampanjen skulle ha vært i gang, hadde Ducky lansert sin egen.

Se selskapets ti tips nederst i saken. 

Og det gikk ikke upåaktet hen hos investorer med grønne interesser: Tre dager etter publisering av Duckys kampanjeside, gikk et enstemmig styre i Frostfondet inn for å tegne seg for 50 prosent av aksjene i investeringskampanjen.

Dette til en verdi av 2.5 millioner kroner.

Tre andre investorgrupper har også valgt å gå inn, med totalt én million – flere uker før kampanjen er over. Dermed er 60 prosent av målet nådd allerede.

Simonsen forteller at det å lansere sin egen kampanje har gått enklere enn selskapet hadde ventet.

— På mange måter ville jeg anbefale andre å gjøre det også, men utfordringen er jo at man må hente inn alle interessenter selv. Samtidig fikk vi mye gratis fordi vi har mange brukere og impact-investorer som følger med oss, og når man lager noe eget må man jo bruke mye tid på markedsføring og engasjement, forteller Simonsen.

Les også: Folkeinvest øyner flere muligheter for raskt comeback

Mads Simonsen i Ducky. Foto: Astrid Norum

Hands-on kontroll på kampanjen

På sin egen hjemmeside beskriver Ducky seg som et «verktøy for bærekraftig endring» – og utfordrer alle til en uhøytidelig klimakonkurranse.

Avhengig av hvem den enkelte bruker vil benytte plattformen sammen med, kan man for eksempel invitere til en miljøutfordring som går ut på å redusere matavfall, ha en vegetardag, redusere temperaturen innendørs, kjøpe lokale grønnsaker fremfor importerte, og lignende.

Vennegjenger, familier og bedrifter kan delta: Konseptet er å drive frem konkurranseinstinktet, men også teamwork og klimabevissthet, i de hverdagslige valgene.

Ducky har samarbeidet med flere forskere innen klima og miljø, i utviklingen av algoritmen som regner ut effekten av brukernes atferd. Data så langt viser en gjennomsnittlig forbedring på 32 prosent mer bærekraftig atferd i etterkant av perioden der man har brukt tjenesten.

Blant selskapene der de ansatte har brukt Ducky for å skape større miljøbevissthet er IKEA, NTNU, Elkjøp, Yara, Enova, Trønderlag Fylkeskommune og Pir-senteret.

Med en egenstyrt kampanje får de ifølge Simonsen «hands-on»-kontroll på hvem som investerer i selskapet.

— For oss gir det en ekstra dimensjon at vi selv har kontroll på kampanjen, og at vi kan se hvilke folk som har lyst til å være med på å skape en bærekraftig og bedre verden. Vi får nå muligheten til å screene de som skal være med, forteller Simonsen.

— Ville vært trist å ikke få brukt det til noe

På spørsmål om hvor mye papirarbeid som skulle til for å starte kampanjen, forteller Simonsen at det først og fremst var viktig å ha en aksjonæravtale og en tegningsblankett. Og når de så hadde revisorer, investor «decks», verdivurdering og regnskapssystemer på plass, «er det ikke så mye mer som skal til», forteller Simonsen.

— Vi hadde jo forberedt oss til en kampanje hos Folkeinvest, så vi hadde mye av materialet vårt klart allerede. Og uansett måtte vi hatt en del av disse offisielle tingene på plass. Vi hadde laget det meste av innholdet før kampanjen, så det ville vært ekstra trist for oss om vi ikke hadde fått brukt det til noe. Vi må bruke litt mer tid på å få spredt kampanjen til nettverket vårt, men ellers er det ikke så store forskjeller, forteller Simonsen.

Samtidig forteller han at Ducky ikke er så desperate etter investorer at de vil akseptere kapital fra hvem som helst – og med «hands-on» tilgang på egen kampanje nå, kommer screening-mulighetene godt med.

— Vi setter nå et minimumskrav til størrelsen på investeringen til et sted mellom 50.000 og 100.000 kroner siden vi ikke vil bruke så mye tid på papirarbeid og screening altfor mange små impact investorer.  Vi vil nå være sikre på at investorene har de samme verdiene som oss og at de kommer til å gjøre noe bra med fremtidig utbytte, og selvfølgelig at de vil  samarbeide bra med oss fremover, sier Simonsen.

— Rikdom er ikke rett motivasjon her

Simonsen forteller at det er idealismen som driver selskapet fremover, og at de bruker mye tid på å utvikle en god ledelseskultur. Hos Ducky er alle de ansatte ledere, og mye av fokuset ligger på å bringe frem tillit, gode forbindelser og «team-building» – i stedet for rapporter, møter og lignende.

— Hvis du vil starte et selskap og motivasjonen din er å bli rik, så er ikke Ducky den rette type startup for deg. For å sikre troverdighet i markedet og indre motivasjon hos alle fremtidige medarbeidere er aksjene til gründerne bundet opp i det ideelle aksjeselskapet Ducky impact fund, slik at de kan aldri tjene en krone utover vanlig lønn i selskapet. I tillegg har Ducky en organisasjonsstruktur hvor alle har stor påvirkningskraft i form av at vi alle er ledere og vi håper vi kan inspirere flere bedrifter til å tenke nytt rundt ledelse.

10 tips til å lage egen folkeinvesteringskampanje: 

  1. Vurder om du virkelig vil lage en egen kampanje i stedet for å bruke tjeneste for folkeinvestering som allerede finnes. Kan være spesielt lurt å lage en egen kampanje om du vil ha kontroll over hvem som skal få investere i selskapet.
  2. Få kunder og/eller interessenter til å fortelle på film, eller i quotes, hvorfor din tjeneste eller produkt løser deres behov.
  3. Få hjelp fra profesjonelle til å lage filmer, tekst og markedsføringsplan.
  4. Finn noen investorer før du lanserer kampanjen som du kan bruke til å veilede deg i prosessen med å utvikle din kampanjeportal og sikre at du tidlig når dine minimumsmål for ønsket investering.
  5. Lag en enkel nettside som inneholder den informasjonen som trengs for å overbevise dine ønskede investorer om at selskapet løser et viktig problem med den beste mulige løsningen på markedet.
  6. På nettsiden bør det ligge link til viktige dokumenter som verdivurdering, økonomidokumentasjon, aksjonæravtale og gjerne et eget investordekk.
  7. Mange investerer i teamet, så sørg for å vise hvorfor akkurat deres team kommer til å lykkes.
  8. Verdivurdering er ofte en nøtt. Prøv å gjør det så enkelt som mulig. Det fine med å lage en kampanje selv er at deres selskap selv bestemmer hvor mye dere er verdt.
  9. Vær litt kritisk til hvem dere ønsker som investorer. Finn helst de som har samme verdier som dere og som kan hjelpe dere med mer enn penger.
  10. Gjør det enkelt å melde interesse med f.eks Google Forms.

Bransje: