Illustrasjonsfoto (til venstre). Edvard Eikeland, styreleder i Luado og daglig leder Jarle Naustvik, fotografert i forbindelse med selskapets Jernia-samarbeid. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Finn.no gir opp markedet for småjobbing: "Definitivt stort nok", hevder utfordrer

Publisert Sist oppdatert

Markedsledende Finn Småjobber hevder markedet er for lite, men brukertallene tilsvarer god butikk, mener Luado-sjefen, overrasket over avviklingen. 

Fra 1. juni avvikler Finn.no sin fem år gamle markedsplass for oppdrag utført av privatpersoner - for privatpersoner. Plattformen har ifølge egen forklaring ikke oppnådd en ideell markedsposisjon.

– Vi har testet en rekke produktmessige forbedringer og tiltak for å øke kjennskapen til tjenesten. Ingen av tiltakene vi har gjennomført har imidlertid gitt forventet effekt, og småjobber har ikke hatt den veksten vi hadde forventet, forklarer kommunikasjonssjef Kristine Eia Kirkholm overfor Shifter.

Hun viser til et utført innsikts- og analysearbeid som avdekket at markedet ikke var stort nok til å kunne forsvare en videre satsning.

– Med nedleggelsen av Småjobber har vi mulighet til å putte utviklingskraften inn i andre satsinger, sier Eia Kirkholm.

Tall til god butikk

Plattformens oversikt viser per onsdag ettermiddag 338 nye småjobber registrert de siste 24 timene. 65 småjobber er videre utført, og 64 omtaler er skrevet.

Den tre år gamle utfordreren Luado hevder dette er et volum stort nok til å kunne drive god butikk. De ønsker imidlertid ikke å oppgi tilsvarende tall på nåværende tidspunkt.

– Vi har overvåket dette fra dag én, og de volumene Finn selv oppgir, tilsier at vi absolutt kunne drevet god butikk med disse, i hvert fall på kort sikt. Det sagt, har vi vesentlig høyere ambisjoner, sier daglig leder Jarle Naustvik til Shifter.

Avviklingen av markedsledende Finn Småjobber kom som en overraskelse på selskapet som tidlig hadde et uttalt ønske om å røske opp i monopolet deres.

– Jeg så den ikke komme, men i ettertid skjønner jeg også at med den modellen de har valgt, kan det være utfordrende for en merkevare som Finn, sier Naustvik.

Forbrukerne forventer mer

Luado-sjefen forklarer at de bevisst har valgt å differensiere seg mest mulig fra Finn.no sin tilsvarende tjeneste på visse områder, for eksempel ved å tilby en fast timepris, inkludere både ulykkes- og ansvarsforsikringer samt intervjue - og godkjenne alle "fikserne" på forhånd.

I tillegg tilbyr Luado en realtidsmodell for å effektivisere dialogen mellom tilbyder og kjøper, opplyser Naustvik.

– Tanken bak er jo å lage en ryddig, ansvarlig, trygg og effektiv plattform, sier han, og legger til:

– Vi som forbrukere forventer bare mer og mer, og når en plattform og merkevare som Finn i liten grad kontrollerer og regulerer plattformen, kan jeg forstå at det blir utfordrende. I dagens marked tror ikke vi at man kommer unna å ta betydelig mer ansvar og regulere mer enn det tilfelle virker å være for Finn, sier Naustvik.

Les også: Eltilsynet anklager solcelleselskapet Otovo for å drive ulovlig: Abelia krever digital lovvask

Stort nok marked

Luado lar seg ikke skremme av Finn Småjobbers exit. Tjenesten ligger ifølge Naustvik an til minimum å doble antall fiksere på plattformen sammenlignet med tidligere måneder.

– Vi ser helt klart en kraftig vekst fra forrige måned, spesielt i antallet som ønsker å tilby hjelpen sin etter at nyheten ble gjort kjent på Finn.no, sier han.

Naustvik hevder dessuten markedet definitivt er stort nok.

–  Markedet for hjelp i hjemmet er enormt. Samtidig handler alt om hvordan man definerer et marked. Hvis Finn sier at markedet for Finn Småjobber ikke er stort nok - slik deres forretningsmodell er, så er det en helt annet sak enn å si at markedet for å få hjelp hjemme, ikke er stort nok, sier han, og legger til:

– Men det handler om å treffe med forretningsmodellen. Markedet er jo der, spørsmålet er om vi greier å få stor nok andel av det markedet til å benytte vår modell. Og så langt responderer markedet godt på vår modell, sier Naustvik.

Utvider tjenesten

Finn.no opplyser at småjobb-tjenesten ikke vil bli erstattet med noe annet, og oppfordrer brukere å benytte Schibsted-eide Mittanbud.no for tilsvarende oppdrag.

Innen kort tid vil også Luado bli en konkurrent til plattformen for faglært kompetanse.

– Dette er noe vi har planlagt en god stund og er i ferd med å rulle ut helt uavhengig av Finn. Vi kommer med en oppdatert og utvidet tjeneste i løpet av kort tid, sier Naustvik, og forklarer noe ytterligere:

– Plattformen vår er helt fra starten av blitt tilrettelagt for at vi kan ha ulik type kompetanse. Alt fra privat som nå, til profesjonell ufaglært og faglært arbeidskraft.

Les også: Retail-gigant gir Luado «hylleplass» i 139 butikker: – En unik distribusjonskraft