Annu Nieminen, CEO i finske The Upright Project. Her under Katapult Future Fest 2018. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Finsk startup utvikler «impact-score»: – Mange investorerer går glipp av store muligheter

Publisert

Å måle selskapets innvirkning på samfunnet, kan neppe sammenlignes med «å telle brettekanter», ifølge Katapult Future Fests co-founder Tharald Nustad. Annu Nieminen gjør likevel et forsøk. 

The Upright Project samler et titalls millioner forskningsartikler, overlater arbeidet til en AI-teknologi - og kobler brukeren med en relatert studie, allerede oppsummert.

– I dag måler mange fremdeles selskapets kraft med produktets eget slagord. Og mange stoler blindt på dem, sier Annu Niemien, CEO i selskapet.

Nå vil hun koble vitenskapelig data produsert av mennesker, med kunstig intelligens.

– Vi kan da fastslå hva slags innvirkning ulike produkter og tjenester faktisk har på samfunnet.

– Har vi nok forskning, da?

– Det kan hende vi oppdager at vi mangler noe underveis. Målet er da å bygge bro over til forskningsmiljøet. Litt sånn: «Se hit, det mangler forskning på dette området.»

Faktabasert prosess

Det finske selskapet vil tilgjengeliggjøre en mer faktabasert og effektiv beslutningsprosess for forbrukere og ansatte, men også investorer.

– Et kjempestort problem i dag, er jo at investorer ikke forstår impact - og at slike selskaper ikke får vist frem potensialet sitt, sier også Frida Siwe i svenske Norrsken - stiftelsen med mål om å løse store samfunnsproblem ved hjelp av teknologi.

– Vi ser et stort behov for teknologi som kan måle de ulike komponentene i en impact. Ikke nødvendigvis en universal «score», men en plattform som raskere kan forutse ulike de innvirkningene, sier Siwe, denne uken på Katapults Future Fest - i selskap av blant andre Tharald Nustad.

Han mener imidlertid at «å måle» - ikke er selve målet med å skape en innvirkning.

Frida Siwe i Norrsken, stiftelsen med mål om å løse store samfunnsproblemer ved hjelp av teknologi. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Det er viktig å identifisere hva man prøver å oppnå, hvilket problem man løser - og hvordan man kommer seg dit. Løser du ikke et problem, har du heller ingen business om ti år, sier Nustad.