Murshid M. Ali Huddlestock. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Huddlestock: Vil gjøre vanlige folk til superinvestorer

Publisert Sist oppdatert

Tenk hvis du som en vanlig aksjesparer hadde hatt tilgang på innsikt fra verdens beste aksjeanalytikere og at du kunne investere pengene dine billig, slik de rike gjør, hvor kurtasjen er nærmest ikke-eksisterende. Det er her stavangerselskapet Huddlestock kommer inn og mener de har en tjeneste som kan gjøre akkurat dette.

Jeg tar en doktorgrad i økonomi og har prøvd meg på trading, men jeg tjente sjelden penger. Kurtasjen spiste opp alle pengene mine, så tenkte jeg at det måtte være en bedre måte å gjøre dette på, sier Murshid M. Ali, CEO i Huddlestock til Shifter.

Han forteller at han først vurderte å bygge en algoritmerobot som kunne komme med kjøps- og salgsråd, men etter å ha støtt på det som senere skulle bli hans med-gründer, Michel Van Tol, som har en doktorgrad i finansiell økonometri og flere tiårs erfaring fra hedgefondsbransjen, ble det tydeligere for Ali.

Michel sa at det var en god idé å bygge roboter, men hvis man bygger sine egne roboter, så sier de store talls lov at de vil slutte å fungere etter et par år, så det han mente jeg måtte gjøre var å åpne hele systemet, slik at vi kunne dele profitten med analytikere og flinke folk over hele verden.

Og slik ble ideen til Huddlestock født.

Billig tilgang til dyre råd

Ali beskriver tjenesten som en digital plattform som lar alle investere i finansmarkedet som proffene gjør.

Det betyr to ting: At du kan investere basert på de samme investeringsideene som de profesjonelle forvaltere i hedgefond bruker når de investerer på vegne av sine klienter.  Og at du får investert på de samme finansielle betingelsene, sier han.

Det er nemlig dyrere for deg og meg når vi skal kjøpe aksjer, enn det er for en som investerer 50 millioner kroner. Og investeringsideene selges gjerne veldig dyrt via et abonnement kun "rike" investorer har råd til.

Hvordan fungerer denne digitale plattformen?

Hvis du skal kjøpe aksjer online, eller investere i finansmarkedene så har du to alternativer. En, at du gir pengene dine til en forvalter, så tar han et ganske høyt gebyr. Du gir du han pengene dine hver måned, lukker øynene og ser hva som skjer på slutten av året. Det andre, er at du åpner en konto på Nordnet eller Netfond og at du leser noen analyser, bruker litt tid, og kjøper noen Statoilaksjer eller andre. Hvis du gjør dette, og er en helt normalt investor, kanskje du har 20.000-50.000 å investere, så er barrierene for å tjene penger ganske høye fordi det koster mye penger å kjøpe aksjer og du vet egentlig ikke hva du skal kjøpe, forklarer Ali.

Høna og egget-problem

Det Huddlestock gjør, er at de samler alle midlene til alle som «trader» inn i «en trade», slik at det blir en stor trade og får helt andre betingelser.

– Må dere ikke da ha veldig mange brukere?

Jo, vi er avhengig av volum.

Her får dere jo et høna-og-egget-problem, gjør dere ikke? Hvordan bygger dere dette volumet?

For oss har det vært vanskelig å få tak i investeringsideene. Vi snakket med flere banker, og de har sagt at de synes det er spennende, men så går det mange måneder før de klarer å snu seg, fordi det må gjennom mange ledd. Samarbeid mellom fintech og de tradisjonelle bankene er veldig traust. Det tar tid. Når vi har på plass investeringsideene, vil også brukerne være interessert.

HuddleStock fra Stavanger har kontor på Level 39 i London. (f.v) Murshid M. Ali og Øyvind Hovland, Nick Gains og Michel Van Tol. 

Vil noen produsere investeringsideer, når de ikke er noen brukere å gi dem til?

Ja, vi snudde om på strategien for en stund siden, hvor vi bestemte oss for å snakke med fintech-selskapene som er basert i London og internasjonalt. I dag finnes det fintech-selskaper som har bygget store informasjonsbibliotek over hva analytikere sier om kjøp og salg. For eksempel et selskap som heter Stockviews, som vi jobber med nå, de dekker 715 analytikere. Hver av disse sender ut kjøps- eller salgsanbefalinger. I tillegg har vi fått på plass en ganske stor internasjonal aktør, som har 8000 analytikere som sender ut investeringsideer. Disse ideene selger disse fintech-selskapene til fondsforvaltere og konkurrerer dermed mot bankene. I stedet for å gå til bankene for å be om investeringsideer, så har vi gått til fintech-selskapene som har sagt: Dette er jo dritkult. Dette vil vi være med på, sier Ali.

Han mener Huddlestock snur om på forretningsmodellen til tradisjonelle analytikere, der de stedet blir til forvaltere.

Vanligvis sender analytikere råd til fondsforvalterne. Vi kutter mellomleddet, så disse rådene går direkte til brukerne. De vil da incentiveres av å levere gode råd. I dag leser man om flere analytikere som går ut i avisen med sine råd. Det er ingen som faktisk følger med på om de har rett eller ikke, men via Huddlestock så vil disse analytikerne kunne koble seg inn og bli forvaltere og komme med sine kjøps- og salgsanbefalinger og deres historikk vil være tilgjengelig, forteller gründeren, som ikke legger skjul på at Huddlestock er et meritokrati, hvor de beste belønnes og de middelmådige kanskje må finne seg noe annet å drive med.

18-åring som pensjonsforvalter

Ali snakker om en demokratisering og tilgang til profesjonelle investreingsideer, råd og gode finansielle betingelser, og at din neste pensjonsforvalter ikke trenger å være en 55-åring på Aker Brygge, men kanskje en 18-åring fra Sandnes.

I dag finnes det 18-åringer rundt om i Norge som er veldig flinke og ender opp med å ta en mastergrad. Deretter begynner de på bunnen i finanshusene, så går det 40 år og de er på toppen.

Via Huddlestock kan en 18åring som er flink bli en såkalt «huddle-leader». Det betyr at vi gir han en autorisasjon til å plukke investeringsstrategier for andre. Vi gir han tilgang på kapital og tilgang på en mulighet til å forvalte et fond i vårt system, som i dag er komplett umulig så fremt du ikke har 50 millioner i forvaltningskapital eller har sittet på aker brygge i 20 år. Dét er revolusjonerende, sier Ali

Vil bruke studenter som lanseringsstrategi

Hva er deres største utfordring?

Det blir å akkumulere brukere. Min med-gründer sier at det å investere i aksjemarkedene er noe som har blitt validert. At vi bare gjør en eksisterende tjeneste mye bedre, så jeg trenger ikke bekymre meg for brukere, de kommer automatisk, mener han. Men jeg vet at ingenting kommer automatisk. Vi må ut og jobbe med å få masse brukere inn på plattformen vår, sier han.

Hva er strategien for å få brukere?

En av de tidlige strategiene som jeg fortsatt har tro på, er å involvere aksjeklubbene på universitetene. De er utrolig fremoverlente. De har lyst til å lære og synes dette er kjempespennende. Vi vil sette opp en aksjekonkurranse mellom skolene. Slik, via universitetsmiljøene, de unge, de fremoverlente som ønsker en foranddring, vil vi forsiktig skape brukere, forteller han.

Huddlestock har kontor ved den prestisjefylte fintech-akseleratoren «Level 39» i London i tillegg til et Oslo-kontor.

Selskapets kjerneteam, som i tillegg til Ali består av seriegründer Øyvind Hovland, Nick Gains og Michel Van Tol, er i ferd med å gjennomføre en ny emisjon der de søker et tosifret millionbeløp.