Nets til Silicon Valley.
Nets til Silicon Valley.

Nordmenn blir fintech-partnere med akselerator fra Silicon Valley

Publisert   Sist oppdatert

Betalingskonsernet Nets tar nå et stort internasjonalt steg i jakten på gründere som vil prege fremtidens betalingsindustri, meldes det i en pressemelding fra selskapet.

Dette skjer gjennom et formelt samarbeid mellom Nets og California-baserte Plug and Play, som fungerer som en akselerator for hundretalls av selskaper innen blant annet teknologisektoren. Samarbeidet innebærer at Nets skal bidra med å identifisere relevante fintech-virksomheter som skal inkluderes i Plug and Play sitt akselerator-program.

– Innovasjon er i dag viktigere enn noen gang. I den ene enden av skalaen vil etablerte selskaper fremskynde hastigheten gjennom å ta i bruk ny teknologi, mens fintech-startups er avhengig av distribusjonskanaler, kunnskap og forretningsmuligheter som kun større virksomheter kan tilby. Plug and Plays aktiviteter i Paris, der samarbeidet med Nets startet, er en utvidelse av den globale strategien om å koble startups med større virksomheter, sier Omeed Mehrinfar, Europasjef for Fintech hos Plug and Play.

Jakter gründer-ideer

Plug and Play bygger på et samarbeid med en rekke utvalgte industrielle partnere, inkludert Nets, som bistår med å finne frem til de mest lovende prosjektene. Dette initiativet må sees i sammenheng med at Nets tidligere i år valgte å skille ut sitt digitale utviklingssenter i et eget selskap, som fremover skal drive Nets’ digitale utviklings- og innovasjonsprosjekter.

Den nye enheten har fått navnet Smart Payments, og skal teste ut ny teknologi. Dette har allerede resultert i flere konkrete konsepter og prosjekter som det forventes vil bli til kommersielle produkter i de kommende årene, ifølge pressemeldingen.

– Som en hovedpartner i Plug and Play får vi direkte tilgang til den internasjonale fintech-bransjen. Vi kommer til å hente inspirasjon fra ny teknologi, ny måte å drive forretning på, og vi får kontakt med potensielle innovasjonspartnere, sier Tony Bach Christensen som er ansvarlig for strategiske partnerskap hos Nets.