Ukens Norden: Fintech finner fellesskap mens matleverandørene møtes til kamp på mettet marked
Fintechselskapene i Stockholm er blitt så mange at de begynner å blitt sett på som et kluster. Nå får de i tillegg et eget hus å møtes i. Og gjett om det blir hard kamp om å få levere maten dit.
I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.
Tror Stockholm kan bli fintech-sentrum
Over en milliard kroner i fintech-investeringer i løpet av 2016 og internasjonale suksesser som Klarna og Izettle har bidratt til at storbanken Citi løfter frem Stockholm som et europeisk mini-Silicon Valley for fintech-investeringer. Banken mener at Stockholm, London og Berlin kjemper om å bli den ledende europeiske fintech-byen i en bransje der 90 prosent av investeringene blir plassert på Kinas østkyst eller i Silicon Valley.
– Stockholm og Sverige har en enorm mulighet, særlig etter brexit, til å etablere seg som Europas fintech-sentrum, sier Ronit Ghose, global sjef for bankanalyse i Citi til Di Digital.
I følge Ghose, som er ansvarlig for rapporten, er det ikke bare brexit som fører til usikkerhet hva gjelder London. Han mener byen ikke lever opp til forventningene som Europas finanssentrum når det kommer til fintech.
– Hvis vi ser på den faktiske mengden penger som blir investert i fintech, ligger London etter Stockholm.
...og nå kan ”fintecherne” samles på ett sted
Til tross for at Stockholm peker seg ut som et sted med mange fintech-selskaper har den svenske hovedstaden manglet en ting – en møteplass.
– I alle andre byer med en stor fintech-scene finnes det en hub – et fysisk sentrum der selskapene kan samles. Det har manglet i Stockholm, sier Matthew Argent, administrerende direktør og gründer av Stockholm Fintech Hub til DI Digital.
Hubben skal tilby kontorplass, men fremfor alt være en møteplass for å knytte kontakter.
– Jeg er sjokkert over etterspørselen på kontorplasser. Vi ventet å få 50–100 søknader om kontorplass det første året, sist jeg sjekket var vi allerede oppe i 321, sier Argent.
Matkrig på mettet marked
Hvor mange sultne mennesker tror startupverdenen at det finnes i Stockholm? Det kan man spørre seg etter at den fjerde matleverandøren nå etablerer seg i byen.
– Kort fortalt går satsingen ut på at vi vil at alle sultne mennesker skal bestille mat via oss, både privatpersoner og bedrifter, sier administrerende direktør og medgründer Samir Bachkami i Hungrig til Breakit.
Det er jo aldri feil å være optimist, og tallene til Skåne-baserte Hungrig forteller at de nok gjør mange ting riktig. Omsetningen i fjor endte på 20 millioner svenske kroner, en økning med 150 prosent, og resultatet skal ha endt i pluss. Selskapet har virksomhet i 15 byer og har klart å nå dette nivået uten å hente inn eksternt kapital.
Men, og dette er ett stort MEN, hvordan skal et relativt lite selskap klare å slå seg inn som nummer fire på et superhett marked der de tre andre, Foodora, Wolt og Uber Eats, allerede kjemper en hard kamp om hver enkelt kunde og som i tillegg har venturekapital i en størrelsesorden som er godt over omsetningen til den nye utfordreren.
Og da har ikke en gang begynt å diskutere hvor lenge folk synes det er gøy å bestille restaurantmaten hjem til stua i stedet for å gå ut eller det faktum at restaurantene lager sine egne bestillingsapper i stedet for å betale provisjon til matleverandørene.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør også vår seneste podcast med bok-tech-gründer Anders Storbraten i Pulsereads. Han møtte veggen hos den mektige bokbransjen da han ville lage "Spotify for bøker", men nå har han brukt lærdommen fra nedturen til å utvikle "Facebook for bøker", der lesehester kan få betalt for å anbefale bøker til andre. I podcasten får vi høre om den tøffe veien frem til lanseringen, og hvordan han i toppidretten og den internasjonale finansbransjen lærte seg å jobbe hardt og ikke gi seg. Ellers: Om hvilke bøker han selv liker. Om søvnløse netter. Om kjipe forsinkelser. Om hvorfor norske selskaper ikke bør bruke tid på å jakte funding i Silicon Valley. Om hvordan det er å brenne egen formue for å bygge en startup. Og forøvrig en påstand underveis om at det kan lønne seg å være født sent på året, for å gjøre det godt som gründer.
Hør hele podcasten med Anders Storbråten på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».