Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
For åttende år på rad har det amerikanske nettstedet Pymnts.com undersøkt hvor mange amerikanere som faktisk betaler med Apple Pay i butikk (både fysiske og på nett). Det har nettstedet holdt på med siden Tim Cook viste frem Apple Pay for første gang i oktober 2014.
Den gangen kunne Apple Pay bare brukes på de helt nye Iphone 6-telefonene og butikker som aksepterte kontaktløse betalinger eksisterte nesten ikke. I dag estimerer Pymnts at tre fjerdedeler av alle butikker i USA tar imot Apple Pay-betalinger og nesten halvparten av alle amerikanske forbrukere har en Iphone.
Annonse
Betyr det så at Apple Pay også har vokst til å bli et foretrukket betalingsalternativ for amerikanere flest?
Blant dem som bruker mobile lommebøker er svaret ja. Apple Pay har en markedsandel på 44,4 prosent (ned 1,1 prosentpoeng fra i fjor). Deretter følger Google Pay med 15,2 prosent, og Walmart Pay med 13,1. Paypal, som i 2020 faktisk var USAs største lommebok, har falt ned til fjerdeplass med en markedsandel på 11,2 prosent.
Blant betalinger generelt er svaret: Ikke i det hele tatt, viser det seg.
Undersøkelsen «Apple Pay @8: Connected-Tech Consumers lead the way» konkluderer med at bare 2,4 prosent av alle betalinger i butikk blir gjort med Apple Pay. Alle andre mobile lommebøker kommer samlet opp i en andel på cirka tre prosent.
Annonse
I dollar og cent betyr det at av det totale butikksalget på 6,6 billioner dollar (fem billioner om man bare teller butikker som aksepterer Apple Pay), kommer Pymnts frem til at Apple Pays andel er på 135 milliarder dollar. Det blir jo milliardinntekter i dollar av det også, men verdens høyest vurderte selskap er neppe veldig avhengig av inntekter på ensifret antall milliarder.
Undersøkelsen omfatter svar fra 4329 respondenter som har en smarttelefon og som handlet i butikk minst en gang de siste 24 timene. I tillegg har butikkene fått spørsmål om betalingsmåter, slik at man har fått informasjon fra begge sider.
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Som i tidligere undersøkelser fra Pymnts, viser det seg at totale bruken av Apple Pay er langt lavere enn hva man skulle kunne tro.
Annonse
Pymnts identifiserer også tre typer av teknologibrukere blant respondentene: Basic-tech (41 prosent), mainstream-tech (50 prosent) og connected-tech (9,3 prosent). Sistnevnte er skikkelige tech-nerder som i snitt eier over 10 dingser med nettilkobling, mens den første gruppen er dem som stort sett har en smarttelefon og en pc.
Disse gruppene kommer litt bedre ut enn helheten, men ikke en gang blant teknologi-nerdene er det noe utbredt behov for å betale med mobilen. Det er faktisk ikke mer enn 10,9 prosent som gjør det.
Hva er konsekvensen?
Pymnts er tydelige på at tallene skulle se ut på en annen måte om USAs to største butikker Amazon.com og Walmart skulle endre holdning til mobile lommebøker og Apple Pay.
Førstnevnte nekter alle former for mobile lommebøker, og Walmart godtar bare Walmart Pay (det er naturligvis også årsaken til at den vokst til den tredje største lommeboken i USA).
Selv om de to skulle endre seg, konkluder Pymnts med at Apple Pay og de andre mobile lommebøkene likevel ville spille tredjefiolin bak kort og kontanter.
I Norge er bruken av mobilbetaling vesentlig mer utbredt. Ifølge Norges Banks undersøkelse «Husholdningenes betalingsvaner» fra desember i fjor lå andelen mobilbetalinger på utsalgssteder på 12 prosent her til lands. På nett står mobilbetalinger for rundt to av ti betalinger, ifølge Norges Bank. Det fremkommer derimot ikke hvordan disse betalingene er fordelt mellom ulike lommebøker som Vipps, Coopay, Apple Pay, Google Pay med flere.
Men også i Norge er det fortsatt langt igjen til man kan si at mobilen har tatt over som betalingsmiddel.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»