I august i fjor lanserte Aprila Bank sin automatiserte løsning for å gi kassekreditt på opp til to millioner kroner til norske småbedrifter. Eller for å være mer nøyaktig, ved hjelp av både PSD2-data og regnskapsdata har Aprila utviklet en kredittmodell som gjør det mulig for banken å yte lån til bedrifter som ville ha fått nei i en vanlig bank.
Annonse
Dette faktum har ikke gått bankene forbi. Kort tid etter at Aprila lanserte løsningen, ble det kjent at banken inngikk en avtale med DNB om at storbanken skulle begynne å sluse småbedrifter som ikke klarer DNBs egne krav, videre til Aprila.
Nå har Aprila fått seg enda en stor bankkunde. Det er Sparebank 1 SR-bank som har funnet ut at Aprilas kassekreditt er interessant også for deres småbedriftskunder.
– Det er en hel del av våre kunder som i dag ikke har kredittprodukter, som vi vet etterspør det. Nå vi vil kunne tilby løsninger som vi ikke har hatt i vår produktpalett, sier Marianne Bakke, konserndirektør SMB og Landbruk i SpareBank 1 SR-Bank til Shifter.
Hun forteller at det har vært en rask prosess. De første kontaktene ble tatt på nyåret, og en avtale var på plass allerede for en måned siden. Den siste tiden har bare gått til venting på grønt lys fra Finanstilsynet.
– Den kom på mandag, så vi er klare til å gå på luften i morgen, sier Bakke.
Halvor Lande, daglig leder i Aprila Bank er godt fornøyd med å ha fått ytterligere en bank på kundelisten.
– Vår strategi er å være tilgjengelig i flest mulig flater, slik at vi kan sørge for at arbeidskapital er tilgjengelig for småbedrifter, sier Lande til Shifter.
Annonse
Og han har ikke tenkt at det skal stoppe med DNB, SR-Bank og Storebrand på kundelisten.
– Vi ønsker absolutt samarbeid med flere banker, sier Lande.
Det betyr ikke på noe vis at Aprila har stilt seg på bankenes side i kampen om SMB-kundene.
– Vi noterer oss kampen om kundeflaten med interesse, men deltar ikke i den. Vi er til stede på begge sider, sier Lande.
For selv om bankavtalene er viktige for Aprila, er samarbeidet med Visma og det å ha fått kassekredittløsningen integrert i Tripletex og eAccounting av stor betydning. Cirka 30 prosent av Aprilas kassekredittkunder kommer via samarbeidspartnerne. Mesteparten av den kundetilstrømningen kommer i dag via regnskapssystemene, ifølge Aprila.
– Vi er godt fornøyde med DNB-avtalen så langt. De er glade over ha å kunnet tilby noe når småbedriftskundene spør om lån, og vi får et fint tilsig av kunder, som vi nok ikke hadde nådd på andre måter, sier Lande, og legger til at kundetilskuddet fra DNB, foreløpig ikke gjør all verdens forskjell på bunnlinjen.
Bakke i SR-Bank forteller at omtrent en tredjedel av bankens cirka 20.000 bedriftskunder allerede har kreditt fra SR-Bank i dag. De gjenværende to tredjedelene er en blanding av bedriften som ikke trenger kreditt eller som ikke kan få kreditt, uten at hun kan tallfeste hvor mange som ikke når opp i kredittsjekken. Men hun er tydelig på at Aprila vil kunne gjøre en forskjell der bankens egen risikoapetitt ikke er stor nok.
– Det handler om å ta kundens perspektiv og tenke hvordan vi kan hjelpe dem å få løst sine problemer, sier Bakke.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»