FinSHIFT 07.12.2022

Årets minst overraskende beslutning

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

Torsdag forrige uke kom en av årets mest ventede beskjeder innen norsk fintech.

Vipps kutter summetonen til Vipps Mobil og selger virksomheten til Ice.

Det er ikke kjent hvor mye Vipps fikk betalt for sine 19.000 mobilkunder, men ifølge kommunikasjonssjef Caroline Lunde var selskapet fornøyd med oppgjøret.

Da Vipps lanserte sitt mobilabonnement, var et hovedargument å tilby evig data-rollover. «Kundene ønsker forenkling og 100 prosent transparent prising. Når man har kjøpt data rollover, og betalt for det, er det naturlig at man beholder dataen til den brukes opp», argumenterte Rune Garborg ved lanseringen

Problemet viste seg å være at Vipps ville tilby en forenkling som ikke mange nok kunder var opptatt av, En forenkling som ble ytterligere svekket av at større datapakker og fri bruk av data ble vanlige abonnementsalternativer hos konkurrentene.

– I dette tilfellet overvurderte vi forenklingspotensialet, innrømmer Lunde.

Hvorfor er dette interessant?

Vipps må ha tatt feil av folks interesse for å spare på gigabyte i mobiltelefonen. Satsingen må ha endt opp som et tapssluk. De 15 første månedene, frem til siste desember i fjor, hadde de et tap på drøyt 70 millioner kroner.

Det som virkelig var spikeren i kista for mobilsatsingen, var beslutningen om å fusjonere Vipps med Mobile Pay og Pivo. Det var kanskje ikke helt åpenbart da beskjeden kom i fjor sommer, men sett i ettertid var det ganske så gitt at prosjektet om å bygge en dominerende nordisk lommebok, som med 11 millioner brukere faktisk er en av de aller største i Europa, ikke kunne bli påvirket av tap fra et forsøk på å bli mobiloperatør.

Hvor mye penger salget til Ice bragte inn, var neppe det viktigste. Det var å finne en rask løsning der mobilsatsingen ikke fortsatte å koste penger.

Uten å gjøre krav på å være verken Nostradamus eller Snåsa-mannen, skrev FinShift allerede i august om fremtiden til mobilsatsingen:

«Den dagen det kommer en beskjed om at Vipps får grønt lys for sammenslåingen med Mobile Pay og Pivo, blir det enda mindre sannsynlig at et prosjekt som i praksis ikke skal videreutvikles, kommer til å overleve».

Det tok omtrent to måneder før det var over.

Hva er konsekvensen?

Å «fokusere på kjernevirksomheten» må være et av verdens mest utslitte uttrykk, men en sjelden gang er det ganske så beskrivende for situasjonen.

At Vipps ikke vil bevege seg utenfor kjernevirksomheten igjen på en god stund, kan vi nok ta for gitt. Fusjonen med Mobile Pay inviterer ikke akkurat til det.

Relaterte saker

Vipps Mobil legger på røret
Eierne spyttet inn 543 millioner i Vipps før fusjonen
Er Vipps klare til å legge på røret?
Vipps tapte 54 millioner på mobilsatsingen i 2021
Med det utgangspunktet Vipps har er det faktisk flaut hvis de ikke lykkes