FinSHIFT 07.09.2022

BankID-endringer vekker «Lunken Glede»

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

1. september begynte BankID utfasingen av BankID på mobil, det vil si løsningen som opp gjennom årene har fått oss å humre til ordkombinasjoner som «breial bobil» «grell graut» eller «servil softis».

Muligheten til å bestille et nytt sertifikat forsvinner, men siden de har en levetid på opp til år, vil det ta litt tid før den siste brukeren er borte.

BankID-appen som tar over, er så langt ikke blitt noen populær erstatter, 900.000 nordmenn har lastet ned appen, altså drøyt 20 prosent av de 4,3 millioner som har BankID. Både hos Appstore og Google Play blir appen grundig slaktet, med en gjennomsnittskarakter på henholdsvis 2,0 og 1,6.

Hvorfor er dette interessant?

I begynnelsen av februar kunne Shifter, som første avis, fortelle at ordlekene i BankID på mobil skulle forsvinne, at BankID-appen skulle ta over og man jobbet med å få på plass biometrisk innlogging (les FaceID) i appen.

Biometrien var da fortsatt i testfasen, men BankID-sjef Øyvind Brekke hadde et klart mål om å ha det på plass i løpet av året.

– I stedet for 30–40 sekunder, vil du kunne være innlogget på under ti, sa Brekke.

Han hadde imidlertid et forbehold om at banker og brukersteder måtte ha tilpasset sine systemer for ansiktsgjenkjenning for at alt skulle fungere.

Om det er BankID eller andre som ikke har kommet i mål med forberedelsene, vites ikke, men når BankID-appen nå får en stadig viktigere rolle, er det foreløpig fint lite å spore av biometrien.

Selv om det er flere ting som må samordnes, fremstår det som litt rart at man ikke er i mål med biometrien, når apper som eksempelvis Helsenorge og Digipost uten problem håndterer innlogging med FaceID.

Dermed er appen fortsatt bare et halvferdig produkt, i hvert fall i FinShifts øyne. Det synet har i og for seg å gjøre med mangeårig bruk av den svenske BankID-appen, som i lenge har vært fornøyelse å bruke sammenlignet med den norske.

For å ta et konkret eksempel. Å logge inn på Altinn med BankID-appen krever åtte tastetrykk, og at man skriver inn både fødselsnummer og det personlige passordet – en prosess som tar cirka 40 sekunder.

Tilsvarende operasjon hos det svenske Skatteverket krever i alt fem tastetrykk og tar omtrent halvparten av tiden, om man gjør alt på mobilen. Logger man inn på pc, trenger man bare å skanne en QR-kode med mobilkameraet og så logger appen inn deg med FaceID på enda kortere tid.

Hva er konsekvensen?

Hvorfor Norges mest brukte tjeneste velger å skaffe seg så mye «badwill» hos kundene, er merkelig.

Hvorfor påbegynne utfasingen av et gammelt produkt, med et i og for seg fungerende, men langt fra fullgodt alternativ? Utover de rene bruksforholdene, er det, slik FinShift skjønner det, mange som i tillegg har hatt store problemer med selve onboarding-prosessen i appen.

Om vi forutsetter at spådommen om å ha biometri på plass i løpet året fortsatt stemmer, ville det vel ha vært bedre å vente noen måneder og så presentere en løsning som hadde hatt mulighet til å vekke begeistring.

Det som nå tilbys kan det knapt kalles for «LUNKEN GLEDE» ur et brukerperspektiv,

Relaterte saker

Brukere raser mot den nye BankID-appen (Tek.no)
→ (+) Nå tar ansiktet over for ordspillene på BankID