Med master i datavitenskap fra NTNU er daglig leder i ZData, Thor Kristian Seth, mer «tech» enn «fin».
Med master i datavitenskap fra NTNU er daglig leder i ZData, Thor Kristian Seth, mer «tech» enn «fin».

Beskjeden bergenser i sitt første intervju: «Vi mener jo at vi er de beste i Norden»

Solide overskudd år etter år, men selskapet omtaler forretningen som «salg by accident». Zdata kan være en av norsk fintechs best bevarte hemmeligheter.

Publisert

– Vi er underleverandører av en liten del i et regnskapssystem. Nå er vi jo noen beskjedne bergensere, men vi mener jo at vi er de beste i Norden på å koble regnskapssystemer inn mot bank, sier ZData-sjef Thor Kristian Seth.

Shifter møter ham på kontoret i Laksevåg med paradeutsikt over Kongeskip, havn og sedvanlige grå bergenske regnskyer. Vi er der for å finne ut mer om selskapet, som av flere fintech-folk er blitt kalt «en godt skjult juvel».

Sjefens første intervju

Selv om Seth har vært sjef i ZData siden 2017, er møtet med Shifter faktisk hans aller første intervju i den rollen. Utover selskapets egne hjemmesider, finnes det heller ikke skrevet noe som helst om virksomheten til selskapet.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

ZDATA AS

ZData tilbyr ulike automatiseringsløsninger innen bank og regnskap. Gjennom sine produkter ønsker ZData å effektivisere bedriftenes inn- og utbetalingsrutiner, og gi bedriftene full oversikt over egen likviditet og pengeflyt.

Les mer om selskapet her

LAKSEVÅG

Thor Kristian Seth

21-35

  • ZDATA HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

Det er en faktisk nesten en prestasjon, med tanke på at selskapet har eksistert helt siden 1990, da Thor Kristians far, Jan Ove Seth, startet det.

Helt siden begynnelsen har selskapet jobbet med integrasjon mellom banker og økonomisystemer, og å gjøre det mulig å betale direkte fra økonomisystemet og med kontoavstemning - det vil si at transaksjonene i banken matcher dem i regnskapssystemet.

Det har hele veien vært en solid og lønnsom virksomhet, basert på noe de færreste ofrer en tanke. Frem til 2019 endte resultatrapportene i en årrekke med en bunnlinje på omtrent fem millioner kroner i året.

I fjor endte derimot resultatet på bare litt drøyt en million kroner.

– Og i år blir nok det første året vi kommer til å ende i minus, sier Seth, uten å høres det minste bekymret ut.

På rett plass til rett tid

Skalering har nemlig en pris. Resultatendringen er en konsekvens av at selskapet har gått fra å være en traus men lønnsom familiebedrift med seks ansatte, til å bli en fintech-bedrift med 36 ansatte midt i smørøyet av en teknologisk revolusjon.

I samme periode som Seth overtok sjefsstolen fra sin far, begynte det nemlig for alvor å bli snakk om digitalisering, PSD2, open banking og API-er, og i veldig høy grad om den nisjen som selskapet allerede hadde full kontroll over.

Med ny sjef foretok ZData en strategisk kursendring og bygget sin egen API-baserte kommunikasjon på toppen av bankenes eksisterende filbaserte struktur. I dag automatiserer de alt av inn- og utbetalinger, kontoavstemning og betalinger over landegrensene, i tillegg til at selskapet har bilaterale avtaler med de fleste banker i Norden.

– Vi lanserte våre API-er som knytter sammen banker og økonomisystemer i 2018. Etter det har vi hatt en gjennomsnittlig vekst på transaksjoner på 44 prosent fra kvartal til kvartal i tre år, sier Seth.

Her er sjefen som liker å banke sine ansatte ... i bordtennis. Scoreboarden i kantina hos Zdata viser at Thor Kristian Seth gjerne tar en runde med bordtennisrakkerten.
Her er sjefen som liker å banke sine ansatte ... i bordtennis. Scoreboarden i kantina hos Zdata viser at Thor Kristian Seth gjerne tar en runde med bordtennisrakkerten.

Den eneste investoren

Året etter, 2019, fikk ZData inn sin første og eneste eksterne investor. Sparebank 1 SR-Banks investeringselskap Finstart Nordic gikk inn totalt 15 millioner kroner, til en pre money-verdsettelse på 75 millioner kroner.

– Vi så jo at vi hadde truffet godt i markedet. Og da det kom nye aktører med fine powerpointer med store løfter, så vi at dette gjør vi jo allerede, sier Seth.

Dermed var det viktigste å finne en riktig strategisk partner som kunne hjelpe ZData med å ta neste steg på veien fra familieselskap til vekstselskap.

I dag er det andre generasjon som styrer selskapet. Thor Kristian er daglig leder, søsteren Janine Ravnanger Seth er styreleder, og familien eier fortsatt over 80 prosent via familieselskapet ZData Holding. Finstart Nordic har kommet inn med to styreplasser, sammen med Monner-gründer Jarle Holm, som også er tett koblet til SR-Bank.

– Finstart har vært en god sparringspartner. Det var aktører som ville gi mer penger, men pengene var ikke avgjørende for vår del, sier Seth

– Faktum er at vi ikke en gang har begynt bruke av pengene vi hentet i 2019, legger han til, som om det var den naturligste sak i verden.

Begynte med Uni Micro

Det første selskapet som satset på Zdatas API-baserte integrasjon av betaling- og avstemningsløsninger, var regnskapssystemleverandøren Uni Micro. Selskapet gikk «all in» på ZDatas produkter i den moderniserte regnskapsløsningen Uni Economy.

På kundelisten finnes også selskaper som Azets, Aker-konsernet, Lerøy, DNB Eiendom og Eiendomsmegler 1. De to siste bruker begge ZData for betaling og avstemning og kontroll av klientmidler.

– Dette er selskaper som bruker ulike økonomisystemer, så vi er en uavhengig aktør som kan gå inn å levere hylleløsninger til mange, sier Seth.

Et av de siste tilskuddene på kundelisten er regnskapsleverandøren Fiken. De har valgt ZData for integrasjon av bank-API-er. Det er Seth stolt av.

– Fiken klarer å validere en ny spiller og kan se hva som fungerer, sier han.

PSD2-lisens

Med Fiken-avtalen kommer også et nytt element på banen for ZData – PSD2. En Fiken-kunde betaler i dag 170 kroner i måneden for regnskapssystemet. Vil de automatisere betalingene, må de i tillegg betale bortimot 200 kroner i måneden til banken for tilkoblingen, forklarer Seth.

– Det kan man forbigå med PDS2. Dermed vil vi kunne hjelpe dem å tilby hele pakken, sier han.

Interessant nok har ZData nettopp blitt et av tre nye selskaper med PSD2-lisens. Selskapet skiller seg litt fra de andre lisenshaverne ved at de bare har valgt å søke om lisens som kontofullmektig, det vil at de har rett å hente ut kontoinformasjon fra bankene.

– Vi har ikke hatt lyst til å være brøytekjørere på PSD2. Vårt verdiforslag er at vi skal kunne tilby det beste fra eksisterende infrastruktur, open banking-verden og PSD2. Siden vi jobber mot bedrifter, har PSD2 så langt ikke gitt oss noe, sier Seth.

Han merker imidlertid at en endring er på gang, og det å få utvidet ZData-plattformen med PSD2-funksjonalitet er prioritert. Blant annet har ZData og Sparebank 1 et proof of concept-prosjekt gående med sanntidssaldo i bankalliansens regnskapsløsning, basert på Uni Economy.

– Vi tror at slike verdiøkende tjenester er nøkkelen til suksess. Bankoppkobling blir brød og vann. Det er ikke det som gir penger i det lange løp, sier Seth.

Slutt på «salg by accident»

Det aller viktigste på Seths agenda nå er å få på plass en kommersiell sjef, som kan bygge opp en markedsavdeling, jobbe med ny merkevare, og bytte fokus fra å levere løsninger til å tilby teknologi.

– Vi har drevet med veldig lite oppsøkende salg. Det har mer vært «salg by accident». Det er gjerne folk som har hørt om oss. «Har du det problemet her, da bør du snakke med ZData», sier Seth.

– Det er ikke den optimale vekstmodellen, innrømmer han.

Ekspansjonsplanene til ZData handler ikke bare om salg. Selskapet er i ferd med å overta de siste delene av toppetasjen i kontorbygget i Laksevåg.
Ekspansjonsplanene til ZData handler ikke bare om salg. Selskapet er i ferd med å overta de siste delene av toppetasjen i kontorbygget i Laksevåg.

Jakten er i full gang ved hjelp av et hodejegerfirma, og Seth har et godt håp om å ha funnet den rette kandidaten før årsskiftet.

– Skal vi nå de ambisiøse målene vi har satt, er vi helt avhengige å treffe den og andre ansettelser, sier han.

– Hva er de ambisiøse målene?

– Vi sikter mot en omsetning på 150 millioner i løpet av en femårsperiode. Det viktigste er å ta ut potensialet i plattformen vår. Om det er 50 eller 300 millioner, er ikke drivkraften i seg selv.

Powered by Labrador CMS