FinSHIFT 07.09.2022

Betaler godt for ny Kron-juvel

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Trygve Håkedal konserndirektør digital i Storebrand og Emma Tryti, daglig leder i Kron

Hva er saken?

Storebrand tar frem den store pengeposen og kjøper investeringsappen Kron for 400 millioner kroner.

Entusiasmen for fintech-selskapet som ble startet som en spin-off fra det finansielle rådgivningsselskapet Formue i 2017, er tydelig.

– Kron har gjort noe som er helt fantastisk, de har gjort sparing enkelt og tilgjengelig for folk flest. Kron fokuserer på enkelhet, brukeropplevelser og god tjeneste-design, sier Trygve Håkedal konserndirektør digital i Storebrand til Shifter når han skal kommentere hvorfor selskapet kjøper Kron,

Ifølge Håkedal har Storebrand klart å identifisere noe som er helt unikt med Kron.

– En evne til å strømlinjeforme sparing gjennom appen. Vi har tenkt mye på hvordan vi skal lykkes i det markedet, og ser hvordan Kron har jobbet med kundene og utviklet tjenesten, var bra.

Krons mantra har helt siden starten vært å gjøre investeringer som tidligere var forbeholdt proffene, tilgjengelige for alle ved hjelp av smart bruk av teknologi og et språk som folk forstår. Eller som Kron-sjef Emma Tryti har uttrykt det:

– Før fikk du råd av en finansrådgiver om du hadde nok av penger. Vi gjør det digitalt og gir den samme servicen uansett om du setter inn 300 kroner eller 30 millioner.

Når selskapet nå blir kjøpt opp, skal det bare blir mer av det samme, eller «Kron med superkrefter.» som Tryti skriver i sin blogg når hun skal fortelle kundene om avtalen.

Hvorfor er dette interessant?

Med en prislapp på 400 millioner kroner er Kron definitivt et av de største, om ikke det aller største, oppkjøpet innen norsk fintech.

Det er mye penger for et selskap som hadde driftsinntekter på fem millioner kroner og endte med et tap på 53 millioner i fjor. Og som har samlede tap siden starten på oppunder 130 millioner kroner.

På den andre siden er det småpenger for kjøper. Kjøpesummen er litt under ti prosent av fjorårets resultat til Storebrand på 4,5 milliarder kroner, og vil ikke påvirke solvensgraden til selskapet med mer enn minus 1,5 prosentpoeng.

Det er et oppkjøp som på mange måter er mer 2021 enn 2022. Det er de fremtidige mulighetene og synergiene til et vekstselskap som virker til å være drivkraften bak oppkjøpet. Ikke årets mer nøkterne fokus på lønnsomhet, der regnskap som viser få tegn til snarlig avkastning ikke vil bli sett på som et pluss.

Og Kron er utvilsomt et vekstselskap. Forvaltningskapitalen har passert syv milliarder fordelt på 67.000 personkunder. Nesten tre milliarder kommer fra de litt under 10.000 nordmenn som selv har valgt Kron som leverandør i "Egen pensjonskonto". Det betyr at Kron har kapret 15,5 prosent av midlene. Av alle de etablerte selskapene er det bare Nordea Liv som har tatt en større andel. Storebrand Livsforsikring har en andel på 6,7 prosent.

Men det er fortsatt et nisjemarked, og syv milliarder i forvaltningskapital er omtrent en avrundning i Storebrands forvaltede midler på 1097 milliarder kroner.

Så hva er det som har fått Storebrand til å bla opp pengene? Nettopp det faktum at Kron har vært bedre enn Storebrand på å få folk til å aktivt velge hvem som skal forvalte tjenestepensjonen, kan kanskje gi et hint.

Storebrand er ikke noen liten aktør på sparing og pensjon, men kan nok fremstå mer som en traust forvalter av lange penger, som kundene ikke har et veldig aktivt forhold til.

Med Kron får man en aktør som har et mer aktivt forhold til sine spare- og pensjonskunder. Det er hvert fall mulig å tolke Heidi Skaaret, konserndirektør for retail-markedet i Storebrand dithen.

– Vi så på dette som en spennende mulighet og en forsterking av vekststrategien vi har. Kron er en veldig god tjeneste for sparing og investering, og det er den tjenesten som er høyest rangert gjennom Appstore og Google, sa Skaaret til FinansWatch.

Hva er konsekvensen?

Storebrand har i hvert fall klare planer om at Kron raskt skal gå fra pengeslukende oppstartselskap til lønnsom datter.

– Kron har vært et oppstartsselskap som har investert mye i å bygge en ledende plattform. De har hatt formidabel vekst, så det er naturlig at selskapet har hatt negative resultater på bunnlinjen. Med synergier som vi ser vi kan ta ut, vil det snu seg raskt til det positive, sa Skaaret.

Storebrand sier også at Kron skal fortsette under eget navn, men at utfordrerens tjenester skal bli tilgjengelig også for Storebrands personkunder.

Om det betyr at Krons teknologi skal implementeres i Storebrands kanaler eller om Storebrands vil begynne å sluse sparekunder til Kron, tør vi derimot ikke å spå.

Relaterte saker

→ (+) Storebrand: – Vi kunne identifisere noe helt unikt i Kron
Storebrand kjøper Kron
→ (+) Storebrand kjøper Kron: – En forsterkning av vekststrategien (FinansWatch)
→ (+) Kron åpner for friere fondsparing – men sier fra om kunden velger «feil»