For Nicki Bull Bisgaard i EedenBull AS er London som en andre hjemby. Det kommer godt med når selskapet har hele verden som marked.

Denne godt bevarte fintech-hemmeligheten er nær avtaler med internasjonale storbanker. Nå jakter de vekstkapital

Tross avtaler med 65 norske banker, blant annet hele Eika-alliansen, har e-pengeselskapet EedenBull gått under radaren i Norge. Det lever gründer Nicki Bull Bisgaard helt fint med. Han har uansett siktet innstilt på betydelig større kunder.

Publisert Sist oppdatert

– I dag er vi i dialog med tre av Europas ti største banker. Det hadde vi ikke trodd da vi startet selskapet for 2,5 år siden, forteller Bisgaard til Shifter.

– Pandemien har ført til at europeiske banker har gitt full gass når det gjelder å digitalisere virksomheten. Det har vært bra for oss, legger han til.

Det er ikke bare i Europa interessen er til stede. Selskapet snakker med banker i Bahrain, Singapore, Australia og USA også. På nyåret regner Bisgaard med å kunne presentere flere avtaler med banker som er vesentlig større enn de norske, som foreløpig står på kundelisten.

Har alltid jobbet internasjonalt

Så hvordan har det seg at et lite, norsk selskap de færreste har hørt om, snakker sammen med banker over hele verden? Ifølge Bisgaard er det takket være konsulentselskapet PayTech, som han startet i 1999, og som i dag er største eier i EedenBull.

– Jeg har holdt på med kort og betalinger i over 30 år. Gjennom PayTech har vi jobbet over hele verden, med de store betalingsnettverkene, med bank og bedriftskunder. Mer enn 700 prosjekter i 35 land de siste ti årene alene, har gitt oss et enormt nettverk, forteller Bisgaard.

– For noen år siden, så vi at det var i ferd med å skje store ting. Ny regulering og ny teknologi ville endre måten vi tenker betaling på – både for kunder og bedrifter. Det var det siste vi grep tak … bedriftene, sier han.

Jobber gjennom bankene

Dermed så selskapet EedenBull, og etter hvert produktet Q Business, dagens lys. Sistnevnte er en betalings- og administrasjonsløsning for små og mellomstore bedrifter, som består av tre deler: betalingskort, en nettbasert administrasjonsmodul og en mobilapp.

For Bisgaard og hans team, handler det om å hjelpe bedriftene til å forstå hvem som kjøper hva fra hvor, og få automatisert rutinene så mye som mulig, blant annet gjennom regnskapsintegrasjon og digitalisering av kvitteringer.

– Men det er ikke vi som tilbyr dette til bedriftene. Det er det våre partnerbanker som gjør. Vår strategi er å jobbe med banker og styrke deres konkurransekraft, sier Bisgaard.

Holder seg utenfor PSD2-debatten

EedenBull har konsesjon som e-pengeforetak, noe som gir selskapet rett til å utstede betalingsmidler og innløse betalingstransaksjoner. Det gjør blant annet at selskapet selv kan utstede betalingskortene til Q Business. Bisgaard er også stolt over at EedenBull er den eneste norske virksomheten som har en direktelisens med Visa, Mastercard og Unionpay, og dermed kan utstede kort fra disse tre i Europa.

Konsesjonen gir også selskapet tilgang på de omtalte PSD2-lisensene, og gjør EedenBull til det sjette selskapet i Norge, ved siden av Neonomics, Vipps, ZTL, Lendo og Horde, med disse lisensene.

Bisgaard har imidlertid ikke behov for å kaste seg inn i de siste månedenes diskusjon om bankene leverer API-er som de skal eller ikke, men nøyer seg med å konstatere:

– Vi har de samme behovene av at bankene leverer API-er i forhold til PSD2-direktivet som alle andre. I dag har vi et utmerket samarbeid med de bankene vi har behov for å samarbeide med, og får de data vi trenger uten problemer.

Har kontorer i fire land

Selv om EedenBull på mange måter er et internasjonalt selskap – teknologi og it-utvikling sitter i Edinburgh, forretningsutvikling i London, mens design og innovasjon holder til i Singapore – med et internasjonalt utblikk, er det ikke tilfeldig at hovedkontoret likevel er plassert i Asker.

– Vi ønsket å lage en «showcase» i Norge, som vi kunne eksportere til andre land. Skal du ha kunder over hele verden, finnes det så mange politiske hensyn å ta. Norge blir ikke sett på som en trussel. Det funker helt utmerket, det, sier Bisgaard.

De gode eksemplene er for lengst på plass, hos Sparebanken Sør og alle bankene i Eika-alliansen. Eika-bankene var åpenbart fornøyde med samarbeidet. Gjennom Eika Kredittbank kjøpte de nemlig 16,5 prosent av EedenBull for litt over et år siden.

Det var banker på den størrelsen selskapet så for seg å få på kundelisten også internasjonalt. I takt med at interessen fra større aktører har skutt fart, har det også kommet forespørsler om mer komplekse løsninger.

– Q Business er jo først og fremst for SMB-er. Men det har kommet ønsker fra de større bankene om å lage noe for større bedrifter. Det krever en litt annen produktsammensetning. Men det er definitivt noe vi kommer til å gjøre.

Skal hente mer enn 50 millioner

Så langt har EedenBull hentet fint lite eksterne midler. PayTech, Eika-alliansen og ytterligere noen aktører som var med og startet selskapet, har sett til at det har klart seg gjennom seed-fasen på egen hånd.

Men med flere store avtaler på gang, og nye kontorer i New York og Sydney i løpet av 2021, må det mer kapital til.

– Nå skal vi hente 50-70 millioner for å finansiere den veksten som kom bråere på oss enn vi hadde trodd. Det bli nok en emisjon vi gjennomfører i hovedsak mot finansielle investorer, men kanskje også industrielle investorer. Virksomheter som ser oss som et strategisk samarbeid, sier Bisgaard

– Det skal bli spennende. Det er litt uvanlig å kunne vise til store internasjonale avtaler i en serie A-runde, sier legger han til.