FinSHIFT 13.10.2021
Det var et par bankdirektører som mistet fotfestet og ga klar beskjed om at dette ikke var måten å møte kunder på
Ukens FinShift-gjest er Anders Grevstad, divisjonsdirektør i DNB.
Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Hva går jobben din ut på?
Å begeistre bedriftskunder med de beste produktene og løsningene – der de er, når de trenger det.
Hva er det mest spennende prosjektet du har jobbet på så langt?
Det må være utviklingen av Invidem AB – verdens første rene KYC Utility-selskap på tvers av de nordiske landene.
I snart fire år har de seks største nordiske bankene jobbet sammen om å løse en av de aller mest ressurskrevende prosessene i dagens finansmarkeder; innhenting av kjenn-din-kunde-data.
Alle bedrifter som skal etablere en forbindelse med en bank, et meglerhus, advokatkontor eller revisjonsselskap må fremskaffe og rapportere den samme informasjonen til alle disse partene.
Gjennom Invidem har vi skapt et felles selskap som samler all denne informasjonen ett sted i Norden!
Det betyr en enkel hverdag for bedriftene, problemer for finansielle kjeltringer og alltid oppdaterte kvalitetsinformasjon til bankene. Win win win.
Hva gjør bankene om tre år som de ikke gjør i dag?
Jeg tror vi vil se realtidsbetalinger i alle former på tvers av landegrenser.
Vi er alle privatpersoner og har blitt vant til at enkelte konto- og Vipps-betalinger går på sekundet, uavhengig av hvem som er mottakere og hvilke kanaler vi bruker.
Med nye samarbeidsformer, som blant annet P27, konkurranse fra nye teknologier og ivrige blockchain-aktører vil dette bli markedspraksis både for bedrifter og privatpersoner.
Kan du fortelle noe om deg selv vi ikke kan lese på Linkedin?
Mitt første kundemøte som blodfersk kundeansvarlig i banken skjedde i 2000 med Schibsted.
Etter flere år i Orkla-systemet stilte jeg opp med en six-pack med Battery og en god dose New Energy for å få fart på relasjonen mellom Den norske Bank (som vi het den gang) og Schibsted.
Det var et par bankdirektører som mistet fotfestet og ga klar beskjed om at dette ikke var måten å møte kunder på. Dessverre fikk de rett, jeg vant ikke kunden, selv med masse energidrikk og sjokolade.
(Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev FinShift som sendes ut hver onsdag. Meld deg på nyhetsbrevet under)