FINTECH
Dintero fosser fremover og verdivurderes til 500 millioner i en ny emisjon
Daro Navaratnam gjør noe de færreste fintech-gründere har fått til i 2022, og har fortsatt full kontroll over selskapet.
– Vi skulle egentlig hente 20 millioner kroner, men det ble til 30, og vi måtte likevel si nei til et par investorer, sier Dintero-sjefen da han skal fortelle Shifter om den siste runden.
I et år som, for fintechnæringen i stort, har vært en eneste lang krise – helt fra verdsettelsesslakten av fintech-giganten Klarna til det faktum at i hvert fall tre selskaper i den norske fintech-familien har måttet kaste kortene, stikker seg betalingsselskapet tydelige ut.
Ikke bare for at Dintero klarer å hente mer penger enn planlagt, men kanskje i enda høyere grad for at selskap har klart å hente pengene til en vesentlig høyere verdsettelse.
Verdt en halv milliard
I mars fjor hentet selskapet 10 millioner kroner i en emisjon som verdsatte selskapet til 200 millioner kroner. Mesteparten av den runden ble tatt av Schibsted Ventures, som i tillegg gått inn med en mindre sum noen måneder tidligere.
Denne gangen bidrar Schibsted Ventures med 10 millioner kroner. Bring Ventures kommer inn med like mye, styreleder Johan Reinsli går inn med fire millioner og Navaratnam selv med to millioner. I tillegg går fire ansatte også inn med noe mindre beløp.
Etter det Shifter erfarer gir det Dintero en verdivurdering etter penger på cirka 500 millioner kroner.
– Hvordan er det mulig i 2022?
– Siden vi hentet penger sist, har vi fått konsesjon som betalingsforetak, lansert checkout i Sverige, lansert «split payments» og hatt tre-fire ganger vekst i gjentakende inntekter, sier Navaratnam og fortsetter.
– Pengene vi hentet i fjor skulle holde i 12 måneder, vi forlenget den tiden med 50 prosent. Så ser vi på hva vi har levert, og hvilke planer vi har fremover så finnes det en grunn for prisingen, men innrømmer at den har vært formål for intens diskusjon med investorene.
Det bekreftes av Rune Røsten, leder for Schibsted Ventures i Norge :
– Det er noe vi absolutt har diskutert både internt og med Dintero …, sier Røsten og ler
- … men vi ble jo enige til slutt.
Enkelt valg
For nykommeren på eiersiden, Bring Ventures, kan beslutningen ha gått noe raskere.
- Det var et ganske så enkelt valg, når vi først fikk muligheten, sier Anett Berger Sørli, investeringsdirektør i Bring Ventures til Shifter.
Selskapet går først og fremst inn i selskaper som strategisk investor og svaret på om Dintero kunne være av strategisk interesse fant man i eget konsern.
For Postens egen markedsplass Amoi, der man blant annet kan kjøpe matvarer fra en rekke småprodusenter og få levert hjem på døren, er nemlig oppdelt betaling en helt avgjørende faktor for kundeopplevelsen.
Kunden må kunne betale alt på en gang, samtidig som pengene like raskt blir fordelt på butikkene kunden har handlet fra.
Erfaringene fra Amoi har gitt Posten viktig innsikt i e-forhandlere og markedsplassers painpoints rundt betalinger og betalingsløsninger. noe som stemmer godt overens med verdiforslaget fra Dintero. som gjør det mulig å dele opp betalinger også fra mobile lommebøker som Vipps, Mobile Pay, Swish og snart også Apple Pay.
– Vi har virkelig søkt etter en slik løsning og Dintero er så vidt vi vet alene om å gjøre det, sier Sørli.
En løsning for mange
Og i en verden der markedsplasser som Amoi, ventes å få stadig større betydning i e-handelssammenheng, fant Bring Ventures ut at om det egne konsernet har et sterkt behov for en slik løsning, bør det finnes ganske mange andre som også har det.
- Jeg tenker prisingen synliggjør det unike i løsningen og at vi virkelig har tro på det Dintero har bygget, sier Sørli.
At Daro Navaratnam har klart å overbevise investorene om verdien av selskapet, betyr likevel ikke at han har gitt fra seg kontrollen over selskapet. Før emisjonen eide han omtrent to tredjedeler av selskapet selv. Nå eier han rundt 60 prosent.
Markedsplass for betaling
Så hva er det egentlig Dintero gjør som får tunge investorer å gå med på en verdiøkning som skiller seg ut i 2022.
- Vi er jo sterke tilhengere av markedsplasser og det Dintero har bygget er jo egentlig en markedsplass for betaling. Det er et veldig spennende grep på hele industrien, sier Røsten i Schibsted Ventures.
I bunn og grunn lager Dintero en checkout-løsning som ikke legger noen premisser for betalingsmetoder. Målet er at en nettbutikk skal kunne velge akkurat de betalingsformer butikken selv ønsker.
Standardløsningen til norske kunder, består av Vipps, kortbetalinger fra Visa og Mastercard og faktura og «kjøp nå, betal senere»-løsninger gjennom Walley.
Kunne ha løst Vipps integrasjon
Men andre nordiske lommebøker som Mobile Pay og Swish er mulige valg og i løpet av kort tid vil Apple Pay bli den første av de store internasjonale lommebøkene. På toppen av dette har Dintero så bygget sin løsning for oppdelt betaling, slik at betalingene kan deles opp uavhengig av betalingsmetode.
Det begynte med at selskapet utviklet en løsning for oppdelt betaling helt fra grunnen av for Vy-gruppen, som ikke fant det de trengte i markedet. Løsningen er så blitt videreutviklet til en hyllevare-løsning som er uavhengig av betalingsmetode.
– Vi kan enkelt levere en løsning som dekker Norden med et integrasjonspunkt. Det er det ingen andre som kan, sier Navratnam.