FINTECH

DNB dropper Aprila – skal utvikle egne kredittløsninger

Samarbeidet om kassekreditt til småbedrifter ble ikke helt hva bankene hadde håpet på. Aprila-sjef Halvor Lande er imidlertid ikke urolig over noen snarlig konkurranse fra storbanken.

Gleden ble kort. I september 2021 presenterte Halvor Lande, daglig leder Aprila Bank (t.v.), Israr Khan, produkt og teknologisjef, Aprila. Anders Grevstad, leder for produkt og produktutvikling i Corporate Banking i DNB samarbeidet som skulle gi flere småbedrifter en rask vei til å få kassekreditt. Nå er samarbeidet avsluttet.
Publisert

Rett før jul i fjor snek Aprila Bank ut en børsmelding som fikk lite oppmerksomhet. Den fortalte at samarbeidet med DNB, som gikk ut på at Norges største bank skulle sluse småbedrifter som ønsket seg lån vider til en av de minste, var avsluttet.

Forklaringen fra DNB er tydelig:

– Årsaken til at vi besluttet å avslutte samarbeide med Aprila Bank er at datadrevet kreditt har blitt løftet som et viktig fokusområde fremover i DNB. I den sammenheng er det viktig for oss at vi utvikler egne løsninger, fremfor å lene oss på tredjeparter, skriver Anders Grevstad, leder for produkt og produktutvikling i Corporate Banking i DNB, i e-post til Shifter.

Lar seg ikke uroe

Halvor Lande i Aprila, som selv har en fortid i DNB. lar seg imidlertid ikke uroe over at den tidligere arbeidsgiveren velger å gå sin egen vei.

– DNB har gjennom hele prosjektet vært åpne med at de har hatt en ambisjon om å bygge egne løsninger for datadrevet kreditt. Som en konsekvens av det har vi ikke delt noe informasjon om våre kredittmodeller eller teknologi. Samarbeidet har handlet om distribusjon, slik at de ikke kunne bli beskyldt for å stjele vår teknologi, sier Lande.

Og selv om det etter hvert kommer en lignende tjeneste fra den tidligere arbeidsgiveren, tror Lande ikke at banken vil gå i strupen på Aprila. Han tror ikke DNB er ute etter Aprilas hovedsegment, som er bedrifter med en omsetning på opp til 20 millioner kroner.

Tror DNB er ute etter større kunder

Lande mener at det store potensialet for DNB ligger i å øke automatiseringsgraden på lån til bedrifter med omsetning på 20-100 millioner kroner i omsetning. Det er der mesteparten av DNBs utlånsvolum ligger, ifølge Lande.

– Men det klart, skulle DNB gå «all in» og begynne å tilby lån også til de minste, ville det være skummelt for oss, sier han.

– På den andre siden ville det være veldig bra for norsk næringsliv hvis DNB fikk en økt interesse for en gruppe selskaper som tradisjonelt har vært oversett av norske banker, sier Lande.

Fikk alt for få søknader

En annen årsak var at det i løpet av det årelange pilotprosjektet ikke kom inn mer enn 600 lånesøknader fra DNBs småbedriftskunder. Av disse ble rundt 400 godkjent og av disse var det ikke mer enn 139 som takket ja.

Det samlede utlånsbeløpet endte på 15 millioner kroner. Det tilsvarer omtrent to prosent av Aprilas totale kundebase og lånebalanse.

– Det overrasket oss at interessen ikke var større, sier Aprila-sjef Halvor Lande, som ellers er fornøyd med samarbeidet:

– Jeg angrer ikke et sekund at vi satte i gang med pilotprosjektet, legger Lande til.

Det sistnevnte er imidlertid også Grevstad enig, til tross for at de nå går hver sin vei:

– Jeg ønsker å fremheve at samarbeidet med Aprila Bank har vært veldig godt og piloten har vært ansett som vellykket i DNB, skriver han i e-posten.

En annen optimisme

Da DNB og Aprila Bank presenterte samarbeidsplanene i september 2021 var optimismen og ambisjonene litt annerledes. Aprilas automatiserte lånesøknad for småbedrifter skulle markedsføres i DNBs kanaler. Dermed skulle storbankens cirka 140.000 aktive kunder i det segmentet kunne få mulighet til å søke om kassekreditt på opp til to millioner kroner og få svar i løpet av noen minutter. En mulighet selskapene aldri ville ha fått direkte via DNB.

– Akkurat her mener vi at vi har mye å lære av å samarbeide med Aprila. Om hva kundene faktisk har behov for, om kundereisen og om umiddelbar finansiering. Ting vi ikke har erfaring med fra før, sa Anders Grevstad til Shifter den gang.

Lande i Aprila var mente at det ikke fantes noen forventning om et ras av lånesøknader med det første.

– I løpet av piloten skal vi erfare hvordan vi oppnår en win-win-win-win-situasjon. At det er bra for DNB, Aprila, samfunnet og ikke minst for kundene, sa han.

Når selskapene så fikk fasit ut på høsten i fjor, viste det seg at interessen hos DNBs småbedrifter ikke var i nærheten av det bankene hadde håpet på. Cirka 100.000 av DNBs småbedriftskunder ble i løpet av året eksponert for muligheten til å låne penger via Aprila både i nettbanken til DNB og i appen DNB Bedrift.

– DNB gjorde en god jobb med å gjøre vårt tilbud synlig i sine kanaler, med tanke på at banken har som policy ikke å markedsføre lån direkte, sier Lande.

Ekstremt nyttige erfaringer

Han mener erfaringene og læringen har vært ekstremt nyttig, tross at resultatet ikke ble det ønskede.

– Den viktigste konklusjonen for min del, er at skal du bygge et marked for lån til småbedrifter, må det mer til enn bare å automatisere en lånesøknad. Markedet må også gjøres oppmerksom på at det er mulig og småbedriftene må «utdannes» på verdien og viktigheten av arbeidskapital. sier Lande.

Han peker det finnes tre problemer til at det så mange i årevis er blitt snakket om at småbedrifter er «underbetjent» i Norge

  1. Tradisjonelt har ikke banker gitt lån til småbedrifter, og de fleste banker gjør det fremdeles ikke. Når de gjør det, er det altfor lange og kompliserte prosesser både for bedriften og for banken
  2. Småbedrifter tror derfor at det ikke er mulig å få banklån, og baserer seg på å klare seg uten
  3. En stor andel av småbedriftseierne tror også at det er best å klare seg uten lån. Dette er basert på en manglende forståelse av hva arbeidskapital/likviditet er og hvorfor dette er et verdifullt og ofte nødvendig virkemiddel i business.

Flere kunder fra Visma

Med andre ord den automatiserte lånesøknaden for kassekreditt til Aprila, er bare en begynnelse.

– Aprila har et lignende samarbeid med Visma. Har det vært enklere å få lånesøknader via regnskapssystemet enn via banken?

– Erfaringen er omtrent den samme, selv om vi har fått flere kunder via Visma enn DNB, sier Lande.

Han poengterer at det er selskapets egne kanaler som er desidert viktigst

– To tredjedeler av våre kunder kommer fortsatt direkte via aprila.no, sier han Lande.

I børsmeldingen før jul ble det også kjent at tilbudet om å ansøke om kassekreditt forsvant ra DNBs kanaler ved årsskiftet. Etter den 23. februar i år vil Aprila heller ikke ta imot kunder fra DNB,

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*