Bank og finans
– DNB har gjort et nøye kalkulert regnestykke
Den tidligere digital-sjefen i Sbanken, Christoffer Hernæs, mener DNBs grep definitivt vil føre til at Sbanken-kunder vil finne andre alternativer, og peker på at denne situasjonen skiller seg på et vesentlig område fra i fjor, da det ble opprettet protestgrupper.
DNB gjorde til sist det mange hadde forventet: De besluttet å kutte ut Apple Pay for Sbanken-kundene.
Å bare la Sbanken-kundene fortsette med Apple Pay-bruken som før var ikke et alternativ – da ville det kommet reaksjoner fra DNB-kundene., mener Petter Solerød, analyseansvarlig, Bank & Fintech i Cicero Consulting, som overhodet ikke er overrasket med tanke på holdningen DNB har hatt til Apple og Apple Pay.
– Det vil nok komme noen reaksjoner fra de gamle Sbanken-kundene. De har vært veldig fornøyd med å ha tilgang til Apple Pay og har uttalt at det er en av årsakene til at de har valgt banken, sier Solerød til Shifter
Solerød tror likevel ikke onsdagens beskjed vil føre til noen større kundeflukt fra Sbanken.
– På generell basis beveger ting seg sakte i "Bank-Norge". Det er veldig få som bytter bank hvert år. Det gjelder også når det skjer store endringer, som dette, sier han.
Må eventuelt revurdere
Marius Nordkvelde, manager i Ontogeny Group, som tar frem den årlige statusrapporten om norsk fintech-bransje på vegne av Finansforbundet tror heller ikke stopporderen vil føre til noe større frafall av kunder.
– Hvis så skjer må de eventuelt revurdere beslutningen, skriver Nordkvelde i en melding til Shifter,
Selv om han ser at beslutningen vil føre til frusterte Sbanken-kunder, forstår han også DNBs valg.
– De har på mange måter ikke noe valg og må støtte Vipps i et strategisk spill mot Apple; spesielt så lenge Apple nekter andre aktører å ta i bruk Iphonens NFC-chip.
Handler om mer enn følelser
Den tidligere digital-sjefen i Sbanken, Christoffer Hernæs, som nå har byttet bank med bygg og leder digitaliseringsarbeidet i Skanska, følger fortsatt tett med på bank- og finansverdenen og sin tidligere arbeidsgiver.
Han mener at onsdagens beskjed definitivt vil føre til at Sbanken-kunder vil finne andre alternativer, og at situasjonen skiller seg fra i fjor da det ble opprettet protestgrupper mot DNBs kjøp av Sbanken.
– Det som skiller seg er at det nå handler om mer enn følelser. For dem som har tatt i bruk Apple Pay, tar du bort en forenkling i hverdagen og en opplevd fordel. Betalingsvaner er seiglivede. Det er vanskelig å få tannpastaen tilbake i tuben for de som har vent seg til ikke å ta med lommeboken, men bruker Apple Pay på mobil og klokke i det daglige, sier Hernæs og fortsetter:
– Jeg er en av dem som er blitt godt vant til å bruke Apple Pay. og for meg det er ikke noen vei å gå tilbake, sier Hernæs til Shifter.
Om det fører til et bytte av bank, eller å skaffe seg et såkalt proxy-kort har han ikke helt bestemt.
Det med kjente og brukte proxy-kortet i Norge kommer fra Curve. Det er en britisk fintech, som har spesialisert seg på å utstede betalingskort, der brukeren kan legge inn informasjonen fra alle sine Visa- og Mastercard-kort. Curve-kortet kan så legges inn som betalingsalternativ i Apple Pay.
De er en metode som er vanlig å bruke blant DNB-kunder som ikke har tatt bryet med å bytte bank, men likevel har ønsket å bruke Apple Pay.
– For dem som kjenner til Curve blir det fort den enkleste løsningen. Det er en billig måte å fortsette med Apple Pay som før, uten å bytte bank, sier Hernæs og legger til:
– For folk flest er det nok mer nærliggende å bytte til en annen norsk bank. Nordmenn er konservative når det gjelder bank, og liker å bruke tjenester som er kjent i det norske markedet.
Hernæs tror ikke det ligger noen tilfeldigheter bak DNBs beslutning og at det kan være vel så mye økonomi som motstand mot Apple som ligger bak.
– Jeg regner med at DNB har gjort et nøye kalkulert regnestykke og at man kan tåle et potensielt frafall av kunder, sammenlignet med hva det ville kostet å rulle ut Apple Pay til bankens to millioner kunder.
Dumt for forbrukere og innovasjon
Alf Gunnar Andersen, styreleder i Fintech Norway og daglig leder i Horde synes ikke det var uventet Sbanken-kundene mister tilgangen til Apple Pay, men synes også at storbanken burde se seg selv i speilet og tenke litt på hvordan den store aktøren opptrer:
– Det var ikke overraskende at DNB tok den beslutningen, men jeg synes det er dumt for forbrukerne og dumt for innovasjon. På den andre siden er det like feil at Apple ikke tillater at andre kan innovere på NFC-chipen, sier Andersen og legger til:
– Samtidig får DNB smake litt på sin egen medisin i møtet med Apple, og jeg håper de kan se hvordan andre fintech-selskaper iblant føler seg behandlet av dem.