DNB gjorde til sist det mange hadde forventet: De besluttet å kutte ut Apple Pay for Sbanken-kundene.
Å bare la Sbanken-kundene fortsette med Apple Pay-bruken som før var ikke et alternativ – da ville det kommet reaksjoner fra DNB-kundene., mener Petter Solerød, analyseansvarlig, Bank & Fintech i
Cicero Consulting, som overhodet ikke er overrasket med tanke på holdningen DNB har hatt til Apple og Apple Pay.
DNB gjorde til sist det mange hadde forventet: De besluttet å kutte ut Apple Pay for Sbanken-kundene.
Å bare la Sbanken-kundene fortsette med Apple Pay-bruken som før var ikke et alternativ – da ville det kommet reaksjoner fra DNB-kundene., mener Petter Solerød, analyseansvarlig, Bank & Fintech i
Cicero Consulting, som overhodet ikke er overrasket med tanke på holdningen DNB har hatt til Apple og Apple Pay.
– Det vil nok komme noen reaksjoner fra de gamle Sbanken-kundene. De har vært veldig fornøyd med å ha tilgang til
Apple Pay og har uttalt at det er en av årsakene til at de har valgt banken,
sier Solerød til Shifter
Solerød tror likevel ikke onsdagens beskjed vil føre til
noen større kundeflukt fra Sbanken.
– På generell basis beveger ting seg sakte i "Bank-Norge". Det er veldig få som bytter bank hvert år. Det gjelder også når det
skjer store endringer, som dette, sier han.
Må eventuelt revurdere
Marius Nordkvelde, manager i Ontogeny Group, som tar frem
den årlige statusrapporten om norsk fintech-bransje på vegne av Finansforbundet
tror heller ikke stopporderen vil føre til noe større frafall av kunder.
– Hvis så skjer må de eventuelt revurdere
beslutningen, skriver Nordkvelde i en melding til Shifter,
Selv om han ser at beslutningen vil føre til frusterte
Sbanken-kunder, forstår han også DNBs valg.
– De har på mange måter ikke noe valg og må
støtte Vipps i et strategisk spill mot Apple; spesielt så lenge Apple nekter
andre aktører å ta i bruk Iphonens NFC-chip.
Handler om mer enn følelser
Den tidligere digital-sjefen i Sbanken, Christoffer Hernæs,
som nå har byttet bank med bygg og leder digitaliseringsarbeidet i Skanska, følger
fortsatt tett med på bank- og finansverdenen og sin tidligere arbeidsgiver.
Han mener at onsdagens beskjed definitivt vil føre til at Sbanken-kunder vil finne andre alternativer, og at
situasjonen skiller seg fra i fjor da det ble opprettet protestgrupper mot DNBs
kjøp av Sbanken.
– Det som skiller seg er at det nå handler om mer enn følelser.
For dem som har tatt i bruk Apple Pay, tar du bort en forenkling i hverdagen og
en opplevd fordel. Betalingsvaner er seiglivede. Det er vanskelig å få
tannpastaen tilbake i tuben for de som har vent seg til ikke å ta med
lommeboken, men bruker Apple Pay på mobil og klokke i det daglige, sier Hernæs
og fortsetter:
– Jeg
er en av dem som er blitt godt vant til å bruke Apple Pay. og for meg det er
ikke noen vei å gå tilbake, sier Hernæs til Shifter.
Om det fører til et bytte av bank,
eller å skaffe seg et såkalt proxy-kort har han ikke helt bestemt.
Det med kjente og brukte proxy-kortet
i Norge kommer fra Curve. Det er en britisk fintech, som har spesialisert seg
på å utstede betalingskort, der brukeren kan legge inn informasjonen fra alle
sine Visa- og Mastercard-kort. Curve-kortet kan så legges inn som betalingsalternativ
i Apple Pay.
De er en metode som er vanlig å
bruke blant DNB-kunder som ikke har tatt bryet med å bytte bank, men likevel
har ønsket å bruke Apple Pay.
– For dem
som kjenner til Curve blir det fort den enkleste løsningen. Det er en billig
måte å fortsette med Apple Pay som før, uten å bytte bank, sier Hernæs og
legger til:
– For
folk flest er det nok mer nærliggende å bytte til en annen norsk bank. Nordmenn
er konservative når det gjelder bank, og liker å bruke tjenester som er kjent i
det norske markedet.
Hernæs tror ikke det ligger noen
tilfeldigheter bak DNBs beslutning og at det kan være vel så mye økonomi som motstand
mot Apple som ligger bak.
– Jeg
regner med at DNB har gjort et nøye kalkulert regnestykke og at man kan tåle et
potensielt frafall av kunder, sammenlignet med hva det ville kostet å rulle ut
Apple Pay til bankens to millioner kunder.
Dumt for forbrukere og innovasjon
Alf Gunnar Andersen, styreleder i Fintech Norway og daglig
leder i Horde synes ikke det var uventet Sbanken-kundene mister tilgangen til
Apple Pay, men synes også at storbanken burde se seg selv i speilet og tenke
litt på hvordan den store aktøren opptrer:
– Det var ikke overraskende at DNB tok den
beslutningen, men jeg synes det er dumt for forbrukerne og dumt for innovasjon.
På den andre siden er det like feil at Apple ikke tillater at andre kan
innovere på NFC-chipen, sier Andersen og legger til:
– Samtidig får DNB smake litt på sin egen medisin
i møtet med Apple, og jeg håper de kan se hvordan andre fintech-selskaper iblant
føler seg behandlet av dem.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen