DNB om Aiia-salget: – Vi har kommet veldig positivt ut av det
Når Mastercard nå kjøper den danske open banking-plattformen, er det slutten på en tre år lang investeringsreise for DNB.
– Vi er godt fornøyde med den reisen vi har hatt med Aiia, sier Benjamin Golding, sjef for Betalinger og Innovasjon i DNB, og avslutter med et diskusjonen om hvor mye banken tjener på salget til Mastercard
Salget er den første stor-exiten DNB gjør på de fem startup-investeringer som banken har gjort gjennom DNB Ventures.
Ifølge Golding har målet med DNB Ventures hele tiden vært å ta posisjoner tidlig i selskaper som har relevans for DNB, enten som leverandør, strategisk partner eller potensiell oppkjøpskandidat.
Et kinderegg
Med Aiia har de nesten fått et kinderegg. Eierandelen blir solgt med god gevinst, mens Aiia vil fortsette å være en viktig samarbeidspartner og leverandør av API-aggregeringstjenester til DNB..
– Det har vært ekstremt lærerikt. Men det skal sies at vi fra starten av trodde at her kunne det skapes verdier og dannes strategiske posisjoner. Dermed så vi en mulighet til å være med som venture-selskap og kapitalisere på det, sier Golding.
Men hvor mye dere har kapitalisert, kan du ikke si?
– Jeg kan ikke kommentere på tallene. Vi har gjort betydelige investeringer i selskapet og vi har kommet veldig positivt ut av det, svarer han.
Ukjent verdivurdering
Det var i desember 2018 at DNB og Danske Bank gikk inn med drøyt 50 millioner kroner i selskapet som den gang het Nordic API Gateway. DNBs andel da var på 29 millioner kroner. I april 2020 fulgte bankene opp med nye 54 millioner kroner, uten at det gang ble kommunisert hvor mye hver enkelt bank bidro med.
I forbindelse med den andre runden, estimerte Dealroom.co verdien på selskapet til mellom 18-28 millioner euro. Det er den eneste verdivurderingen Shifter har klart å finne. Aiia-sjefen Rune Mai blir heller ikke mer presis.
Han forteller det strategiske valget som ble gjort med å ta inn to banker som hovedinvestorer endret forutsetningene radikalt, sammenlignet med om de hadde gått for mer tradisjonelt VC-kapital.
– Vi har faktisk aldri vært ute og snakket om verdsetting. Vi har ikke helt enkelt ikke vært en del av det spillet, sier Mai til Shifter.
Les mer om Rune Mais reise med Aiia her.
Skandinavia er bra på PSD2-API-er
Mastercards kjøp av Aiia kommer bare et par måneder etter at det ble kjent at Visa blar opp 1,8 milliarder euro, 18,5 milliarder kroner, for den svenske konkurrenten Tink.
Hva er det som gjør at de to betalingsgigantene ser til Skandinavia for å styrke sin open banking-satsing. Er vi bedre på API-er her, enn andre steder?
– Jeg vil jo egentlig svare litt ja på det. Skandinaviske banker har implementert PSD2-API-ene på en god måte, tross mye støy. De er «up and running» hos de aller fleste, sier Benjamin Golding.
«Rørleggere»
Både Aiia og Tink er en del av det Golding mener er et sterkt nordisk fintech-miljø i Norden. Og at nisjen de valgt – å bli «rørleggerne» innen open banking, som ser til at alt bare fungere, har et ekstremt stort potensial.
– På den andre siden er det ikke vår kjernevirksomhet å drive med «rørlegging», så når Mastercard kom inn i bildet og kom med et attraktivt tilbud, var det lett å si ja, sier Golding.
– Vi tror Mastercard er en nærmest perfekt eier til Aiia i den fasen de nå skal inn i, legger han til.
Hva skal dere gjøre med den hemmelige summen med penger dere får?
– Når vi ser på tidligfase-investeringer, har vi et ganske så bredt «scope» fremover, men det er begrenset hvor mange fintech-selskaper som finnes i vår region og som samtidig oppfyller vårt mandat, sier Golding.
Har godt om tørt krutt
Går pengene tilbake inn i DNB Venture, slik at dere kan gjøre nye investeringer?
– Vi har tørt krutt til å gjøre investeringer, så denne kjøpesummen endrer ikke på det.
I februar skrev Shifter at det var nesten to år siden DNB Ventures gjorde sin siste nyinvestering. Nå er det september og det begynner nå bli 2,5 år siden den siste nyinvesteringen.
Sliter dere fortsatt med å finne rett kandidater?
– Det er helt klart en terskel for å gå inn i et selskap. Vi må mene at selskapet har fremtiden for seg, og at vi kan addere verdi til selskapet. Det er mange bokser som skal tikkes av før vi går inn, sier Golding.
Han forteller at DNB fortløpende er ute i markedet og snakker med ulike kandidater, men at det ikke er et mål i seg selv å gjøre flest mulig venture-investeringer. Det er bare et av flere verktøy i verktøykassen.
Så det viktigste er å finne rett selskap mer enn å finne ett selskap?
- Vår tilnærming har vært å finne rett selskap, så kan man ha synspunkter på det, men slik er det, sier Golding.