Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Denne uken kunne svenske Bank-ID med stor sannsynligvis legge bak seg en juridisk krangel som har pågått siden 2017.
Da gikk nemlig det svenske tech-selskapet Accumulate til sak mot Finansiell ID-Teknik BID, eierselskapet bak svenske Bank-ID. BID eies av storbankene Handelsbanken, Swedbank, SEB, Skandiabanken, Danske Bank, Ikano Bank og Länsförsäkringar Bank.
Annonse
Men opprinnelsen til krangelen er enda eldre. Accumulate var med i prosessen da Bank-ID på mobil ble laget i 2009, og ble sett på som en mulig underleverandør. Selskapet mente at det i den prosessen delte viktig informasjon om sin teknologi under taushetsplikt, og at den informasjonen så skal ha blitt brukt da BID gikk videre med en egenutviklet løsning året etterpå.
Rettssaken fra 2017 endte med et soleklart tap i Stockholm tingrett. Accumulate hadde ikke klart å bevise kopiering, selv om det fantes likheter mellom teknologiene.
Kort tid etterpå gikk Accumulate konkurs fordi selskapet ikke klart å betale domstolskostnadene. Konkursforvalteren ga ikke opp. Han klaget beslutningen inn for lagmansretten og krevde 1,3 milliarder kroner i erstatning, retroaktive lisensinntekter og rente.
Etter 16 dagers forhandlinger i mars i år, kom dommen denne uken. Den var en reprise på dommen fra tre år tilbake. Lagmannsretten skriver i sin beslutning at Accumulates løsning «ikke var unik, og kjent av andre i bransjen og dermed ikke kunne være en bedriftshemmelighet».
Annonse
Dermed får konkursboet ytterligere seks millioner svenske kroner å legge til de 14 millioner kroner som det allerede er skyldig etter tapet i tingretten.
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
I bunn og grunn er det en klassisk David mot Goliat-historie, om det lille selskapet som føler seg overkjørt og lurt av det store konsortsiet. Denne gangen med ulykkelig utfall for underdogen.
Eller ulykkelig og ulykkelig. Begge dommene fremstår som ganske så tydelige på at selskapet ikke har hatt særlig god grunn for sine påstander.
Annonse
«Dommen er som forventet og vi har hele veien vært sikre på at Mobilt Bank-ID har vært vår helt egne tekniske løsning», skriver Charlotte Pataky, presseansvarlig for BID i en e-post til Dagens Industri, som skrev om dommen først.
Men hva om vi for et øyeblikk hadde lekt oss med litt kontrafaktisk historieskrivning. Med over åtte millioner brukere er svensk Bank-ID nesten på samme popularitetsnivå som den norske.
Hva hadde skjedd om den lille utfordreren hadde vunnet frem? Hadde det vært nok med erstatning, eller ville den mest sentrale id-løsningen vært nødt til å bli grunnleggende gjort om, og hva hadde det betydd for det fremtidig digitaliseringsarbeid?
Noen gang ganger er det nyttig å bli minnet på at en litt uventet beslutning er alt som kan skille orden fra kaos.
Hva er konsekvensen?
Om vi dropper tankelekene og går tilbake til virkeligheten.
Selv om den svenske lagmannsretten har åpnet for muligheten å klage avgjørelsen inn for Høyesterett på grunn av sakens teknologiske og komplekse art, er det faktisk ingenting som taler for at denne historien skulle slutte med en overraskende tvist.
Og med den kjedelige konklusjonen tar FinShift nå sommerferie.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»