fintech
Eksporterer KYC-suksess til Sverige
I Norge har antihvitvaskingstjenesten Kundesjekk doblet antallet kunder på ni måneder. Nå skal BankID BankAxept erobre det svenske markedet, som er tre ganger så stort.
I arbeidet med å bekjempe hvitvasking er det å «kjenne kunden», såkalt KYC-arbeid, en av de aller viktigste oppgavene for selskaper som er rapporteringspliktige etter hvitvaskingsloven. Og dem er det mange av. I Norge finnes det om lag 7000. Finansforetak, revisorer, regnskapsførere og advokater, alle må de ha full kontroll på sine kunder.
Tjenesten kundesjekk.no retter seg mot disse. Da BankID BankAxept kjøpte tjenesten av it-selskapet Systor Vest i fjor, var antallet kunder rundt 400. Nå er de blitt mange flere.
– Vi har hatt en dobling i antall kunder med Kundesjekk i Norge siden august i fjor, sier Øyvind Brekke, daglig leder i BankID BankAxept.
På kundelisten finnes blant annet BDO, Advokatforeningen, Regnskap Norge og PowerOffice.
LES MER: Venter utålmodig på BankIDs nye tidsregning
Grundige analyser
– Tjenesten har veldig god market fit i Norge. Da var det naturlig å se til Sverige. Vi har gjort grundige analyser av det svenske markedet og mener at tjenesten er like relevant for svenske rapporteringspliktige selskaper som den er for norske, sier Brekke.
Han forteller at marked og regelverk er ganske likt i Norden. Det betyr at mye funksjonalitet kan gjenbrukes.
Tjenesten ble offisielt lansert torsdag på Penningtvättdagarna i Stockholm, og de første rapportene Brekke mottok fra delegasjonen på plass fortalte om stor interesse.
LES MER: Nå skal Liv Freihow eksportere BankID
Norge ligger foran
– Norge ligger nok litt foran Sverige på å ta i bruk automatiserte løsninger for «kjenn-din-kunde»-tiltak. Men antallet tilsyn øker i Sverige, så timingen er god, sier Brekke, og legger til:
– Som i Norge, ser vi at mange svenske bedrifter sliter med manuelle, tidkrevende prosesser for helt elementære oppgaver. Særlig prosesser for innhenting og bekreftelse av opplysninger om kunden.
Ifølge Brekke er en av de største fordelene med Kundesjekk, eller Kundcheck som tjenesten vil hete i Sverige, at den den enkelt kan integreres med kundenes øvrige systemer, som ERP- og regnskapssystemer, eiendomsmeglersystemer og andre bransjespesifikke fagsystemer.
At antallet rapporteringspliktige selskaper er tre ganger så mange som i Norge, bidrar også til å gjøre det svenske markedet attraktivt.
LES MER: «Det er på tide at BankID og BankAxept kommer ut av skyggen til ...
Uberørt av Indvidem-havari
– Ble det enda mer attraktivt da storbankenes KYC-satsing Invidem måtte kaste kortene i forrige uke?
– Nei, vi befant oss i hver vår ende av skalaen. De siktet på de største bankene og mest komplekse kundene, mens vi begynte i den andre enden, men mindre komplekse kunder. Om noen år kunne vi kanskje ha møttes i konkurranse om kundene på midten, sier Brekke.
Han beklager at Invidem måtte gi opp.
– For samfunnet hadde vært bra om Invidem hadde fått det til. Det er et stort potensial for synergier i gjenbruk av data og standardisering av formater som gjør antihvitvaskningsarbeidet mest mulig effektivt.
– Hva med andre konkurrenter?
– Vi er veldig forberedt på konkurranse uten at vi har lyst til å verken navngi eller rangere våre konkurrenter. Det er bare bra at det er flere som vil løse samme problem.
– Har doblingen i antall kunder, gjort Kundesjekk til en lønnsom satsing?
– Vi kommenterer ikke på lønnsomhet i enkelttjenester. Vi har en god vekst, men vi investerer også mye i produktutvikling og videreutvikling av tjenesten. I det korte bildet handler det først og fremst om å få tjenesten så god som mulig.