Fintech

Ekteparet er begge i full jobb, men gjør gründer-suksess i et helt annet milliardmarked

Da Aurora og Pål Aastad skulle gifte seg, fant de ikke en god digital gaveliste og laget sin egen i stedet. – At ingen har klart å ta det "spacet", er nesten litt rart, sier testkunde.

Ekteparet Pål og Aurora Aastads egne bryllupsforberedelser ga inspirasjon til gaveløsningen Stas som de nå tester ut for fullt under årets bryllupssesiong.
Ekteparet Pål og Aurora Aastads egne bryllupsforberedelser ga inspirasjon til gaveløsningen Stas som de nå tester ut for fullt under årets bryllupssesiong.
Publisert

I disse dager er de i ferd med å finne ut om det er andre blivende ektepar som også har lyst til å gjøre noe annet enn å opprette en tradisjonell gaveliste i en kjøkkenbutikk, og kanskje ende opp med serveringsfat som ikke er den egentlige drømmegaven.

Stas, som tjenesten er kalt, testes nå først ut over en hel bryllupssesong. Interessen så langt kan tyde på at paret Aastad har truffet en nerve.

I løpet av to måneder er det blitt opprettet mer enn 300 gavelister hos Stas og lagt inn gaveønsker for litt over fem millioner kroner.

– Det vi ser er at folk velger å ønske seg litt dyrere og mer uvanlige ting som bryllupsgaver, sier Aurora Aastad.

Løser et pengeproblem

Stas digitale gaveløsning løser nemlig to ting. Det ene er at det blir enklere å spre en liste med alskens ønsker, alt fra robotgressklippere, tatoveringer, restaurantbesøk eller deletapper på en bryllupsreise, i stedet for materielle ting som kommer fra to-tre butikker. Det andre er at den løser problemet med penger som gave.

– Det er mange som synes det er litt kleint og upraktisk å bare gi bort penger i en konvolutt. Med Stas kan man gjøre pengegaver personlig, og være med å spleise på en litt dyrere gave sammen med andre, sier Pål Aastad.

Forslag og gavelister i Stas. App-looken er bare brukt som eksempel. Foreløpig finnes Sats bare som en webtjeneste.
Forslag og gavelister i Stas. App-looken er bare brukt som eksempel. Foreløpig finnes Sats bare som en webtjeneste.

Det vil si at drømmeovernattingen på bryllupsreisen godt kan ende opp med å bli en present fra onkel og tante til bruden og barndomsvennene til brudgommen.

LES OGSÅ Mcash-gründerens nye mobile lommebok blir europeisk Vipps-løsning

Fyller et hull i markedet

Et at av stedene som tester Stas, er nettstedet Bryllupshjelperen. Daglig leder Heidi Huse Myrmo er mer enn fornøyd med resultatet etter et par testmåneder.

– Vi har fått god respons fra våre brudepar. Stas er midt i blinken for den typen ønskeliste de vil ha. Det å ønske seg penger i bryllupet uten at det blir ubehagelig er det mange som er opptatt av, sier, Myrmo til Shifter.

Hun ble solgt på ideen med en gang da paret Aastad presenterte konseptet i slutten av fjoråret.

– Det har ikke eksistert en slik nøytral liste, som dessuten tar seg av overføringen av pengegavene. At ingen har klart å ta det «spacet», er nesten litt rart, sier hun.

LES OGSÅ Gründer Heidi Huse Myrmo lever med uhelbredelig kreft: «Det eneste jeg har vært redd for, er å bruke tiden feil»

Mangler ikke energi i hverdagen

Om Stas klarer å etablere seg som den foretrukne gavetjenesten gjenstår å se. Akkurat nå er det bare en fungerende tjeneste der opphavspersonene må finne ut neste skritt på veien.

Aurora og Pål Aastad har begge jobber i energibransjen, hun som kommunikasjonsrådgiver og han som leder for forretningsutvikling. De står bak konseptet og har designet det, men har ikke bygget løsningen selv.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

God hjelp fra Oceans

På et tidlig stadium kom de i kontakt med Oceans-systemet og sjefen Jan Christian Fosseidbråten. Via sin venture-satsing eier Oceans 37 prosent av Ztaz AS, selskapet bak Stas. Paret Aastad eier selv 47 prosent. I utviklingsarbeidet har Oceans datterselskaper, som Los & Co og Neue, vært involvert, og på veien fikk de med seg en dyktig utvikler som har bygget tjenesten slik den er i dag.

Avgjørende var også at Stas fikk 700.000 kroner i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge. Penger som paret Aastad matchet med egne midler.

Den siste valideringen

Et annet selskap Oceans har investert i er Mcash-gründer Daniel Döderleins lommebok-app Settle. Fosseidbråten koblet ham sammen med paret.

– Daniel var vår siste test for å se om vår ide hadde livets rett tilbake i 2020, sier Pål Aastad.

Döderlein ikke bare ga sitt OK. Han likte ideen så pass at han selv har investert i selskapet og eier nesten ni prosent ifølge Proff.no.

– Ideen er enkel og treffer de fleste. Etter en kjapp validering av konseptet var det ikke vanskelig å engasjere seg i det jeg kan best, det tekniske, produktdesign og valg av infrastruktur for sikker håndtering av folks penger, sier Döderlein.

Passer like godt til dåp og konfirmasjon

Selv om bryllup var det naturlige stedet å begynne, er det ikke det eneste området tjenesten kan brukes. Konfirmasjon, dåp og bursdager er andre begivenheter der Stas kan fylle en like viktig funksjon.

– Nordmenn bruker mer enn syv milliarder i året på gaver i bryllup, konfirmasjon og dåp/navnefest. Kan vi få en del av det marked til å gå gjennom Stas hadde det vært veldig spennende, sier Pål Aastad.

– Hvordan skal dere tjene penger?

– For bryllupsparet, eller gavemottakere generelt, skal det alltid være gratis. Når vi nå tester ut tjenesten i markedet, betaler gavegiveren kortgebyr som vanlig, i tillegg har vi lagt på et lite tjenestegebyr for å få det til å gå i null. Men hva som er den beste forretningsmodellen er en av de sakene vi skal finne ut av fremover, sier han.

Tenker og på tilbud og levering

Blant ideene paret har skissert på er å slippe til produsenter med tilbud. Om Sats i en fremtid har 500 konfirmanter som har opprett en gaveliste og 100 av dem ønsker seg en sparkesykkel, mener paret at det bør finnes et klart insitament fra sparkesykkelprodusentene å kunne komme med et attraktivt tilbud.

I en slik situasjon ser de også for seg at Stas ikke bare formidler penger til en gave, men også at en fullfinansiert gave automatisk trigger et kjøp og at Stas tar seg av distribusjonen.

– Med en tjeneste som fungerer og er blitt godt mottatt, er det på tide for dere å si å jobbene og bli gründere på heltid?

– Da vi begynte, satte vi oss et mål. Det var å bygge et produkt som var godt nok. Det har vi nå, sier Aurora Aastad.

– Nå skal vi lage planen for hvordan det skal bli videre. Markedstesten vi gjør nå vil gi oss svar på hvor mye ressurser som blir nødvendige for neste steg, fortsetter Pål Aastad.

I dag er det nemlig slik at det ikke finnes noen ansatte som jobber med Stas. All jobb er blitt gjort av paret Aastad, Daniel Døderlein og ressursene fra Oceans-systemet samt et vennepar av ekteparet Aastad.

For å komme videre må det i hvert fall en CEO og CTO på plass. Men det er ikke sikkert det blir ekteparet bak ideen.

– Kanskje, det vet vi ikke enda. Det godt være at det er andre ressurser som skal ta dette videre, sier Aurora og Pål Aastad

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS