FinTECH

Elkjøp samler betalingsløsninger for nett og butikk på én plattform

Utvider samarbeidet med betalingsgiganten Adyen.

Elkjøp utvider med samarbeidet med betalingsteknologiselskapet Adyen.
Publisert

Betaling på nett og betaling i butikk kan ofte være to ganske så forskjellige ting. Både for butikken som selger og kunden som kjøper.

Arbeidet med å viske ut forskjellene, kalles gjerne «Unified Commerce», og er en trend som ble veldig forsterket under pandemien, da alternativer til å handle i butikk måtte tas frem, men som fortsatt ikke var helt og holdent netthandel.

I tillegg til å tilby kunden mulighet til å velge hvordan og hvor hen vil kjøpe et produkt, er bare en ting. Like viktig er det å gjøre kundeopplevelser og betalingsalternativer så like som mulig, uavhengig av hvor kjøpet finner sted. Dessuten vil en butikk enklere få overblikk over kundedata på den måten.

På nett tilbyr Elkjøp i dag seks forskjellige betalingsmåter ved hjelp av Adyen.

Har jobbet sammen i fem år

Det nederlandske gigantkonsernet Adyen har jobbet sammen med Elkjøp siden 2017 for å betalingsløsningene på nett i Norge, Sverige, Danmark og Finland så gode som mulig. Nå utvider selskapene samarbeidet til å omfatte Elkjøps over 400 varehus i Norden.

– Samarbeidet med Elkjøp er utrolig viktig for oss og vi ser frem til å ta neste skritt sammen i utviklingen av betalingsløsninger både i butikk og på nett, sier Tobias Lindh, administrerende direktør i Adyen i Norden og Baltikum i en pressemelding.

Sterk fysisk vekst

Ifølge tall fra Adyens egen plattform har transaksjoner fra fysiske butikker vokst med 97 prosent etter at verden begynte å åpne opp etter pandemien.

Data fra Adyens-plattformen viser at selskaper som har brukt Unified Commerce er de som har gjort det best under pandemien, og selv om e-handel har hatt medvind de siste årene, har transaksjoner fra fysiske butikker vokst med 97 prosent på Adyens plattform, sammenlignet med året før.

– Til tross for den høye veksten av e-handel de siste årene, ser vi at det fysiske salget har hatt størst vekst det siste året. Dette er et bevis på hvor viktig det er å investere i teknologi som forbedrer kundeopplevelsen i butikk, da kunder fortsatt ønsker å handle der, sier Lindh.

– Med Adyens teknologi, som kobler sammen alle systemer, skaper vi ikke bare en bedre handleopplevelse for kundene våre, men det gjør det også enklere for våre ansatte, som bare trenger å administrere ett system for alle kanaler og alle land, sier Marius Bjørngaard Rødde, Head of Finance Development i Elkjøp i den samme pressemeldingen.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*