Betaling på nett og betaling i butikk kan ofte være to ganske så forskjellige ting. Både for butikken som selger og kunden som kjøper.
Annonse
Arbeidet med å viske ut forskjellene, kalles gjerne «Unified Commerce», og er en trend som ble veldig forsterket under pandemien, da alternativer til å handle i butikk måtte tas frem, men som fortsatt ikke var helt og holdent netthandel.
I tillegg til å tilby kunden mulighet til å velge hvordan og hvor hen vil kjøpe et produkt, er bare en ting. Like viktig er det å gjøre kundeopplevelser og betalingsalternativer så like som mulig, uavhengig av hvor kjøpet finner sted. Dessuten vil en butikk enklere få overblikk over kundedata på den måten.
Har jobbet sammen i fem år
Annonse
Det nederlandske gigantkonsernet Adyen har jobbet sammen med Elkjøp siden 2017 for å betalingsløsningene på nett i Norge, Sverige, Danmark og Finland så gode som mulig. Nå utvider selskapene samarbeidet til å omfatte Elkjøps over 400 varehus i Norden.
– Samarbeidet med Elkjøp er utrolig viktig for oss og vi ser frem til å ta neste skritt sammen i utviklingen av betalingsløsninger både i butikk og på nett, sier Tobias Lindh, administrerende direktør i Adyen i Norden og Baltikum i en pressemelding.
Sterk fysisk vekst
Ifølge tall fra Adyens egen plattform har transaksjoner fra fysiske butikker vokst med 97 prosent etter at verden begynte å åpne opp etter pandemien.
Annonse
Data fra Adyens-plattformen viser at selskaper som har brukt Unified Commerce er de som har gjort det best under pandemien, og selv om e-handel har hatt medvind de siste årene, har transaksjoner fra fysiske butikker vokst med 97 prosent på Adyens plattform, sammenlignet med året før.
– Til tross for den høye veksten av e-handel de siste årene, ser vi at det fysiske salget har hatt størst vekst det siste året. Dette er et bevis på hvor viktig det er å investere i teknologi som forbedrer kundeopplevelsen i butikk, da kunder fortsatt ønsker å handle der, sier Lindh.
Annonse
– Med Adyens teknologi, som kobler sammen alle systemer, skaper vi ikke bare en bedre handleopplevelse for kundene våre, men det gjør det også enklere for våre ansatte, som bare trenger å administrere ett system for alle kanaler og alle land, sier Marius Bjørngaard Rødde, Head of Finance Development i Elkjøp i den samme pressemeldingen.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»