FinSHIFT 27.04.2022

«En bankkonto kan gi både selvfølelse og verdighet»

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Dagens gjest er Jens Glasø, daglig leder i Spenn Technology

Pitch selskapet på én setning!

Spenn er en gratis mobilbankløsning med kostnadsfrie transaksjoner for alle.

Hva eller hvilken bransje utfordrer dere?

Vi utfordrer de eksisterende mobilbetalingsoperatørene, som i stor grad fortsatt er uregulert. Samtidig løser vi et stort problem for bankene. I et marked hvor kun 20-30 prosent har en bankkonto sliter de også med å få tilgang til kapital. Spenn blir enn kapitalgenerator for bankene. Det er også her vi blant annet tjener penger, ettersom bankene betaler oss for den kapitalen som er innestående på Spenn-systemet til enhver tid.

Hvorfor kommer akkurat dere til å lykkes med dette?

Vi har et sterkt eierskap til det vi gjør for våre brukere, fordi vi vet at det kan utgjøre en stor forskjell. De menneskene som i dag bor i de fattigste landene i verden er de som betaler mest for finansielle transaksjoner. Vi gir disse tilgang til finansielle tjenester – helt gratis. Det er første steget ut av fattigdom for mange.

Samtidig handler ikke Spenn bare om å gi folk grunnleggende banktjenester. Det handler om å gi selvfølelse og verdighet – noe en bankkonto faktisk kan gi enkelte. Det aspektet er ekstremt motiverende og en stor driver for oss.

Hva blir deres største utfordring?

Å utnytte den sterke medvinden vi nå opplever. Nå, med MasterCard i ryggen, handler det om å ha nok ressurser til å få gjort alt vi ønsker å gjøre for å styrke vår posisjon ytterligere – samt kunne rulle ut i nye markeder.

Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på Linkedin?

Jeg er en seriegründer med lang erfaring. I alle prosjekter går jeg inn med et pågangsmot, drive og drivende pasjon for det jeg gjør.