FinSHIFT 20.08.2022

Er Vipps klare til å legge på røret?

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

Da Vipps la frem 2021-tallene for en drøy måned siden, var det en av de første mulighetene til å virkelig få et innblikk i hvor vellykket Vipps sin satsing på å bli mobiloperatør har vært.

Svaret viste seg å være: Ikke så veldig vellykket.

Mobilsatsingen endte med et minus på 54 millioner kroner i 2021. Til det kan man legge et tap på 17 millioner kroner for de knappe tre månedene i oppstartsåret 2020. For det har Vipps fått i underkant av 20.000 mobilkunder.

Det vil si, hittil har hver kunde kostet Vipps rundt regnet 3500 kroner.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi trodde på en utvikling på linje med andre vekstcaser i Vipps. Den eksponentielle veksten har vi ikke fått, sa Vipps-sjef Rune Garborg til Shifter da han snakket om 2021-resultatet.

Hvorfor er dette interessant?

I oktober er det to år siden Vipps litt overraskende kunne melde at selskapet skulle bli mobiloperatør.

Med løfte om evig overflytting av ubrukte gigabyte, skulle nordmenn lokkes til å flytte «mobilapponementet» inn i Vipps-appen.

Med over fire millioner kunder som allerede har levert fra seg telefonnummeret til selskapet og en fiks ferdig betalingsløsning, hadde jo Vipps allerede backend-delen på plass, var tanken.

Men for å få folk til å bytte mobiloperatør, kreves det et stort markedsføringsbudsjett. Det merker enhver som har brukt en reklamefylt kveld foran tv-en.

Finansdirektør Merete Stigen innrømmet også at markedsføringskostnader og engangskostnader i forbindelse med etableringen er det som ligger bak tapene.

Nå har selskapet trukket i bremsen og kuttet det meste av kostnader.

– Vi har valgt å investere lite i videreutvikling, så får vi gjøre en vurdering av hvordan vi strategisk ønsker å posisjonere oss fremover, sa Garborg til Shifter.

Hva er konsekvensen?

Det er vanskelig å se hvorfor Vipps skal fortsette med et tapssluk, som ikke er en del av kjernevirksomheten. Selv om Rune Garborg sier at det kommer «stadig nye kunder inn, med svært liten ressursbruk og ingen markedsføring»

Den dagen det kommer en beskjed om at Vipps får grønt lys for sammenslåingen med Mobile Pay og Pivo, blir det enda mindre sannsynlig at et prosjekt som i praksis ikke skal videreutvikles, kommer til å overleve.

I en annen sammenheng ble Shifter fortalt at ideen til mobilsatsingen ble født sent på kvelden på en intern oktoberfest. Kanskje skulle det ha blitt med ideen.

Relaterte saker

Vipps tapte 54 millioner på mobilsatsingen i 2021
Vipps-sjefen: – Her ligger den store muligheten for Vipps
Vipps sin mobilsatsing ble unnfanget på en oktoberfest: Nå er de endelig tilbake fra hjemmekontorene, til flere uventede ideer, men først noen treningsøkter i parken